مقاله پژوهشی:ارائه الگوی مدیریت راهبردی دانش با تکیه بر اسلام ناب محمدی(ص)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار وعضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر

2 دانشجو دانشگاه عالی دفاع ملی

3 ایران - تهران - دانشگاه عالی دفاع ملی

چکیده


نیازبه مدیریت راهبردی دانش مبتنی بر آموزه‌های اسلام ناب محمدی(صلیاللهعلیهوآله) بر اساس مبادی، مبانی، موضوعات، مسائل و غایات منطبق با نص صریح قرآن کریم، روایات و احادیث اسلامی ضرورتی اجتناب ناپذیراست. هدف اصلی در‌‌‎این تحقیق؛ دستیابی به مشخصات و مختصات مدیریت راهبردی دانش بر اساس اسلام ناب محمدی(صلیالله علیهوآله) است و بر همین اساس الگوی آن ارائه گردیده است. ماهیت پژوهش حاضربنیادی  وروش بکار گرفته شده آمیخته (کیفی/کمی) با هدفِ شناسایی الگوی مدیریت راهبردی دانش که مبتنی بر اسلام ناب محمدی (صلیاللهعلیهوآله) باشد، تعریف گردیده است. ابزار و روش گرد‌آوری داده‎ها شامل، مطالعات کتابخانه‌ای علمی و تخصصی، مقالات و رساله‌های علمی و پژوهشی و پرسشنامه  و مصاحبه ‌می‌باشد. در ‌‌‎این پژوهش تحلیل داده‎ها متناسب با سوال‌ها و فرضیه‌‌ها براساس تجزیه و تحلیل آماری، تحلیل عاملی و خوشه‌‌‎ای صورت گرفته است. نتایج حاصله دلالت بر شناسایی دو بُعد عینی و ذهنی است که در بُعد ذهنی سعی شده به مبادی، مبانی، موضوعات، مسائل و غایاتِ دانش، مدیریت دانش و مدیریت راهبردی دانش و در بُعد عینی مولفه‌های ساختاری، روشی، فرآیندی و محتوایی به همراه شاخص‌های آنها، پرداخته شود. برازش کلی در تجزیه و تحلیل بر اساس داده‎های حاصل از پرسشنامه صورت گرفت تا روابط بین ابعاد و همچنین بین مولفه‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. در پایان به ارائه الگوی مدیریت راهبردی دانش که مبتنی بر اسلام ناب محمدی (صلیاللهعلیهوآله) اقدام گردید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting a knowledge strategic management model based on pure Mohammadi Islam

نویسندگان [English]

  • Hossein Tajabadi 1
  • mostafa nejati 2
  • Mansour Nikchehreh Golafzani 3
1 -
2 Student at the National Defense University
3 National Defense University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The need for strategic management of knowledge based on the teachings of pure Islam Mohammad (pbuh) on the basis of principles, themes, issues, and ends consistent with the explicit version of the Holy Quran, Islamic traditions and traditions is an inevitable necessity. The main purpose of this study is to obtain the characteristics and coordinates of strategic knowledge management based on pure Islam Mohammadi and based on this model is presented. The nature of the research is based on a mixed method (qualitative / quantitative) with the aim of identifying a strategic knowledge management model based on pure Mohammadi Islam. Data collection tools include scientific and specialized library studies, scientific and research papers and dissertations and questionnaires and interviews. In this study, data analysis was performed based on questions and hypotheses based on statistical analysis, factor analysis and cluster analysis. The results imply the identification of two objective and subjective dimensions that are attempted in the mental aspect of knowledge bases, basics, themes, issues and ends of knowledge, knowledge management and strategic management of knowledge, and in the objective dimension of structural, methodological, process and content components along with indicators. They will be paid. The overall fit in the analysis was based on the data from the questionnaire to analyze the relationships between the dimensions as well as between the components. In the end, a strategic knowledge management model based on pure Mohammadi Islam (SAI) was introduced.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Lean Islam Mohammadi
  • Strategic Management
  • Knowledge management
  • Strategic Knowledge Management
  • الف. منابع فارسی

