راهبردهای ترویج تفکر موعودگرایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)

2 دانشجوی دکتری رشته مدیریت راهبردی فرهنگی دانشگاه دفاع ملی و نویسنده مسئول

چکیده

موضوع موعود و منجی، در بسیاری از ادیان و مکاتب دینی به‌عنوان یکی از عقاید مهم و راهبردی به‌شمار می‌آید. حتی این مقوله‌ در تمدن‌های کهن نیز به‌چشم می‌خورد و شواهد متعددی در آموزه‌ها و تعالیم آن‌ها وجود دارد که حاکی از احترام و انتظار نسبت به موعود است. به همین دلیل این تفکر و یا انگاره، بـه‌شدت انگیزه و رسالت جهانی‌شدن را دارد. به بیان دیگر موعودگرایی و یا به تعبیر اسلامی آن مهدویت، به‌عنوان‌ یک حقیقت مشترک بین‌الادیانی در میان همه ادیان بشری، از ادیان توحیدی تا غیرتوحیدی، به دلیل وجود مفاهیمی مشترک نظیر آرامش، نـجات، ظلم‌ستیزی و غلبه حق، از قـابلیت ایجاد تعاملی مناسب‌ در‌ میان‌ تـمام جـوامع بهره‌مند است‌. بدین‌دلیل، مقاله حاضر با هدف ارائه راهبردهای ترویج تفکر‌ موعودگرایی با تاکید بر ادیان الهی و غیرالهی منتخب به رشته تحریر درآمده است و ضمن بهره گیری از روش توصیفی،پس از مروری بر دیدگاه ادیان مختلف پیرامون موعود، با بهره‌گیری از دیدگاه 25 نفر از خبرگان این حوزه شامل آیات عظام، علما و روحانیون، اساتید دانشگاه و صاحب‌نظران مدیریت راهبردی، تعداد 20 راهبرد استخراج گردید و سپس از میان آن‌ها 5 راهبرد کلان ترویج تفکر موعودگرایی بدین‌شرح مشخص گردیدند: تلاش برای عمق‌بخشی به معارف موعودگرایی و به‌روز‌ نمودن متون مربوط به آن، گسترش وحدت امت اسلامی، تقریب بین مذاهب و ادیان موعودگرا، گسترش عقیده جهانی به ظهور موعود، معرفی جهانی موعود شیعه و اسلام

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Strategies for Promulagation of Adventism

نویسندگان [English]

  • Gholamreza Goodarzi 1
  • Hassan Malek Mohammadi 2
1 Associate professor, Imam Sadiq (as) University
2 Ph.D. candidate for Strategic Management, SNDU, correspondent author
چکیده [English]

Adventism is considered an important strategic belief in every religion and school. This is even seen in ancient civilizations and there exist various evidence in religious teachings which corroborates veneration and waiting for the promised. By the same way, this perspective bears the motive and assignment to become cosmopolitan. In other words, Adventism or Mahdism due to common concepts such as peace, saving, anti-oppression and dominance of right in all monotheistic and atheistic humane religions is of a proper capacity for interaction amongst all societies.  Accordingly, the present study follows to present strategies for promulagation of Adventism in reliance with the selected divine and non-divine religions. Doing so, besides descriptive method and after a review of the approaches toward different schools to Adventism, it develops 20 strategies through the viewpoints of 25 experts including grand Ayatollahs, clergymen, scholars, professors and pundits in strtaegic management. Subsequently, 5 major strategies for promulgation of Advenism are presented as follows: endeavor ro deepen Adventism studies and update the related scripts, promulgate the Islamic unity, proximity of adventist religions and schools, promulgate the cosmopolitan belief in Adventism, global introduction of Shiite and Islam Adventism.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategic Management
  • promulgation strategies
  • Mahdism
  • adventism
  • religions