اداره امور کسب‌و‌کار از منظر ولایت‌فقیه (با تکیه بر تجارت داخلی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه تهران

2 دانشجوی دکتری رشته مدیریت دانش دانشگاه عالی دفاع ملی، عضو هیات‌علمی دانشگاه فرهنگیان و نویسنده

3 دانشجوی دکتری رشته مدیریت دانش دانشگاه عالی دفاع ملی، عضو هیات‌علمی دانشگاه فرهنگیان و نویسنده مسئول

چکیده

کسب و تجارت در طول تاریخ با حیات بشری همراه بوده و تلاش افراد و حکومت‌ها برای رونق آن از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است. بازرگانی در نظام جمهوری اسلامی بنا به اقتضائات فرازو‌نشیب‌هایی را پشت سر گذاشته است. ایران بیش از سه دهه حاکمیت و تجربۀ عملکردی، با تجربیات موفق و ناموفقی همراه بوده است. جهت توسعه و پیشرفت داشتن الگوی بومی مبتنی‌بر گفتمان رهبری و آرمان­های ملی و ظرفیت جامعه لازم و ضروری به­نظر می­رسد. هدف این پژوهش شناسایی ابعاد کسب‌و‌کار با رویکرد بازرگانی داخلی با ابتنا به فرمایشات ولایت فقیه می­باشد.  در این پژوهش از روش کیفی استفاده و داده­های پژوهش با استفاده از تحلیل محتوا با بهره‌گیری از نرم‌افزار MAXQDA تحلیل گردیده است. یافته­های پژوهش نشان می­دهد که مهم‌ترین رویکرد ولایت‌فقیه، تحقق توانمندسازی اقتصاد بومی است که مبنای آن توجه به رعایت الزامات اقتصاد مقاومتی و تولید ملی می­باشد.  برای تحقق این مهم سامان­دهی مطلوب بازار و استفاده بهینه از ظرفیت­های درون در زنجیره تولید تا مصرف می­باشد. ضرورت انسجام محیط کسب‌وکار و بازرگانی به‌صورت هماهنگی افقی و عمودی در فرآیند زنجیره تامین از تولید تا نظام توزیع. ضمناً نظارت و کنترل کالای حساس و اساسی لازم و ضروری به‌نظر می‌رسد و بایستی حتی‌المقدور در زمینه تامین کالاهای اساسی در داخل کشور صورت گیرد

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Administering Business Affairs from the Viewpoint of Velayat-e-Faqih( in reliance with domestic experiences)

نویسندگان [English]

  • Elias Naderan 1
  • Gholamhussein Nudeh Farahani 2
  • Refaeil Azadian Delsam 3
1 Associate Professor, Tehran University
2 Associate Professor, SNDU.
3 Ph.D. candidate for Strateic Management, correspondant author
چکیده [English]

Business, always concurrent with human history, essentially requires the endeavor by individuals and governments for boost.  Business in the IR of Iran’s system has undergone fluctuations in line with obtained conditions in such a way that it has faced successful and unsuccessful experiences during the three decades of government and administration. To be developed, Iran is in need to a model based on the discourse of Velayat-e-Faqih, the national aspirations and the societal capacity. In the same vein, this study aims at identifying the dimensions of business with a domestic business approach and in reliance with the speeches by the Supreme leader(ph).  Doing so, it utilizes qualitative method and analyses the data through Thematic Analysis and MAXQDA software. The outcome of the study demonstrates that the utmost significant of Velayat-e-Faqih's approach is to empower the indigenous economy the foundation of which is attention to the mentioned and national production.  To fulfill this import, the desirable organization of market and optimal use of internal capacitoes in the production-to-consumption chain is a requirement. As well, the across-down cohesion of business environment in the process of production chain is also a necessity. Meanwhile, the oversight and control of vital goods seems to be quintessential which should be at least conducted in relation to urgent goods in home.