طراحی و تدوین ارکان جهت‌ساز مقابله با نفوذ علمی دشمن در دانشگاه‌های کشور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد دانشگاه صنعتی مالک اشتر

2 استادیار دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی

3 دانش آموخته رشته مدیریت راهبردی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی؛ نویسنده مسئول

چکیده

نفوذ علمی از اشکال و مؤلفه‌های جنگ نرم است که با ایجاد اختلال بر روی اذهان و اهداف نخبگان، مانع از توسعه علمی می‌شود. از همین‌رو، برای مقابله با آن باید راهبردهای مناسب اتخاذ شود. ‎ارکان جهت‌ساز یکی از مؤلفه‌های اصلی برای تدوین راهبرد هستند. بنابراین، هدف این پژوهش، تدوین ارکان جهت‌ساز برای مقابله با نفوذ علمی دشمن در دانشگاه‌ها است. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع روش، به‌صورت کیفی انجام شده است. ‎در گام نخست، عناصر و ابعاد ارکان جهت‌ساز مقابله با نفوذ علمی با روش کتابخانه‌ای و بررسی متون شناسایی شدند و رسالت، ارزش‌ها، چشم‌انداز، اصول و اهداف راهبردی مورد واکاوی قرار گرفت. سپس با 12 نفر از خبرگان صاحب‌نظر در حوزه نفوذ علمی که به‌روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند، مصاحبه عمیق صورت پذیرفت. در گام بعدی با استفاده از روش اجماع خبرگی، بیانیه های جدید ماموریت، چشم انداز و اهداف دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برای مقابله با نفوذ علمی تدوین شد.
‎‎دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی می‌توانند پس از تحلیل موقعیت‌ محلی و منطقه‌ای، راهبردهای مقابله با نفوذ علمی را طراحی کنند و بر اساس این ارکان جهت‌ساز، با پیروی از اندیشه‌های ارزشمند رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای (مدظله العالی) و تقویت نیروی انقلابی، اجازه ندهند دشمنان به اهداف خود برسند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Developing the guiding pillars for tackling with enemy's scientific influence in the universities of Islamic republic of Iran

نویسندگان [English]

  • Mohammad Mahdinejad Nouri 1
  • Mehran Keshtkar Haranki 2
  • Ali Erfanifar 3
1 professor of Malek ashtar University
2 Assistant professor of Supreme National Defense University
3 Graduated Ph.D. in Strategic Management Supreme National Defense University and Responsible Author
چکیده [English]

Scientific influence is one of the forms and components of soft war, which hinders scientific development by disrupting the thoughts and goals of elites. Therefore, appropriate strategies should be adopted to deal with it. The guiding pillars are one of the main determinants to formulate the strategy. Therefore, the purpose of this research is to design the guiding pillars to tackle with the scientific influence of the enemy in the universities. This is an applied study in terms of purpose and qualitative in terms of method.
In the first step, the elements and dimensions of the guiding elements of dealing with scientific influence were identified by the library method and literature review, and the mission, values, vision, principles and strategic goals were analyzed. Then, in-depth interviews were conducted with 12 scientific influence experts who were selected with purposive sampling method. In next step, new statements of mission, vision and goals of universities were developed to tackle with scientific influence using with the expert consensus method. Universities and higher education centers can design strategies to combat scientific influence after local and regional situation analysis and based on these guiding pillars to not allow enemies to reach their goals by following the valuable thoughts of the Supreme Leader of the Revolution Imam Khamenei and strengthening the revolutionary insight.

کلیدواژه‌ها [English]

  • scientific influence
  • dealing with scientific influence
  • guiding pillars
  • منابع فارسی

