الگوی خلق مشترک بین نیروهای مسلح و صنایع دفا عی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته دکتری تکنولوژی گرایش تحقیق و توسعه، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران (نویسنده مسئول). Email: mohammadjafari313@gmail.com

2 عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران. ایران.

چکیده

خلق مشترک، فرایندی برای نزدیکی به مشتری و حضور در بازار رقابتی است. فرایند خلق ارزش با مشارکت دادن مشتری بهبود می‌یابد؛ این موضوع، منجر به تغییر تمرکز از ارائه محصول و خدمات شرکت به سمت فرایند و نتیجه می‌شود. در پژوهش حاضر ابتدا الگوهای تأثیرگذار در پژوهش تا سال 2022 مورد بررسی قرار گرفتند و 32 مورد از آسیب‌های خلق مشترک احصا شد و در ادامه از نمونه آماری متشکل از 15 نفر از مدیران بخش دفاعی و فرماندهان نیروهای مسلح مصاحبه به عمل آمد که برابر یافته‌ها کمبود منابع و انگیزه‌ها و چشم‌انداز مشترک نامشخص با 7/77 درصد، درک ضعیف از نیازهای مشتری و عوامل انگیزشی با 8/58 درصد و توانایی سازمانی ضعیف با 9/57 درصد به‌عنوان مهم‌ترین عوامل و عدم هم­سویی بین ارزش‌های پیشنهادی منابع عملیاتی و راه‌حل‌های قابل‌اجرا با 6/5 درصد، عدم مشارکت مشتری و عدم وجود نظام پاداش و به رسمیت شناختن با 3/8 درصد و مهارت‌های اصلاحی ضعیف و فقدان صلاحیت مشتری با 3/11 درصد به‌عنوان ضعیف‌ترین عوامل در تعاملات بودند که نیازمند اصلاح هستند. سرانجام خروجی پژوهش حاضر ارائه الگوی تلفیقی خلق مشترک بین صنعت دفاعی و نیروهای مسلح است که به‌صورت ترکیبی از الگوی اولسن و همکاران و الگوی گریر است. در مرحله آخر از پژوهش الگوی ارائه‌شده توسط محقق توسط نمونه آماری که متشکل از مدیران و فرماندهان مرتبط با بخش دفاعی بودند مورد ارزیابی قرار گرفت. برابر نتایج حاصل 6/86 درصد افراد نمونه آماری معتقدند الگوی ارائه‌شده نمایانگر الگوی مناسب بوده و میزان تأثیر آن را (با توجه به میانگین به‌دست‌آمده یعنی 53/4) در حد زیاد و بالاتر دانسته‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Co-Creation Model between the Armed Forces and the Defense Industry

نویسندگان [English]

  • Mohammad Jafari 1
  • Gholamreza Tavakoli 2
  • Alireza Bushehri 2
1 Ph.D. Graduate in Technology, specializing in Research and Development, Malek Ashtar University of Technology, Tehran, Iran (Corresponding Author). Email: mohammadjafari313@gmail.com
2 Faculty Member, Malek Ashtar University of Technology, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Co-creation is a process designed to enhance proximity to the customer and strengthen presence in competitive markets. The process of value creation improves by actively engaging the customer; this shift moves the focus from the mere delivery of products and services toward processes and outcomes. In the present study, influential models in the literature up to 2022 were reviewed, and 32 challenges to co-creation were identified. Subsequently, interviews were conducted with a statistical sample of 15 defense industry managers and armed forces commanders. The findings reveal that the most critical challenges included: shortage of resources and incentives and lack of a shared vision (77.7%); weak understanding of customer needs and motivational factors (58.8%); and limited organizational capacity (57.9%). Conversely, the least significant barriers were: misalignment between proposed values, operational resources, and feasible solutions (5.6%); lack of customer engagement and absence of reward/recognition mechanisms (3.8%); and weak corrective skills coupled with insufficient customer competence (11.3%). These areas require targeted improvements. Ultimately, the research proposes an integrated co-creation model between the defense industry and the armed forces, combining elements of the Olsen et al. model and the Greer model. In the final stage, the proposed model was evaluated by the sample group of defense-related managers and commanders. Results show that 86.6% of participants considered the model appropriate, rating its impact as high or very high (with an average score of 4.53).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Co-creation
  • Model
  • Challenges
  • Defense Industry
  • فهرست منابع

