الگوی راهبردی تعامل مجلس و دولت در جمهوری اسلامی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد دانشگاه تربیت مدرس

2 استاد دانشگاه علوم قضایی

3 عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی و نویسنده مسئول

چکیده

تعامل مجلس و دولت در جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از الزامات راهبردی برای حاکمیت ملی، پیشرفت و اقتدار نظام محسوب می‌گردد که در برخی از دوره‌ها با چالش‌ها و واگرایی روبه‌رو بوده است. اتکا به الگوی راهبردی تعامل مجلس و دولت یکی از ضرورت‌ها برای اتخاذ رویکردهای مناسب و سازنده بین این دو نهاد محسوب می‌شود. مقاله حاضر درصدد تدوین این الگوی با استفاده از روش پژوهشی گراندد تئوری می‌باشد. به‌منظور دستیابی به این هدف 68 ساعت مصاحبه با 24 نفر از نخبگان و صاحب‌نظران موضوع انجام و پس از بررسی بیانات رهبری و جمع‌بندی مصاحبه‌های صورت گرفته، تعداد 1220 کدباز استخراج و از تلفیق آن‌ها تعداد 145 کد محوری و از تلفیق آن‌ها نیز تعداد 42 کد انتخابی احصاء گردید و در 6 مقوله علی، محوری، زمینه‌ای، مداخله‌ای، راهبردی و پیامدی دسته‌بندی شدند و روابط بین ابعاد، مؤلفه‌ها و نشانگرهای الگوی راهبردی تعامل مجلس و دولت تدوین شد

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Government and Parliament Interaction in the Islamic Republic of Iran: a Strategic Model

نویسندگان [English]

  • Adel Azar 1
  • Siamak Rahpeik 2
  • Reza Talaiee Nik 3
1 Professor at Trabiat-e-Modarres University
2 Professor at University of Forensic Sciences
3 Faculty Member at Islamic Azad University, correspondent author
چکیده [English]

The interaction between the government and parliament in the Islamic Republic of Iran, challenged in some terms, is deemed as a strategic necessity for the national sovereign and progress. Reliance on a strategic model for interaction between the two bodies is a need to adopt an appropriate constructive approach towards the entities.  In the same vein, the current paper seeks to develop the model upon Grounded Theory. To do so, the researcher conducts interview with 24 experts in the same field for 68 hours and reviews the statements by the Supreme Leader. In sum up, he explores 1220 open codes by the combination of which 145 pivotal codes are adopted and after the merge, 42 selective codes are developed in such a way that the codes are classified in 6 themes including: cause, pivot, field, intervention, strategy and outcome. Finally, the relations between and among dimensions, constituents and indicators of the strategic model for government-parliament interaction is developed