الگوی راهبردی شایسته‌محوری با تأکید بر چابکی سازمانی دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بو یر احمد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران.

2 گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. نویسنده مسئول؛ رایانامه: g.amirnejad@srbiau.ac.ir

3 گروه حسابداری، واحد ایذه، دانشگاه آزاد اسلامی، ایذه، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی راهبردی شایسته‌محوری با تأکید بر چابکی سازمانی دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد، با رویکردی آمیخته (کیفی-کمی)، با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و تکنیک دلفی جهت ارائه مدل شایسته‌محوری با رویکرد چابکی سازمانی در بخش نخست و در ادامه برازش اعتباریابی مدل انجام شده است. بدین­منظور در بخش تحلیل محتوای کیفی 15 مقاله که دارای معیارهای مورد نظر پژوهشگر از حیث ارتباط با موضوع پژوهش بودند، انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش دلفی، متشکل است از 14 نفر از خبرگان دانشگاهی در حوزه مدیریت منابع انسانی و مدیران ارشد و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی و در بخش کمی عبارتست از کلیه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویر احمد، که حجم نمونه برابر با 367 نفر تعیین و نمونه­گیری به شیوه تصادفی ساده انجام شد. تجزیه و تحلیل داده­ها در بخش تحلیل محتوای کیفی بر مبنای مرور نظام­مند و در بخش کمی با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرم افزار PLS انجام شد. یافته­های بخش تحلیل محتوای کیفی بیانگر آن است که 9 عامل بر شکل­گیری الگوی شایسته‌محوری با تأکید بر چابکی سازمانی اثرگذارند، هم­چنین یافته­های بخش کمی مؤید برازش الگوی ارائه شده پژوهش است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Merit-oriented strategic model with an emphasis on organizational agility of Kohgiluyeh and Boyer Ahmad University of Medical Sciences

نویسندگان [English]

  • Ahmad Ansari 1
  • Ghanbar Amirnejad 2
  • Mahmoud Daniali De Hoz 3
  • Fouad Makvandi 1
  • Vahid Chenari 1
1 Department of Public Administration, Shoushtar Branch, Islamic Azad University, Shoushtar, Iran.
2 ,Department of Public Administration, Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. and Responsible Author, Email: g.amirnejad@srbiau.ac.ir
3 . Department of Public Administration, Shoushtar Branch, Islamic Azad University, Shoushtar, Iran.
چکیده [English]

The current research aims to design a competency-based strategic model with an emphasis on organizational agility with a mixed (qualitative-quantitative) approach, using the qualitative content analysis method and the Delphi technique to present a competency-based model with an organizational agility approach in the first part and in the continuation of the accreditation fit. The model is done. For this purpose, in the qualitative content analysis section, 15 articles that had the criteria desired by the researcher in terms of relevance to the research subject were selected. The statistical population in the Delphi section consists of 14 academic experts in the field of human resources management and senior managers and human resources of the University of Medical Sciences, and in the quantitative section, it consists of all employees of the University of Medical Sciences of Kohgiluyeh and Boyer Ahmed Province, whose sample size is equal to Cochran's formula equal to 367 people was determined and sampling was done by simple random method. Data analysis was done in the qualitative content analysis section based on a systematic review and in the quantitative section using the structural equation method and PLS software. The findings of the qualitative content analysis section indicate that the following 9 factors include educational competencies, personal and behavioral competencies, general and professional competencies, cultural and value competencies, knowledge management and innovation competencies, and structure agility. Organizational, agility in providing educational-research and medical services, agility of human capital and agility of technology, information technology systems and infrastructures influence the formation of a competency-based model with an emphasis on organizational agility, as well as the findings of the quantitative section. They fit the model presented in the research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Merit-oriented
  • organizational agility
  • University of Medical Sciences
  • Kohgiluyeh and Boyer Ahmad
  • الف. منابع فارسی

