سنجش و اندازه‌ گیری وضعیت موجود آموزش و تربیت مدیران راهبردی جمهوری عراق مبتنی بر نظام مطلوب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته دکتری مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران

2 استادیار دانشگاه عالی دفاع ملی

3 استادیار دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران (نویسنده مسئول)

چکیده

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسئولان کشوری در جوامع مختلف، برنامه‌ریزی تربیتی و آموزشی برای مدیران سازمان‌ها است. هدف این پژوهش، سنجش وضعیت موجود و مطلوب نظام آموزش و تربیت مدیران راهبردی است. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، اکتشافی است و از حیث روش تحقیق، از نوع تحقیقات آمیخته است. در بخش کیفی، ابتدا با انجام مطالعات نظری شامل مطالعه کتاب‌ها، پایان‌نامه‌ها، مقالات داخلی و خارجی، بررسی پایگاه‌های اطلاعاتی و نیز مصاحبه با تعدادی خبرگان، ابعاد و عناصر نظام آموزش و تربیت شناسایی شد. سپس پرسش­نامه تحقیق طراحی شد و جهت سنجش روایی آن در اختیار 59 نفر از خبرگان تحقیق قرار گرفت که روایی ابزار تحقیق 1/93 درصد تعیین شد. در ادامه با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد 379 نفر از مدیران راهبردی به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. بر اساس یافته‌های پژوهش وضعیت نظام موجود آموزش و تربیت مدیران راهبردی عراق در وضعیت نسبتاً نامناسب و نامناسب قرار دارد و شکاف بین وضعیت موجود با وضعیت مطلوب زیاد است؛ بدین معنی که تمامی ارکان نظام آموزشی (درون­دادها، فرایندها، برون­دادها و پیامدها) و عناصر این نظام، نیازمند اقدام فوری و کوتاه‌مدت در تمام حوزه‌های یاد شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Assessing and Measuring the Current Status of Education and Training for Strategic Managers in the Republic of Iraq Based on the Desired System

نویسندگان [English]

  • Seyed Mohsen Hakim 1
  • Meysam Farzin 2
  • Ghorbanali Mehrabani 1
  • Mohammadreza Soltani 3
1 Ph.D. Graduate in Strategic Management, Supreme National Defense University,Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Faculty of Strategic Management, National Defense University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Imam Hossein Comprehensive University, Tehran, Iran (Corresponding Author). Email: mrs_soltan@yahoo.com
چکیده [English]

A prominent concern among national policymakers in various societies pertains to the design and implementation of effective educational and training programs for organizational leaders. The objective of this study is to evaluate the present and desired status of the system for educating and training strategic managers. The present study employs a mixed-methods approach, with the primary objective of exploring the phenomenon under investigation. In the qualitative phase, theoretical investigations were conducted. These investigations included the review of books, dissertations, domestic and international articles, and relevant databases. They also included expert interviews. These investigations were conducted to identify the dimensions and components of the education and training system. Subsequently, a research questionnaire was designed and its validity was assessed by 59 experts, resulting in a validity coefficient of 93%. In the quantitative phase, a simple random sampling method was employed to select 379 strategic managers as the statistical sample. The findings indicate that the current education and training system for strategic managers in Iraq is in an unfavorable to relatively unfavorable condition, with a substantial gap between the existing and the desired state. This finding indicates that all components of the educational system—including inputs, processes, outputs, and outcomes—require immediate and short-term corrective action across all identified domains.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education and Training System
  • Current Status
  • Desired Status
  • Strategic Managers
  • Republic of Iraq
  • فهرست منابع

    • آقامحمدی، داوود (1388). تدوین راهبرد تربیتی و آموزشی دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، تهران: دانشگاه عالی دفاع ملی.
    • اسکندری، مجتبی (1381). طراحی و تبیین الگوی توانمندسازی مدیران سازمان حج و زیارت، رساله دکتری، دانشگاه تهران.
    • جلالی کوتنایی، علی محمد (1394). ارائه الگوی مدیریت راهبردی آموزش و تربیت در دانشگاه‌های نیروهای مسلح کشور، رساله دکتری، به راهنمایی دکتر سید ضیاءالدین قاضی زاده فرد، دانشگاه عالی دفاع ملی
    • رحیم­نژاد، ابراهیم (1390). آسیب‌شناسی فرایند آموزش مدیران بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و ارائه الگوی بهینه، رساله دکتری، به راهنمایی دکتر مجتبی اسکندری، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران.
    • رمضانی، محمد (1382). تعیین شاخص‌های عملکردی نظام آموزش نهاجا و ارائه الگوی بهینه برای آن، رساله دکتری، دانشگاه عالی دفاع ملی، 1382
    • سلیمی، حسین (1399). نظام تأمین (تربیت، آموزش و به‌کارگیری) کارگزاران سطوح راهبردی جمهوری اسلامی ایران در تراز انقلاب اسلامی، رساله دکتری، به راهنمایی دکتر احمد وحیدی، دانشکده امنیت ملی دانشگاه عالی دفاع ملی.
    • سهرابی، آرزو؛ سهرابی، رؤیا؛ شاه‌حسینی، محمدعلی (1393). ضرورت توجه به آموزش و توسعه منابع انسانی در سازمان‌ها، دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت چالش‌ها و راهکارها، شیراز.
    • سیف، علی اکبر (1382). روانشناسی پرورش، تهران: انتشارات آگاه.
    • شیخانی، محمداسماعیل؛ ملکوتی، محمدجواد (1392)، تعلیم و تربیت مبتنی بر آیات و روایات از دیدگاه شهید مطهری، سراج منیر، سال سوم، شماره 11.
    • صدری، سید صدرالدین (1383). نظام آموزش کارکنان دولت، چاپ اول، تهران: معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور.
    • عباس‌زادگان، ترک زاده (1381). نیازسنجی آموزشی سازمان‌ها، شرکت سهامی انتشار، تهران، چاپ اول.
    • قلی پور، آرین؛ آغار، عسل (1398). مدیریت منابع انسانی پیشرفته (2) نظام حقوق و مزایا، تهران. انتشارات سازمان مدیریت صنعتی
    • محمدی، مهدی؛ حکاک، محمد؛ نظرپور، امیرهوشنگ؛ موسوی، سید نجم الدین (1397)، طراحی الگوی آموزش و تربیت مدیران نهادی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مدل‌سازی ساختاری، فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه امام حسین، سال دهم، شماره 2، تابستان 1397.
    • مطهری، مرتضی (1391). تربیت و رشد اسلامی، تهران: انتشارات بینش مطهر
    • مؤمنی مهمویی، حسین؛ کاظم پور، اسماعیل؛ تفرشی، محمد (1390). برنامه‌ریزی درسی مبتنی بر شایستگی؛ راهبردی مطلوب برای توسعه شایستگی‌های اساسی، فصلنامه راهبردهای آموزش، دوره 4، شماره 3، پاییز 1390، صص 143-149
    • نقی‌زاده تیمورلویی، یحیی (1395). طراحی الگوی راهبردی تربیت و آموزش ‌مدیران عالی پدافند غیر عامل در سطح ملی، رساله دکتری، به راهنمایی دکتر ناصر پورصادق، دانشگاه عالی دفاع ملی.