مطالعه نقش رسانه‌ های داخلی در کاهش اثرات و پیامدهای جنگ نرم رسانه‌ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دانشگاه آزاد تهران مرکزی، نویسنده مسئول؛ رایانامه: erfani_h55@yahoo.com

2 استایار گروه علوم ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

3 استایار دانشکده امنیت ملی، دانشگاه عالی دفاع ملی

چکیده

این مقاله با هدف مطالعه نقش رسانه‌های داخلی در کاهش اثرات و پیامدهای جنگ نرم رسانه­ای انجام شده است. روش تحقیق ترکیبی شامل ‌روش‌های کیفی و کمی‌است. در بخش کیفی، جامعه آماری شامل اساتید حوزه علوم ارتباطات و رسانه و همچنین امنیت ملی در سطح دانشگاه­های شهر تهران و در بخش کمی‌شامل مدیران خبرگزاری­ها شامل ایرنا، ایسنا، فارس و تسنیم و ... و سردبیران و مدیران مسئول، دبیران سرویس‌ها و خبرنگاران با تجربه روزنامه‌های کثیرالانتشار در تهران بوده­اند. یافته­های کیفی پژوهش بیانگر آن است که بهره­گیری بهینه رسانه­های داخلی از مزیت استقرار در داخل کشور، اهمیت دادن بیشتر به تحلیل اخبار، توجه بیشتر به سبک زندگی در سطح رسانه­های داخلی و ... به عنوان راهبردهای مناسب جنگ نرم ‌رسانه‌ای ‌به‌شمار می­آیند. نتایج ‌به‌دست آمده از پژوهش کمی‌بیانگر آن است که بین عملکرد رسانه‌ها‌، فرصت‌های محیطی و تهدیدات محیطی و اتخاذ راهبرد مناسب در زمینه جنگ نرم ‌رسانه‌ای ارتباط معناداری وجود دارد.به عبارت دیگر‌، با بهبود عملکرد رسانه‌های داخلی و آگاهی و شناخت آنها از فرصت‌ها و تهدیدات محیطی‌، آنها راهبردهای مناسب‌‎تری در زمینه جنگ نرم ‌رسانه‌ای اتخاذ کرده‌اند و بالعکس.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Study of the Role of Domestic Media in Reducing the Effects and Consequences of Soft Media War

نویسندگان [English]

  • Hassan Erfani 1
  • Hassan Darzian Rostami 2
  • Hadi Jamshidian 3
1 PhD. Student of Central Tehran Azad University. and Responsible Author, Email: erfani_h55@yahoo.com
2 Assistant Professor, Department of Communication Sciences, Faculty of Communication Sciences and Media Studies, Islamic Azad University, Central Tehran Branch.
3 Assistant Professor of the Faculty of National Security, Higher National Defense University.
چکیده [English]

This article aims to study the role of domestic media in reducing the effects and consequences of soft media war. The mixed research method includes qualitative and quantitative methods. In the qualitative part, the statistical population includes professors in the field of communication and media sciences, as well as national security at the level of Tehran universities, in the quantitative part, it includes managers of news agencies, including IRNA, ISNA, Fars, and Tasnim, etc., and editors and responsible managers. The secretaries of the services and the experienced journalists of the widely distributed newspapers have been in Tehran. The findings of the qualitative research show that the optimal use of domestic media from the advantage of being established inside the country, giving more importance to news analysis, paying more attention to lifestyle at the level of domestic media, etc., are suitable strategies for war. They are considered soft media.Quantitative research findings indicate that there is a significant relationship between media performance, environmental opportunities and environmental threats and the adoption of an appropriate strategy in the field of soft media warfare. In other words, by improving the performance of the domestic media and their awareness of opportunities and environmental threats, they have adopted more appropriate strategies in the field of soft media warfare and vice versa
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Media
  • Media Soft Warfare
  • Strategy
  • Environmental Opportunities
  • Environmental Threats
  • الف. منابع فارسی

