بررسی رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی (مطالعه موردی: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر

2 دانشجوی دکتری رشته مدیریت راهبردی دانش دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی و نویسنده مسئول

چکیده

در ساختار اقتصادی کشورهای پیشرفته، موازنه میان دانش و سایر منابع به نفع دانش تغییر یافته است؛ به‌گونه‌ای که  نحوه‌ی بهره‌گیری از فن‌آوریهای نوین دانش مدار و چگونگی پیاده‌سازی فرایندهای آن، عاملی تعیین‌کننده در ارتقای انعطاف‌پذیری فرایندهای درون سازمانی محسوب می‌شود. این مهم به سازمان‌ها کمک کرده تا در بستر یادگیری سازمانی و استقرار نظام مدیریت دانش، با شناسایی فرصت‌های جدید، مزیت رقابتی پایدار ایجاد نموده و چالش‎های پیش روی خود را به خوبی اداره کنند. هدف مقاله حاضر بررسی رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان دارای مدرک کارشناسی و بالاتر درمعاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در تهران به تعداد 48 نفر می باشد. روایی پرسشنامه توسط گروه تخصصی تعیین و پایایی آن با استفاده از آلفای کرنباخ برابر 84/0 محاسبه شد. تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها با استفاده از نر‌م‌افزار اس.پی.اس.اس انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که رابطه معنی‌داری بین مدیریت دانش و نو آوری سازمانی وجود دارد. همچنین شاخص های مدیریت دانش نیز که شامل خلق دانش، ذخیره‌سازی دانش، انتقال دانش و کاربرد دانش است نیز همگی ارتباط معنی‌داری با نوآوری سازمانی دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Study of Relationship between Knowledge Management and Organizational Innovation (Case Study: social assistance and crime prevention judiciary)

نویسندگان [English]

  • Ebrahim MahmoudZadeh 1
  • Abbas alavinezhad 2
1 Faculty Member of Malek-e Ashtar
2 Student of knowledge strategic management
چکیده [English]

