الگوی راهبردی ارتقای قابلیت‌های چابکی سازمان‌های دفاعی با بهره‌گیری از روش داده‌بنیاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی

چکیده

چابکی به‌معنای تفکر سریع همراه با روشی هوشمندانه و دارای بیشترین انعطاف‌پذیری است. سازمان‌های چابک قادرند در محیطی رقابتی که به‌طور مستمر غیرقابل پیش‌بینی و در حال تغییر است، بهترین عملکرد را داشته باشند و در واقع توانایی پاسخ به‌موقع به محیط را به شیوه‌ای موثر دارند. با عنایت به موارد بالا، پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی راهبردی قابلیت‌های چابکی سازمان‌های دفاعی با بهره‌گیری از روش داده‌بنیاد به رشته تحریر درآمده است. پژوهش حاضر بر حسب هدف از نوع پژوهش‌های کاربردی، بر حسب موقعیت از نوع پژوهش‌های میدانی و بر حسب زمان از نوع پژوهش‌های تحقیقات آینده‌نگر است. در این پژوهش به‌منظور ارائه الگوی راهبردی، اسناد و گزارش‌های رسمی مرتبط با چابکی بررسی و با تعداد 20 نفر از خبرگان جهت انجام نظرسنجی طی مراحل کدگذاری مصاحبه به‌عمل آمد. بر اساس کدگذاری‌های صورت گرفته، 1025 کد استخراج شده از اسناد بالادستی، مبانی نظری و مصاحبه‌ها، 112 مفهوم و 34 مقوله را تشکیل داده است. سپس در مرحله کشف مقوله‌ها، این مفاهیم در قالب 34 مقوله با محور مشترک، دسته‌‌بندی و در مرحله کدگذاری محوری، مقوله‌های سی‌وچهار‌گانه، ابعاد اصلی الگوی مفهومی اولیه تحقیق شامل «4 مقوله علی»، «4 مقوله‌ مداخله‌ای»، «3 مقوله محیطی»، «19 مقوله راهبردی» و «4 مقوله پیامدی» را شکل دادند. همچنین می‌توان نتیجه گرفت که در صورت اجرای راهبردهای ارتقای چابکی، سازمان‌های دفاعی به «سازمانی پویا»، «سازمانی موقعیت‌گرا»، «سازمانی تغییرپذیر» و «سازمانی رشدمحور» تبدیل خواهند شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Strategic model agility capabilities in defense organizations using data-driven method

نویسنده [English]

  • faramarz nasri
Assistant professor of Supreme National Defense University
چکیده [English]

Agility means quick thinking with a smart way and the most flexibility;  Agile organizations must be able to respond to changes that are likely to occur in the organization. Agile organizations are able to perform best in a competitive environment that is constantly unpredictable and changing, and in fact have the ability to respond to the environment in a timely manner effectively. With regard to the above, the present study has been written with the aim of providing a strategic model for achieving agility capabilities in defense organizations using the data-based method. The present research is applied research in terms of purpose, field research in terms of situation and futuristic research in terms of time. In this study, in order to present a strategic model of documents and official reports related to agility, 20 experts were interviewed to conduct a survey during the coding process. Based on the codings, 1025 codes extracted from upstream documents, theoretical foundations and interviews, 112 concepts and 34 categories. Then, in the category of discovery category, these concepts are categorized in the form of 34 categories with a common axis and in the coding phase, thirty-four categories, the main dimensions of the initial conceptual research model including "4 causal categories", "4 intervention categories", "3 environmental categories" , Formed "19 strategic categories" and "4 consequential categories". It can also be concluded that if agility promotion strategies are implemented, defense organizations will become a "dynamic organization", a "position-oriented organization", a "changeable organization" and a "growth-oriented organization".

کلیدواژه‌ها [English]

  • agility
  • agility capability
  • defense organizations
  • grounded theory
  • فهرست منابع و مآخذ

