بررسی نقش فرهنگ و ارزش‌های جامعه در توسعه منابع انسانی با توجه به بیا نیه گام دوم انقلاب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته مدیریت دولتی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران، نویسنده مسئول؛ رایانامه: nassermirsepassi@yahoo.com

3 استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

هدف‌‌‌ این تحقیق بررسی نقش فرهنگ و ارزش‌های حاکم بر جامعه در توسعه منابع انسانی با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب ‌است. در قسمت‌های مختلف‌‌‌این بیانیه بر اهمیت نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل‌‌‌ایمانی و دینی؛ به‌عنوان مهم‌ترین ظرفیت امیدبخش در جهت رشد و پیشرفت کشور اشاره شده است. هر جامعه که دارای فرهنگ و ارزش‌های غنی‌‌تر‌ و قوی‌‌تر‌ باشد جامعه‌‌‌ای منسجم‌‌تر‌ و پویاتر خواهد بود و توسعه منابع انسانی نیز در بستر جامعه اتفاق می‌افتد بنابراین در‌‌‌این تحقیق، نقش فرهنگ و ارزش‌ها ‌‌‌به‌عنوان یکی از عوامل اثرگذار بر توسعه منابع انسانی بر اساس‌‌‌این سند راهبردی و ارزشمند مورد بررسی قرار گرفته است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها، توصیفی- پیمایشی ‌است. جامعه آماری شامل کارکنان متخصص در زمینه مدیریت و توسعه منابع انسانی در معاونت توسعه مدیریت وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلا‌‌‌می‌به تعداد 62 نفر است. ابزار اصلی گردآوری داده‌ها پرسشنامه ‌است. برای تحلیل داده‌های تحقیق از روش تحلیل رگرسیون استفاده شده است. نتایج نشان ‌‌‌می‌دهد که با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب، ابعاد نظام ارزش‌های حاکم بر جامعه شامل توجه به ارزش‌های دینی و مذهبی، پژوهش‌محوری و علم‎محوری، و توجه به ارزش‌های ملی و انقلابی بر ابعاد توسعه منابع انسانی شامل بعد فردی، بعد سازمانی و بعد جامعه تأثیرگذار ‌است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examining the role of culture and community values in the development of human resources According to the statement of the second step of the revolution

نویسندگان [English]

  • Mohammad Bagher Rezaalizadeh 1
  • Nasser Mirsepassi 2
  • Karamollah Danesh fard 3
1 . PhD. Student at Department of Governmental Management Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Professor, Department of Governmental Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran, and Responsible Author, Email: nassermirsepassi@yahoo.com.
3 . Professor, Department of Public Administration, Research Sciences Branch, Islamic Azad University
چکیده [English]

The purpose of this research is to examine the role of culture and values governing the society in the development of human resources according to the statement of the second step of the revolution. In different parts of this statement, the importance of talented and efficient human resources with a deep and authentic foundation of faith and religion; The most important promising capacity for the growth and development of the country has been mentioned. Any society that has richer and stronger culture and values will be a more coherent and dynamic society, and the development of human resources also happens within the context of the society, so in this research, the role of culture and values as one of the influencing factors on development Human resources have been examined based on this strategic and valuable document. The current research is descriptive-survey in terms of practical purpose and in terms of data collection method. The statistical population consists of 62 specialized employees in the field of human resources management and development in the Deputy of Management Development of the Ministry of Culture and Islamic Guidance. The main tool for data collection is a questionnaire. The regression analysis method was used to analyze the research data. The results show that according to the statement of the second step of the revolution, the dimensions of the system of values governing the society include attention to religious and religious values, research-oriented and science-oriented, and attention to national and revolutionary values on the dimensions of human resources development, including the dimension Individual, organizational and community aspects are influential.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : culture
  • values
  • development of human resources
  • statement of the second step of the revolution
  • الف. منابع فارسی