    • ابراهیمیان، سیّد ‌حسین (1372). معرفت ‌شناسی از دیدگاه فلاسفه اسلامی و غربی، قم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
    • احمدوند، علی و همکاران(1389). مروری بر مدلهای انتخاب راهبرد و ارائه یک مدل پیشنهادی، مدیریت فردا، شماره 23،صص 107- 118
    • اخوان، پیمان و خادم الحسینی، سید پیمان، (1392). تبیین مدیریت دانش از دیدگاه اسلام، مدیریت اسلامی، سال 21، شماره 2، 126-99
    • انصاری رنانی، قاسم و قاسمی نامقی، محمد (1388). ارزیابی اثر مدیریت دانش در خلق استراتژی رقابتی تمایز از مجرای زنجیره ارزش ‌فعالیت‌های سازمانی، پژوهش نامه مدیریت تحول، شماره 2، نیمه دوم 1388
    • آریان پور کاشانی،عباس؛آریان پور کاشانی، منوچهر؛ فرهنگ آریان پور؛ نتشارات امیرکبیر در سال ۱۳۵۳.
    • آملی، سیّدحیدر (1368). جامع الاسرار و منبع الانوار، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
    • آملی، محمد تقی،(1384). حیات جاوید در علم اخلاق، انتشارات مرتضوی، تهران.
    • بازرگان هرندی، عباس (1387). دانش مدیریت » شماره 81، صص 19 -36
    •  تولایی، روح الله؛ رجب دری، حسین؛ مجله: اسلام و مدیریت » پاییز و زمستان 1392 - شماره 6 ‏(22 صفحه - از 89 تا 110)
    • حسن زاده  آملی حسن؛ عرفان و حکمت متعالیه، قم، نشر الف لام میم، 1380ش.
    • خاتمی،بهزاد؛مهدی زاده،هدایت (1387).مطالعه تطبیقی و ارزیابی مدلهای برنامه ریزی راهبردی و ارائه یک چارچوب جدید برنامه ریزی،مدیریت فردا
    • دهخدا، علی اکبر، (1373). لغتنامه، ج 10، زیر نظر محمّد معین و سید جعفر شهیدی، تهران، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران،
    • سنجقی و همکاران، (1392). سنجش فرآیندها و عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش، فصلنامه پژوهش‌‌های حفاظتی ـ امنیتی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال دوم، شماره ی 2.
    • عمید، حسن، (1365). فرهنگ عمید، تهران، موسسه انتشارات امیرکبیر، جلد دوم و سوم.
    • کچوئیان، حسین،(1382). فوکو و دیرینه شناسی دانش، تهران: دانشگاه تهران
    • کشتکار، مهران، مبینی دهکردی، علی(1395). فراترکیب مدل‌های نوآوری اجتماعی، مجله برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، شماره 26
    • گائینی، ابوالفضل؛ حسین زاده، امیر (1391). «پارادایم‌‌های سه گانه اثبات گرایی، تفسیری و هرمنوتیک در مطالعات مدیریت و سازمان»، فصلنامه راهبرد فرهنگ، ش 19، ص 105.
    • گروه مطالعاتی دانشکده مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملّی (1387). طراحی الگو و راهبرد مرزشکنی دانش، انتشارات دانشگاه عالی دفاع ملّی
    • گروه مطالعاتی دانشجویان دوره چهارم دانش دانشگاه عالی دفاع ملی، الگوی مدیریت راهبردی دانش برا اساس اسلام ناب،1397
    • ﻣﻌﺼﻮﻣﯽﻣﻬﺮ، ﺣﻤﯿﺪرﺿﺎ، (1389). ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻋﻠﻤﯽﭘﮋوﻫﺸﯽﻣﺪﯾﺮﯾﺖاﺳﻼﻣﯽ، ﺑﻬﺎر و تابستان 1390.
    • معین، محمد، (1343)، فرهنگ فارسی، تهران، موسسه انتشارات امیرکبیر،  جلد دوم.
    • منطقی، محسن، اکبری، ظاهر، (1392). مدیریت دانش با الهام از منابع اسلامی، اسلام و پژوهشهای مدیریتی، شماره 7.
    • موسوی، سیدمهدی، (1391). بنیان‌های تولید علوم انسانی اسلامی از منظر امام خمینی(رحمت الله علیه)، فصلنامه پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی صدرا، شماره 1.
    • موسی‌خانی، محمّد، (1392). مدیریت دانش دینی (دین بنیان): طرح مسأله ی مدیریت دانش در تمدّن دینی، دو فصلنامه ی اسلام و مدیریت، شماره 3.
    • نظامی وند چگینی، هوشنگ؛ جلیلوند، محمدرضا؛ مجله: نگرش اسلامی به مدیریت در مقابل مدیریت اسلامی  اسلام و مدیریت» بهار و تابستان 1392 - شماره 3 ‏(18 صفحه - از 123 تا 140)
    • نعیم إبراهیم الظاهر(2009).إدارة المعرفۀ. دار عالم الکتب الحدیث. اربد الاردن. ص/ 78. 1
    • نقی پورفر، ولی الله؛ موسوی مقدم، سید محمد؛ مجله: مدیریت فرهنگ سازمانی » بهار 1395، دوره چهاردهم - شماره 1 علمی-پژوهشی/ISC ‏(24 صفحه - از 203 تا 226)
    • همیلتون، کریستوفر (1388). معرفت شناسی، ترجمه رضا صادقی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی

     

    ب. منابع لاتین

    • Abdul Ghafar, H. & H. Awang (2009). "Knowledge Management and its Impact on AL-Attas, S.M. and A.-N. Al-Attas, 1980. The Concept of Education in Islam: A Framework for an Islamic Philosophy of Education, Kuala Lumpur: Muslim Youth Movement of Malaysia (ABIM); (reprint, Kuala Lumpur: International Institute of Islamic Thought and Civilization (ISTAC) www.mef-ca.org/files/attas-textfinal. Pdf.
    • Aarons, J. (2004). From Philosophy to Knowledge Management and Back Again. Federal Knowledge Working Group (KMWG). wiki. NASA. Retrieved 2012, from http://wiki.nasa.gov/cm/: http://wiki.nasa.gov/cm/Federal Knowledge Working Group (KMWG).wiki/1001867 main_Aarins J 2004.  ABDUL 
    • McMillan, J.H. and Schumacher, S. (1984). “Research in education: A Conceptual introduction”, Boston: Little Brown and Company.
    • Muhammad Adnan Waseem,( 2013). Holy Quran; the Ultimate Source of Knowledge Management a Comparison Between KM Functional Model and IKM Functional Model
    • Islamic Conceptualisation of  .(2011) Knowledge Management Review on Knowledge and Knowledge Management from the Islamic Ethical