    • ابوالحسنی رنجبر، احمد؛ دانش فرد،کرم اﷲ؛ فقیهی، ابوالحسن(1397)، ارائه الگوی دستور کار خط‌مشی‌های اصلاح نظـام اداری در ایران، مدیریت دولتی،9 (4)ص615-640
    • آذر، عادل؛ غلامرضایی، داود؛ دانایی‌فرد، حسن (1392)، طراحی مدل تحلیل سیاست‌های آموزش عالی کشور، سیاست علم و فن‌آوری، 1-18.
    • الوانی، سید مهدی و شریف‌زاده فتاح (1394)، فرآیند خط‌مشی‌گذاری عمومی، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
    • الوانی، سید مهدی؛ آذر، عادل؛ دانایی فر، حسن (1387) روش‌شناسی پژوهش کیفی در مدیریت، تهران انتشارات صفار
    • ازکیا مصطفی (1389)، روش‌های کاربردی تحقیق، جلد اول تهران، نشر کیهان
    • بررسی وضعیت گذشته و موجود بخش آموزش عالی و ارزیابی عملکرد برنامه چهارم (1387)، طرح تحقیقاتی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی1
    • رمضان شمس، امیرحسین؛ اسماعیلی،‌ احمدرضا؛ حمیدی، کامبیز ( 1400)، ابعاد و مؤلفه‌های الگوی ارزیابی خط‌مشی‌های امنیت عمومی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران. مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 36.
    • شریف‌زاده فتاح (1390)، ضرورت بازشناسی نظام آموزش عالی و نقش آن در توسعه علمی و اجتماعی کشور، پژوهشی درباره پژوهشگاه علوم انسانی، سال اول بهار و تابستان، 79-112.
    • عابدی جعفری، حسن؛ شیخ زاد، محمدغ فقیهی، ابوالحسن؛ تسلیمی، محمدحسن (1390)، تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود درداده های کیفی، اندیشه مدیریت راهبردی، شماره 1, 1.
    • گرجی پور، حسین؛ خاشعی وحید (1398)، الگوی ارزشیابی فرایند خط‌مشی‌گذاری فرهنگی با رویکرد مطالعه کیفی اسناد فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه مدیریت دولتی، دوره 11 شماره 1، 47-72.
    • محمدپور، احمد (1390)، ضد روش: منطق و طرح در روش‌شناسی کیفی (جلد دوم). تهران: انتشارات جامعه شناسان.
    • میبدی امامی، راضیه و اشتریان کیومرث (1390)، طراحی نظام ارزیابی سیاست‌های عمومی در جمهوری اسلامی ایران، پژوهشنامه علوم سیاسی، سال هفتم بهار 1391 شماره 2 (پیاپی 26).
    • نیومن، ترجمه حسن دانایی‌فرد، حسین کاظمی(1389) شیوه‌های پژوهش اجتماعی: رویکردهای کیفی و کمی، تهران، نشر کتاب مهربان

    اسناد برنامه‌های اول تا ششم توسعه به همراه اسناد پشتیبان و گزارش‌های تحلیلی آنها، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

    ب. منابع انگلیسی

    • Abolhasani Ranjbar, A., Daneshfard, K., & Faghihi, A. (2017). An Agenda Setting for the Reformation Policies of Administrative in Iran, Journal of public Administration,9(4), 615-640. (in Persian)
    • Alkin, M. C. (2010). Evaluation Essentials: From A to Z. New York: The Guilford Press., 1.
    • Dye, T. (2012). Understanding Public Policy (14th ed.). New Jersey: Pearson Prentice Hall.
    • Kraft, M. E, & Furlong, S. R. (2010). Public Policy: Politics, Analysis, and Alternative. Washington: CQ Press.
    • Nathan Kallus، Angela Zhou(2018). Proceedings of the 21st International Conference on Artifi-cial Intelligence and Statistics (AISTATS) 2018, Lanzarote.
      Coryn, , C., & Stufflebeam, , D. (2017). Evaluation Theory, Models, and Applications. San Francisco: Jossey-Bass.
    • Rogers, P. J, & Funnell, S. C. (2011). Jossey-Bass.
    • Scriven, M. (2015). Key Evaluation Checklist (Kec). Retrieved from http://www.michaelscriven.info/., 1.
    • Stufflebeam, D.L, & Shinkfield A.J. (2007). Evaluation; Theory, Models &Applications. . Jossey-bass: San Francisco.
    • Susan Athey، Guido W. Imbens(2017). The State of Applied Econometrics: Causality and Policy Evaluation, Journal of Economic Perspectives—Volume 31, Number 2—Spring 2017—Pages 3–32