    • خدیوی، غلامرضا واشراقیان، محمدرضا (1386). شیوه‌ استفاده از کتابخانه و مقالات تحقیق. اصفهان: جهاد دانشگاهی اصفهان.
    • خمینی، سید روح الله (1378). صحیفه امام، جلد 15. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره).
    • بردبار، غلامرضا؛ باروت کوب، مهناز و خوانین­زاده، مریم (1392). نقش ارزش‌های فرهنگ سازمانی بر اثر بخشی رویه‌های مدیریت منابع انسانی. فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 3 (4).
    • رجایی­پور، سعید و الفتی، سمیرا (1389). بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با مؤلفه‌‌‌های مدیریت براساس ارزش‌های سازمانی و ارائه مدلی برای پیش­بینی مدیریت براساس ارزش‌ها در سازمان‌ آموزش و پرورش شهرستان آباده. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 1 (9) ، 148-125.
    • روشن، محمد؛ کمال هدایت، حافظ و رازانی، عبدالمحمد (1387). توسعه منابع انسانی. تهران، مؤسسه ‌ مطالعات و برنامه‌ریزی آموزشی، سازمان‌ گسترش و نوسازی صنایع‌‌‌ایران.
    • سیدنقوی، میرعلی؛ الوانی، سید مهدی؛ قربانی­زاده، وجه­الله و حسینی، سید سعید (1398). الگوی توسعه منابع انسانی در سازمان‌های دولتی‌‌‌ایران با رویکرد خدمات عمو‌‌‌می‌نوین (مورد مطالعه:وزارت نیرو). نشریه علمی ‌پژوهشی مدیریت فردا، 18 (58)، 34- 19.
    • کلابی، امیرمحمد (1401). مدل تعهد سازمانی با تبیین جایگاه نوآوری سازمانی، فرهنگ سازمانی، مسئولیت اجتماعی شرکتی و خلق ارزش مشترک. نشریه پژوهش‌های مدیریت عمومی، 15 (56 (56))، 165-194.
    • گلابی، سیاوش (1383). سازمان‌ مدیریت و توسعه منابع انسانی. تهران: انتشارات فردوسی، چاپ اول.
    • گلشاهی، بهنام و معینی­فرد، اسماعیل (1402). تبیین مبانی ارزشی پشتیبان فرهنگ استعدادباوری در ارتش‌ جمهوری اسلامی ‌‌‌ایران. فصلنامه مدیریت نظامی، 23 (1(89))، 120-91.
    • مهری، محمدحسن (1401)، بررسی مدیریت منابع انسانی با روحیه جهادی و‌‌‌ایثارگری در فرآیند رشد و توسعۀ کشور. دوفصلنامه شاهد اندیشه، 3 (2(6))، 84 -55.
    • نصیری، روح­اله؛ نورنژاد، کمال و برومند، مجتبی (1388). فرهنگ و نقش آن دراقدامات مدیریت منابع انسانی. نشریه توسعه سازمانی پلیس، 6 (5(26)).
    • نوئه، ریموند؛ ‌هالنبک، جان؛ گرهارت، باری و رایت، پاتریک (1396). مدیریت منابع انسانی. ‌‌تر‌جمه‌ خراسانی، اباصلت؛ رحیمی، سمیه؛ مهدی، مهدی و نجفی، رامین، مؤسسه کتاب مهربان نشر.
    • وفاخواه، شادی؛ یاراحمدی، مرتضی و تمجید یامچلو، علیرضا (1397). بررسی تأثیرگونه‌های فرهنگ سازمانی بر فرآیندهای مدیریت منابع انسانی. نشریه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 10 (2(32)).
    • هاشمی، سید ذبیح­اله؛ غلام­زاده، داریوش و قلیچ­لی، بهروز (1384). مفهوم­شناسی پرورش منابع انسانی و اهرم‌های نهادینه مساوی، ویژه­نامه دومین کنفرانس توسعه منابع انسانی. فصلنامه تحول اداری، 8 (48).
    • هال، بردلی (1391). استراتژی منابع انسانی. تر‌جمه‌ رحمان­پور، لقمان و کاظمی‌نژاد، فاطمه، انتشارات اندیشه‌های گوهربار.

    ب. منابع انگلیسی

    • Asim, M. (2013). Impact of motivation on employee performance with effect of training: Specific to education sector of Pakistan. International Journal of Scientific and Research Publications, 3(9), 1-9.
    • Bapna, R., Langer, N., Mehra, A., Gopal, R., & Gupta, (2013). Human capital investments and employee performance: An analysis of IT services industry. Management Science, 59 (3). 641-658.
    • Deem, J. (2009). The relationship of the organizational culture to balanced scorecard effectiveness. PhD Thesis. Nova Southeastern University, School of Business Administration.
    • Dessler, Gary (2005). Human Resource Management. Printice Hall.
    • Elnaga, A., & Imran, A. (2013). The Effect of Training on Employee Performance. European Journal of Business and Management, 5(4), 137-147.
    • Fey, Carl E. Pavlovskaya, Antonina. Tang, Ningyu.(2004) AComparison of Human Resource Management in Russia, China, and Finland. Organizational Dynamics. Vol. 33, No. 1.
    • Harkness, S. (2008). Human development in cultural context: One pathway or many? (Essay review of Cultures of Infancy by Heidi Keller). Human Development, 51, 283-289.
    • Hashim, Junaidah. (2010) Human Resource Management Practices onorganizational commitment The Islamic perspective, personnel review, vol 39, No 6.
    • Jehanzeb, K., & Bashir, N. A. (2013). Training and development program and its benefits to employee and organization: A conceptual study. European Journal of Business and Management, 5(2), 243-252.
    • Jones-Christensen L Peirce E Hartmann LP Hoffman WM Carrier J (2010). Ethics CSR and sustainable education in the financial T imes top 50, global business schools:baseline .
    • Lepak, D.P.; & Snell, S.A. (2002). «Examining the human resource architecture: The relationship among human capital, employment, and human resource configurations», Journal of Management.
    • Lu, Y., Zhang, M. M., Yang, M. M., & Wang, Y. (2023). Sustainable human resource management practices, employee resilience, and employee outcomes: Toward common good values. Human Resource Management, 62(3), 331-353.‏
    • Maamari, B.E. and Majdalani, J.F.(2017). Emotional intelligence, leadership style and organizational climate, International Journal of Organizational Analysis, Vol. 25 No. 2, pp. 327-345.
    • Nassazi, N. (2013). Effects of training on employee performance: Evidence from Uganda (Unpublished doctoral dissertation). University of Applied Sciences, Vassa, Finland.