    • افتخاری، اصغر؛ طاهری، سلیمان (1398)، تأثیرات جنگ نرم غرب بر مشروعیت سیاسی جمهوری اسلا‌می‌ایران، فصلنامه مطالعات دفاعی ‌راهبردی، شماره 78، 178-159.
    • افراخته، عبدالحمید (۱۳۹۷)، مدیریت قدرت نرم رسانه‌های نوین در جنگ نرم، سومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت، حسابداری و حسابرسی پویا، تهران، دانشگاه صالحان.
    • بنی اسدی، وحیده و امیرپور، مهناز (1401)، نقش رسانه در جنگ نرم، سومین کنفرانس ملی پدافند سایبری، مراغه، سومین کنفرانس ملی پدافند سایبری.
    • حسینی دانا، حمیدرضا و جهشی، لیلا (1400)، آفندهای ‌رسانه‌ای: اهداف، ابزارها و ‌روش‌ها، بیست و ششمین نشست تخصصی اقتصاد و رسانه و همایش ملی آفند ‌رسانه‌ای، دماوند.
    • زیتی، سامان؛ اژدری، مصطفی (1398)، بررسی تکنیک‌های خبری شبکه‌ی بی‌بی‌سی فارسی در مواجهه با انقلاب اسلا‌می‌در چارچوب عملیات روانی، پژوهش نامه تاریخ، سیاست و رسانه، شماره 7، 465-439.
    • سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری، (02/07/88)، https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=8094.
    • ضیایی جباری، حسین (1400)، بررسی ساختارها، امکان سنجی و راهکارهای آفند ‌رسانه‌ای، بیست و ششمین نشست تخصصی اقتصاد و رسانه و همایش ملی آفند ‌رسانه‌ای، دماوند.
    • کاستلز، مانوئل، (الف) (1389)، عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ: ظهور جامعه شبکه ای، چاپ ششم، ترجمه احد علیقلیان و افشین خاکباز، تهران: نشر طرح نو.
    • کاستلز، مانوئل، (ب) (1389)، عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ: پایان هزاره، ترجمه احد علیقلیان و افشین خاکباز، تهران: نشر طرح نو.
    • کیقبادی، علیرضا (1398)، مبانی جنگ رسانه‌ای، تهران: انتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی تهران.

    ب. منابع انگلیسی

    • Ahmad, A. K., AL-Jalabneh, A. A., Mahmoud, A., & Safori, A. (2023). Covid-19 and the Resurgence of the Hypodermic Needle Theory Applicability in Times of Crises. In International Conference on Business and Technology (pp. 1423-1436). Springer, Cham.
    • Arroyave, J., & Romero-Moreno, M. (2023). Peace, public opinion and disinformation in Colombia: Social media and its role in the 2016 plebiscite. In The Palgrave Handbook of Media Misinformation (pp. 63-77). Palgrave Macmillan, Cham.
    • Attard, A., & Coulson, N. S. (2012). A thematic analysis of patient communication in Parkinson’s disease online support group discussion forums. Computers in Human Behavior, 28(2), 500-506.
    • Baker, C. (2022). Peace on the Small Screen: UNPROFOR’s Television Unit in 1994–5 and the ‘Media War’in Former Yugoslavia. Historical Journal of Film, Radio and Television, 42(2), 344-371..
    • Bjola, C., & Manor, I. (2018). Revisiting Putnam’s two-level game theory in the digital age: Domestic digital diplomacy and the Iran nuclear deal. Cambridge review of international affairs, 31(1), 3-32.
    • Borges-Tiago, M. T., Santiago, J., & Tiago, F. (2023). Mega or macro social media influencers: Who endorses brands better?. Journal of Business Research, 157, 113606.
    • Chaudhry, I., & Gruzd, A. (2020). Expressing and challenging racist discourse on Facebook: How social media weaken the “spiral of silence” theory. Policy & Internet, 12(1), 88-108.
    • Duncombe, C. (2017). Twitter and transformative diplomacy: social media and Iran–US relations. International Affairs, 93(3), 545-562.
    • Garud-Patkar, N. (2022). Mediated Public Diplomacy: Frame-building Contest Between the United States and Pakistan During a Conflict. International Studies, 00208817221085461.
    • Hong, C., & Li, C. (2021). Will Consumers Silence Themselves When Brands Speak up about Sociopolitical Issues? Applying the Spiral of Silence Theory to Consumer Boycott and Buycott Behaviors. Journal of nonprofit & public sector marketing, 33(2), 193-211.
    • Pons, M. P. (2022). Media wars: Mediatization, populism and media reform in Rafael Correa’s Ecuador (Doctoral dissertation, University of California, San Diego).
    • Shaw, M., & Carr-Hill, R. (2018). Public opinion and media war coverage in Britain. In Triumph of the Image (pp. 144-165). Routledge.
    • Tapsell, R. (2023). New media, old rule in Malaysia. In Regime resilience in Malaysia and Singapore (pp. 129-143).
    • Yunos, N. A. B. M. (2019). Digital diplomacy: a Twitter breakthrough between Iran-US relations in the JCPOA agreement.