    الف. منابع فارسی

    • آذر، عادل؛ تیزرو، علی؛ مقبل با عرض، عباس؛ انواری رستمی، علی‌اصغر (1389)، طراحی مدل چابکی زنجیره تامین؛ رویکرد مدل‌سازی تفسیری- ساختاری، فصلنامه مدیریت صنعتی، دوره 14، شماره 4، صص 1-25.
    • آقامحمدی؛ داود (1390)، عوامل موثر بر چابک‌سازی نظامی کشور به تهدیدات آینده، فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات دفاعی- راهبردی، سال یازدهم، شماره 44، ص 61-87.
    • ابراهیمیان جلودار، سیدیاسر و ابراهیمیان جلودار، سیدمحمود (1390)، چابکی سازمانی: سرعت پاسخگویی و انعطاف‌پذیری سازمانی، فصلنامه توسعۀ سازمانی پلیس، شماره 39، صص 34-13.
    • ابریشم‌کار، محمدمهدی و عبدالهی، یزید ابوبکر (1395)، ارتباط میان چابکی نیروی کار و نوآوری محصول جدید (مطالعۀ موردی: شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ در صنعت فناوری بالا)، فصلنامه مدیریت بازرگانی، دورۀ هشتم، شماره 2، صص 258-245.
    • امیرنژاد، قنبر و خسروی‌پور، الهام (1394)، الگوی چابک‌سازی سازمان‌های دولتی با رویکردی به سازمان‌های دفاعی، فصلنامه راهبرد دفاعی، سال سیزدهم، شماره 51، صص 169 –
    • بختیاری، ایرج (1395)، تاثیر مولفه‌های دفاع اقتصادی کشور بر دفاع همه‌جانبه، فصلنامه راهبرد دفاعی، سال چهاردهم، شماره 53، صص 124-93.
    • پاشایی هولاسو، امین؛ دهقانی‌پوده، حسین؛ شفقت، ابوطالب؛ پورصادق، ناصر (1399)، تدوین الگوی راهبردی نوآوری چابک سازمان‌های صنعتی دفاعی، فصلنامه مدیریت نظامی، دوره 20، شماره 79، صص 114 –
    • پاشایی هولاسو، امین؛ دهقانی‌پوده، حسین؛ شفقت، ابوطالب؛ پورصادق، ناصر (1399)، نگاشت الگوی نوآوری چابک برای سازمان‌های صنعتی دفاعی ج.ا.ا، فصلنامه راهبرد دفاعی، سال هجدهم، شماره 69، صص 153 –
    • پاشایی هولاسو، امین؛ دهقانی‌پوده، حسین؛ شفقت، ابوطالب؛ پورصادق، ناصر (1397)، شناسایی و ارائه چارچوب مولفه‌های نوآوری چابک در سازمان‌های صنعتی دفاعی، فصلنامه مطالعات بین‌رشته‌ای دانش‌راهبردی، سال هشتم، شماره 31، صص 48 –
    • جعفرنژاد، احمد؛ مروتی شریف آبادی، علی؛ اسدیان اردکانی، فائزه (1392)، مباحث منتخب در مدیریت زنجیره تامین، چاپ اول، تهران: موسسه کتاب مهربان نشر.
    • دانایی‌فرد، حسن و امامی، سیدمجتبی (1386)، راهبردهای پژوهش کیفی، تاملی بر نظریه‌پردازی داده‌بنیاد، فصلنامه اندیشه مدیریت، شماره دوم.
    • شفقت، ابوطالب و پاشایی هولاسو، امین (1395)، شناسایی و اولویت‌بندی عوامل موثر بر نوآوری دفاعی با رویکرد فازی، فصلنامه مطالعات بین رشته‌ای دانش راهبردی، سال 6، شماره 24، صص 158-135.
    • علیرضایی، ابوتراب و پاشایی هولاسو، امین (1395)، بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر قابلیت‌های چابکی سازمانی (مطالعه موردی: یکی از سازمان‌های نیروهای مسلح)، فصلنامه پژوهش‌های مدیریت در ایران، دورۀ بیستم، شماره 2، صص 175-148.
    • فتحیان، محمد (1385)، نقش فناوری اطلاعات در چابکی بنگاه‌های کوچک و متوسط، سومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت، آذرماه، تهران: ایران.
    • قاضی‌زاده‌فرد، سیدضیاءالدین و اتابکی، محمدسعید (1391)، معرفی الگوی برون‌سپاری در سازمان‌های دفاعی، فصلنامه راهبرد دفاعی، سال دهم، شماره 39.
    • قربانی‌زاده، وجه‌الله؛ هورمنش، فاطمه؛ غلامحسینی، حسین (1390)، نقش فرهنگ یادگیری و مدیریت دانش در چابکی سازمانی، فصلنامه مطالعه مدیریت بهبود و تحول، سال بیست‌و‌یکم، شماره 65، صص 72-47.
    • مصطفوی، سیدرضا و آشتیانی، محمدرضا (1392)، راهبردهای بهره‌گیری از نیروهای مردمی در تأمین نیازمندی‌های انسانی بخش دفاع، فصلنامة راهبرد دفاعی، سال یازدهم، شمارة 42.
    • نقوی، سیدعلی؛ آذر، عادل؛ اسعدی، میرمحمد (1394)، اولویت‌بندی عوامل توانمندساز چابکی سازمانی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی شهر یزد، فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، دورۀ بیست‌و‌یکم، شماره 1، صص 81-61.
    • نیک‌پور، امین و سلاجقه، سنجر (1391)، بررسی وضعیت چابکی سازمانی در سازمان‌های دولتی شهر کرمان، فصلنامه فراسوی مدیریت، سال ششم، شماره 23، صص 54-39.