    • احمدیان، علی اکبر (1394)، نظریه نفوذ؛ تبیین ماهیت انواع نفوذو رابطه آنها با دستگاه چهار طیفی تهدید (با بهره‌گیری از دیدگاه‌ها و بیانات امام خامنه‌ای (حفظه ا...)، فصلنامه علمی- پژوهشی آفاق امنیت، سال هشتم، شماره بیست و هشتم-پاییز
    • اصلانی، ‌فیروز و رحمانیان، ‌عبدالمجید (2015)، مبانی و دلایل یکصد و چهل و یکم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (منع جمع مشاغل)،پژوهش‌های انقلاب اسلامی، 12(4)، 33-50.‎
    • بابایی طلاتپه، محمدباقر (2017)، راهبرد مقابله با جریان نفوذ از منظر قرآن،مجله سیاست دفاعی، 25(98), 163-189.‎
    • پورهاشمی، سید مهدی؛ آهنگری، کاوه؛ حسن پور، جعفر؛ افتخاری، سید مصلح (2021)، تحلیل نرخ نفوذ ماشین حفار تمام مقطع در شرایط سنگ‌سایی،نشریه مهندسی معدن، دوره 16، شماره 52
    • توحیدی، ارسطو و میرین بابازادگان (2020)، ارکان جهت‌ساز نظام اداری کشور در گفتمان ولایت‌فقیه،فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، 4(13) ، 7-32.‎
    • جلالی فراهانی غلامرضا و علوی وفا سعید (1398)، طراحی و تدوین ارکان جهت ساز پدافند غیرعامل در رسانه ملّی، فصلنامه مطالعات دفاعی استراتژیک، دوره17شماره  78  از صفحه 115 تا صفحه 
    • حسینی، سید محمد و جاهد، حسینعلی (1392)، تبیین رسالت دانشگاه و دانشگاهیان در مقابله با جنگ نرم، مطالعات قدرت نرم، شماره 9.
    • دوستدار، ذوقی و صفی‌الله. (2019). بررسی مفهوم «نفوذ» در اندیشة سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی)،فصلنامه علمی بصیرت و تربیت اسلامی، 16(49)، 37-66.‎
    • دولتی، ‌مجتبی (2017)، راهبردهای غرب به رهبری امریکا در برخورد با جمهوری اسلامی (با تاکید بر راهبرد سازش و تغییر از درون).مطالعات عملیات روانی، 46(12)، 109-130.‎
    • دهقان، حسین و چشک، کریم (1399)، ارکان جهت‌ساز (اهداف، دکترین و سیاست‌ها) اداره امور ایثارگران و شهدا بر اساس گفتمان امام و رهبری (مدظله العالی)، فصلنامه مطالعات دفاعی استراتژیک، دوره 18، شماره  79، از صفحه 331 تا صفحه 348 .
    • زورق، محمدحسن و شریفی سیدعلیرضا (1397)، ارکان جهت‌ساز مدیریت راهبردی امور تبلیغات بر اساس گفتمان ولایت فقیه، مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، دوره 2،  شماره  5، از صفحه 97 تا صفحه 132 .
    • سپهوند، مجید؛ ابدالی محمدی، فردین؛ مردوخی، فرهاد (1396)، پردازش سیگنال حس‌گر شتاب‎سنج با استفاده از مدل مخفی مارکوف برای بازشناسی کاراکترهای فارسی، دومین کنفرانس بین المللی پژوهش‌های دانش‌بنیان در مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، تهران.
    • سهیلی، فرامرز؛ شریف مقدم، هادی؛ موسوی چلک، افشین؛ خاصه، علی اکبر (2016)، ارزیابی پژوهش های آی‌متریکس با استفاده از مدل نفوذ علمی،پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 32(1)، 25-50.‎
    • علویان، مرتضی و محمدی‌راد، مهدی (2017)، «نفوذ» در مهندسی محاسبات نخبگان سیاسی و نقش آن بر تغییر «هویت» با تاکید بر ایران،معرفت، 238(26) ، 23-34.‎
    • ﻋﻠﻲ اﺣﻤﺪی، ﻋﻠﻴﺮﺿﺎ (1394)، متدولوژی تبیین نقش مبانی و اصول ارزش‌های اسلامی در طراحی ارکان جهت‌ساز برنامه‌های راهبردی (مطالعه موردی: طراحی ارکان جهت‌ساز برنامه‌های اقتصادی کشور،مدیریت فردا، 42(42)، 1.‎
    • گزارش‌های تحلیل راهبردی (1399)، موجود در سایت: https://ssicenter.mcls.gov.ir
    • مجیدی، حسن و شجاعی، جبار (2015)، گفتمان سکولار اقتدارگرا در مصر؛ از خیزش ژانویه 2011 تا2015،پژوهش‌های راهبردی سیاست، 5(19) ، 217-240.‎
    • معمارزاده، غلامرضا؛ نجف بیگی، رضا؛ تکه‌ئی، عبدالقادر(1393)، طراحی مدل کنترل استراتژیک تحقق اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران، سیاست‌های راهبردی و کلان، دوره 2، شماره  6، از صفحه 1 تا صفحه 24.
    • مهدیان، فریده و کردنژاد، نسرین (1397)، شیوه های نفوذ در عرصه علمی و راهکارهای مقابله با آن با تاکید بر رهنمودهای امام خامنه‌ای مدظله‌العالی، چهارمین همایش تبیین اندیشه دفاعی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، تهران.
    • نورمحمدی و محمدی پور (2018)، دیپلماسی علمی در اسناد فرادستی ایران و چگونگی تعامل با سازمان‌های بین‌المللی مطالعه موردی: سرن، توآس و آیسسکو،پژوهش‌نامه ایرانی سیاست بین‌الملل، 7(1), 165-183.‎

     

    ب. منابع انگلیسی

    • Bloom, D. E. (2007). Governing global health. Finance & Development44(004).
    • Ma, C., Zhang, Q., Ye, J., Wang, F., Zhang, Y., Wevers, E & Peng, G. (2012). Tumor-infiltrating γδ T lymphocytes predict clinical outcome in human breast cancer. The Journal of Immunology189(10), 5029-5036.
    • Martinsuo, M. (2019). Strategic value at the front end of a radical innovation program. Project Management Journal50(4), 431-446.
    • Ramona Nicolescu , (2015). The Influences of Globalization on Educational Environment and Adjustment of National Systems Procedia - Social and Behavioral Sciences 180 ( 2015 ) 72 – 79.
    • Sims, J., Powell, P., & Vidgen, R. (2016). A resource‐based view of the build/buy decision: Emergent and rational stepwise models of strategic planning. Strategic Change25(1), 7-26.
    • Simons, G. (2015). Perception of Russia's soft power and influence in the Baltic States. Public Relations Review41(1), 1-13.