    • هاشمی، سید رامین و توکلی، غلامرضا (1392). ابر الگوی خلق مشترک در صنایع پیچیده دارای فناوری پیشرفته: فرصتی برای هم‌آفرینی ارزش (با تأکید بر صنایع دفاعی)، فصلنامه بهبود مدیریت،. شماره 22 (1392)، 121-83
    • صالحی، مریم (1397). تحلیلی بر الگوهای خلق ارزش در سازمان‌ها. چهارمین کنفرانس ملی توانمندسازی جامعه در حوزه علوم انسانی و مطالعات مدیریت
    • کلابی، امیرمحمد؛ جعفری، محمدرضا؛ دهقانی، معصومه (1398). ارزش شخصی از دیدگاه کارآفرینان اجتماعی: با رویکرد خلق ارزش مشترک. شانزدهمین اجلاس بین‌المللی مدیریت.
    • محمدی احمر، زهرا؛ غلامی، محمدحسن (1399). بررسی میزان تأثیر مشارکت مشتریان بر روی خلق مشترک ارزش برند با میانجیگری انگیزه و منابع تحت مالکیت مشتری. ششمین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در مدیریت، حسابداری و اقتصاد سالم در بانک، بورس و بیمه.
    • ملک اخلاق، اسماعیل؛ ابراهیمی، علیرضا؛ علیزاده، سارا (1400). سازمان‌های یادگیرنده و خلق ارزش و هم‌آفرینی ارزش، دومین همایش ملی و اولین همایش بین‌المللی پایداری کسب‌وکار

     

    References

    • Czernek, K. a. (2016). Trust-building processes in tourist coopetition: The case of a Polish region. Tourism Management, 380-394.
    • Erwin,E.,Brotherson,M..Summers,A.(2011). Understanding Qualitative Metasynthesis:Issues and Opportunities in Early Childhood Intervention Research. Journal of Early Intervention, 186-200.
    • Felzensztein, C. E. (2018). Coopetition in regional clusters: Keep calm and expect unexpected changes. Industrial Marketing Management, 116-124.
    • Greer, C.R; Lei, D. (2012). Collaborative Innovation with Customers : A Review of the Literature and Suggestions for Future Research. International Journal of Management Reviews, 63-84.
    • Hilton, T.; Hughes, T. ; Chalcraft, D (2012). Service co-creation and value realization, Journal of Marketing Management1504-1519
    • Krippendorff, K. H. (2004). CONTENT ANALYSIS: AN INTRODUCTION TO ITS METHODOLOGY.
    • Leclercq, T. W. (2016). Ten years of value cocreation: An integrative review. Recherche et Applications en Marketing, 26-60.
    • Neghina, C. e. (2017). Consumer motives and willingness to co-create in professional and generic services. Journal of Service Management, 157-181.
    • Neganova, V. (2012). Category value in relationship marketing. Marketing and reklama, 3(41), 122–127.
    • Olsen H.Tom R. Eikebrokk, N. F.-J. (2021). Co-creation in networks of SMEs: a conceptual model of the co-creation process. ELSEVIER, 360-366. Retrieved from www.sciencedirect.com
    • Olsen, D. e. (2020). Co-creation for Digitalization: A Study of Co-creation in Norwegian Business Clusters. in Conference on e-Business, e Services and e-Society. Springer.
    • Polese, F. e. (2017). A4A relationships. Journal of Service Theory and Practice, 27, 1040-1056.
    • W. Budd & R. K. Thorp, & L. Donohew. (1967). Content analysis of Communications Lindkvist,"Approaches to textual analysis", Aduances in content analysis. 23-41.
    • Sandelowski, M. (2008). Reading, writing and systematic review. Journal of Advanced Nursing, 64(1), 10-104.
    • Storbacka, K;Brodie, R.J; Böhmann, T; Maglio2016Actor engagement as a micro foundation for value co-creation, Journal of Business Research,693008-3017