     

    ب. منابع انگلیسی

    • Agarwal, A; Shankar, A & Tiwari, M.K (2007). Modeling Agility of Supply Chain, Industrial Marketing Management, Vol.36, No.4. Pp. 443-457.
    • Churchill, Jr, G.A (1979). A paradigm for developing better measure of marketing constructs, Journal of Marketing Research, Vol.16.
    • Faghih, N. DASTOURIAN, B. Sajadi, S. M. Henten, A. & Foroudi, P. (2018). A framework for business model with strategic innovation in ICT firms: the importance of information. The Bottom Line, (just-accepted), 00-00.
    • Gunasekaran A., Lai, K.H (2008). Edwin Cheng T.C.; Responsive supply chain: A competitive strategy in a networked economy; Omega
    • Gunasekaran, A. & Yusuf, Y. (2002). Agile Manufacturing: Taxonomy of Strategic and Technological Imperatives, International Journal of Production Research, Vol. 40 No. 6, pp. 1357-85.
    • Halemane, M. & van Dongen, B. (2003). Strategic innovation management of change in the pharmaceutical industry. International Journal of Technology Management, 314-333.
    • Hamel, G. and C. K. Prahalad. (1989). Strategic intent. Harvard Business Review. 67(3) May-June: 63-76.
    • Hammarfjord, M. O. & Roxenhall, T. (2017). The Relationships Between Network Commitment, Antecedents, And Innovation In Strategic Innovation Networks. International Journal of Innovation Management, 21(04), 1750037.
    • Kettunen, P (2011). Adopting key lessons from agile manufacturing to agile software product development- A Comparative Study, Technovation, Vol.29.
    • Lin Y, Desouza C, Roy S (2010). Measuring agility of networked organizational structures via network entropy and mutual information. Applied Mathematics and Computation; 216: 2824- 2836.
    • Lin, C., Chiu, H., Tseng, Y. (2006). Agility evaluation using fuzzy logic, International Journal of Production Economics, 101(2), pp. 353-368.
    • Nagel, R & Dove, R (1991). 21st Century Manufacturing Enterprise Strategy: An Industry, Led View of Agile Manufacturing, Vol.1, Iacocca Institute, Lehigh University.
    • Pilevari, Nazanin. (2009). Explaining and evaluating Model of agility in supply chain based expert systems (Doctoral dissertation). science and research university, Tehran.
    • Ramesh, G; Devadasan, S (2007). Literature review on the agile manufacturing critera, Journal of Manufacturing Technology Management, Vol.18, No.2, pp 182-201.
    • Sharifi , H & Zhang, H (1999). A methodology for achieving agility in manufacturing organisations: An introduction, International Journal of Production Economics, Vol. 62, pp. 7-22.
    • Sharifi, S & Pawar, K.S (2001). Product Development Strategies for Agility, in Agile Manufacturing: The 21st Century Competitive Strategy, ed Oxford: Elsevier Science Ltd, pp. 175-192.
    • Torng Lin, C and et.al (2018). Agility evaluation using fuzzy logic, Int. J. Production Economics, pp.1-16.
    • Worley, G., Lawler, E. (2012). Agility and organization design: A diagnostic framework organizational dynamics, International Journal of AgileManagement Systems, 39(2), pp.194-204.
    • Yang CH., Liu H. M. (2012). Boosting firm performance via enterprise agility and network Structure, Management Decision, 50 (6): 3 – 30.
    • Yang, X. Jayashree, S. & Marthandan, G. (2012). Ideal types of strategic innovation: an exploratory study of chinese cosmetic industry. Business and Management, 7(17), 78-87.
    • Yeşil, S, Koska, A, & Büyükbeşe, T (2013). Knowledge Sharing Process, Innovation Capability and Innovation Performance: An Empirical Study, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 75 (0).