ارزیابی ضرورت توسعه مدیریت دانش در بخش عمومی و دولتی ایران به‌مثابه تغییری راهبردی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر

2 مدرس دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دانشجوی دکتری رشته مدیریت راهبردی دانش دانشگاه عالی دفاع ملی و نویسنده مسئول

چکیده

مدیریت دانش در مدت‌زمان کوتاه ظهور خود جایگاه قابل‌اعتنایی در مؤسسات پیشرو در صنعت و خدمات بخش‌های غیردولتی احراز کرده است؛ در این میان بخش عمومی و دولتی هم نسبت به تحولات نظری و عملی در حوزه مدیریت دانش بی‌اعتنا نبوده است. به همین جهت تحقیق حاضر با هدف ارزیابی ضرورت طراحی، تدوین و استقرار راهبردهای مدیریت دانش در بخش عمومی و دولتی و دولتی به‌عنوان یک تغییر راهبردی از طریق توصیف وضع موجود مدیریت دانش و پی بردن به‌ضرورت مذکور بر اساس دیدگاه­های خبرگان و متخصصان مطالعات راهبردی و مدیریت عمومی و دولتی انجام‌شده است. ابزار پرسشنامه برای فهم نظر خبرگان و مدل (APO) و الگوی تغییر راهبردی (UNDP) برای ارائه الگوی تغییر مورداستفاده بوده است. این تحقیق از نوع کاربردی توسعه‌ای بوده و به روش اسنادی، پیمایشی انجام‌شده است؛ نتایج تحقیق نشان می‌دهد که در حال حاضر مدیریت دانش برای مدیران دستگاه‌های عمومی و دولتی و دولتی چندان شناخته‌شده نیست و میزان برنامه‌های آموزش مدیریت دانش در بخش عمومی و دولتی بسیار کم بوده و همچنین خط‌مشی‌های موجود- علیرغم تأکید سیاست‌های کلی نظام اداری، ابلاغی مقام معظم رهبری- حمایت زیادی از توسعه مدیریت دانش نمی‌کنند. ضرورت فرهنگ‌سازی و بهره‌گیری از یک الگوی تغییر راهبردی جهت اشاعه و توسعه مدیریت دانش در دستگاه‌های عمومی و دولتی و دولتی نیاز اساسی برجسته بوده و نقطه تلاقی مدیریت دانش و مدیریت در بخش عمومی و دولتی محسوب می‌شود

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Knowledge Management Development in Iranian Public Sector as a Strategic Change: An Assessment of Necessity

نویسندگان [English]

  • Ibrahim Mahmudzadeh 1
  • Ghafur Taqizadeh Bairami 2
1 Associate Professor At Malik Ashtar University of Industry
2 Lecturer at Technico-vocational University, Ph.D. Candidate for Strategic Management, correspondent author
چکیده [English]

Knowledge management has found a credible position for itself in industrial and private sector institutions in short time; in the midst, the public sector has considered development of knowledge management in theory and practice.  In the same vein, this study, aiming to assess the necessity of design, development and establishment of knowledge management in genral and public sector as a strategic change, is conducted through description of the status quo and finds the mentioned necessity in light of the viewpoints of strategic studies and public management experts. Following, it exploits questionnaire to understand the viewpoint of the experts and APO Model as well as Strategic Change Model (UNDP) to present the model for change. As a developmental-applied research, it is conducted upon documentary, survey method. Meanwhile, the outcome of the study indicates that knowledge management is not so recognized for the public managers; the extent of knowledge management programs for public sector is so little; and despite the major policies communicated by the supreme leader, the knowledge management is not so supported.  The necessity of culture and exploitation of strategic model for change to disseminate and develop knowledge management in public and general sectors is a prominent need and conjunction between knowledge management and public management.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge management
  • dissemination of knowledge management
  • Knowledge management education
  • common and public knowledge management