In the economic structure of developed countries, the balance between knowledge and other resources has changed for the benefit of knowledge. So how to take advantage of modern knowledge technology and how to implement its processes, it is considered as a determinant factor in improving intra-organizational flexibility. The purpose of this paper is to identify the relationship between knowledge management and organizational innovation among employees. This paper seeks to identify tools for applying knowledge management in innovation, and also explains the nature of the role of knowledge management in innovation. The statistical population of this research includes 48 employees of the social assistance and crime prevention of judiciary in Tehran, that have all of them bachelor's degree and higher. Research questionnaire was sent to all statistical society’s individuals, that finally 43 of them completed the questionnaires. The validity of the questionnaire was determined by the specialized group and its reliability was calculated by using Cronbach's alpha (α = 84).Data analysis was done by using SPSSwinn17 software. The result of the coefficient showed that there was a significant relationship between knowledge management and organizational innovation in the social assistance and crime prevention of judiciary. Also, the knowledge management indicators, including knowledge creation, knowledge storage, knowledge transfer, and knowledge use, all have a significant relationship with organizational innovation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Innovation
  • Knowledge management
  • Cultural Innovation
الف) منابع فارسی
- ابراهیم‌قوام، صغری (1390). «مدیریت دانش چالشی نو در نهادینه ساختن نوآوری پلیس»، فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، سال ششم، شماره 20.
- احمدپور دایانی، محمود (1378). کارآفرینی (تعاریف، نظریات و الگوها)، چاپ هشتم، تهران: انتشارات جهرمی.
- احمدی، ابراهیم؛ کراهی‌مقدم، سیروس؛ رحیمی، فرج‌الله (1391). تأثیر استراتژی­های مدیریت دانش بر نوآوری و عملکرد سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، خوزستان: دانشگاه علوم و تحقیقات.
- الوانی، سیدمهدی (1386). «نقش سرمایه اجتماعی در توسعه مدیریت دانش سازمانی»، فصلنامه علوم مدیریت، شماره 5، صص 70 – 35.
- الیکانی، حامد؛ فکری، رکسانا (1393). «ارائه مدل نوآوری با رویکرد مدیریت دانش در صنایع خودرسازی ایران»، کنفرانس بین‌المللی مدیریت در قرن 21، تهران: موسسه مدیران ایده‌پرداز پایتخت ویرا.
- الوانی، سید مهدی (1388). مدیریت عمومی، تهران: نشر نی.
- برومند، مجتبی؛ رنجبری، مریم (1388). «اقدامات راهبردی مدیریت منابع انسانی و عملکرد نوآوری با تأکید بر نقش مدیریت دانش»، دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال ششم، شماره 24.
- تقی‌زاده، هوشنگ (1389). «بررسی میزان بکارگیری فرایند مدیریت دانش در یک سازمان خدماتی»، فصلنامه فراسوی مدیریت، سال سوم، شماره 12، صص 48 – 33.
- حسن‌بیگی، محسن (1389). ارایه عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش به‌منظور افزایش خلاقیت و یادگیری سازمانی در شرکت فرودگاه های کشور، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد.
- دانپورت، تامس اچ؛ پروساک، لارنس (1379). مدیریت دانش، ترجمة دکتر حسین رحمان‌سرشت، چاپ اول، تهران: نشر ساپکو.
- دلیرپور، مصطفی؛ یعقوبی، سعید (1392). «ارائه مدلی برای بررسی تأثیر مدیریت دانش بر یادگیری سازمانی و نوآوری»، دهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع، تهران: انجمن مهندسی صنایع ایران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
- رابینز، استیفن (1369). مبانی رفتار سازمانی، ترجمه دکتر قاسم کبیری، چاپ اول، تهران: مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی.
- رادینگ، آلن (1383). مدیریت دانش (موفقیت بر اقتصاد جهانی مبتنی‌بر اطلاعات)، ترجمه محمدحسین لطیفی، تهران: انتشارات سمت.
- زارعی، محمد (1385). «نوآوری در سازمان‌های دانشی»، فصلنامه صنعت بیمه، شماره 65.
- سعیدی‌کیا، مهدی (1385). اصول و مبانی کارآفرینی، تهران: نشر کیا.
- سنیمان، ریتا؛ مفیدی، هامیلتون (1385). «استفاده از اینترانت به‌عنوان ابزاری برای مدیریت دانش در کتابخانه‌های دانشگاهی»، ترجمه علیرضا اسفندیاری مقدم و فاطمه ذاکری فرد، فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، شماره 2، صص 217-198.
- طالب‌بیدختی، عباس؛ انوری، علیرضا (1383). «خلاقیت و نوآوری در افراد و سازمان‌ها»، ماهنامه تدبیر، شماره 152، سال پانزدهم.
- طالقانی، غلامرضا؛ انواری، علی؛ افتخاری، لیلا (1391). «رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی در یک شرکت بیمه»، پژوهشنامه بیمه، دوره 27، شماره 1.
- عالی، صمد (1380). «مدیریت خلاقیت و نوآوری در سازمان»، ماهنامه تدبیر، شماره 114.
- قاسمی، سیداحمدرضا (1380). «تحول فرهنگ سازمانی و استراتژی‌های کنترل»، ماهنامه تدبیر، شماره 115.
- قلیچ‌لی، بهروز (1388). مدیریت دانش، تهران: انتشارات سمت.
- گلستان هاشمی، سیدمهدی (1390). «خلاقیت و نوآوری سازمانی و فناورانه»، فصلنامه رهیافت، شماره 26.
- محمدی، یوسف؛ محبی، علی؛ محمدی، یحیی (1392). «الگوی به‌کارگیری قابلیت­های مدیریت دانش در دانش آفرینی و نوآوری­های پلیسی»، فصلنامه آموزش در علوم انتظامی، سال اول، شماره 1.
- میرفخرالدینی، حیدر؛ حاتمی‌نسب، سیدحسن؛ طالعی‌فر، رضا (1389). «مدیریت دانش، نوآوری دانش و عملکرد نوآوری در شرکت­های کوچک و متوسط»، فصلنامه چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، شماره 2.
- نقی‌زاده، شعبان الهی (1389). «مدیریت دانش فن نوآوری، چارچوبی جدید برای مدیریت یکپارچه دانش. فن­آوری و نوآوری»، فصلنامه توسعه تکنولوژی، سال دوم، شماره 12.
- دهقان نجم، منصور (1389). «مدیریت دانش و نقش آن در نوآوری سازمانی»، ماهنامه مهندسی خودرو و صنایع وابسته، شماره 10.
- یوسفی، احسان؛ فیضی، جعفرصادق؛ سلیمانی، محمد (1391). «بررسی میزان تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری»، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، سال اول، شماره 3.
 
ب) منابع انگلیسی
- Bhatt, G. D. (2001). "Knowledge management in organizations: examining the interaction between technologies, techniques, and people", journal of knowledge Management, Vo1.5, No.1, pp. 68-75.
 
- Carolina Lopez-Nicolas, Angel L. Mero no Cerdan. (2011), Strategic Knowledge management, innovation and performance, International Journal of Information Management 31. 502-509.
 
- Dalker,k (2005) knowledge management in theory & practice, Elsevier butter worth Heinemann.
 
- Davenport, T. H. & L. Prusak. (1998). "Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know", Boston, MA: Harvard Business School Press.
 
- Hall, B.H. and J. Mairesse. (2006). Empirical studies of innovation in the knowledge driven economy, Economics of Innovation and New Technology, p. 296.
 
- Hamalainen, T. J. & Heiskala, R., (2007). Social Innovations, Institutional Change and Economic Performance: Making Sense of Structural Adjustment Processes in Industrial Sectors, Regions and Societies. bodmin: Edward Elgar Publishing.
 
- Howells, J (1996). Tacit Knowledge, Innovation and Technology Transfer, in: TechnologyAnalysis & Strategic Management, 8(2), 91-106.
 
- Kamasak, R; Bulutlar, F. (2010). The influence of Knowledge sharing on innovation, European Business Review, vol. 22 No. 3, pp. 306-317.
 
- Mu ra, M.; Lettieri, E.; Radaelli, G. & Spiller, N. (2013). Promoting Professionals’ Innovative Behaviour Through Knowledge Sharing: The Moderating Role of Social Capital. Journal of Knowledge Management, 17(4), pp. 527-544.
 
- Nonaka, I.A (1994). dynamic theory of organizational knowledge creation, Organization Scienc,14-37.