ارکان جهت‌ساز نظام اداری کشور در گفتمان ولایت‌فقیه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی

2 دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی

چکیده

ارکان جهت‌ساز نظام اداری در هر کشوری تعیین‌کننده همه امور تلقی گردیده و سنگ‌بنا و چارچوب کلی ناظر بر مدیریت حوزه نظام اداری را شکل می­دهند. در جمهوری‌اسلامی‌ایران که بر پایه اصل ولایت‌فقیه شکل‌گرفته است، شناخت ارکان مورد بحث درگفتمان ولایت‌فقیه از اهمیت برخوردار است. ‌پس این مقاله باهدف تبیین ارکان جهت‌ساز نظام اداری کشور (اهداف راهبردی، دکترین‌ها و سیاست‌های راهبردی) در گفتمان ولایت‌فقیه تحریر شده است.
در این تحقیق کاربردی- توسعه­ای که با روش توصیفی­ـ تحلیلی انجام‌شده است، اطلاعات با روش کتابخانه‌ای و با مراجعه به اسناد و مدارک معتبر گردآوری و با روش تحلیل محتوای کیفی تجزیه‌وتحلیل شده‌اند. نتایج این تحقیق نشان‌دهنده ارکان جهت‌ساز نظام اداری براساس گفتمان ولایت‌فقیه است که اهم آنها عبارتند از: اهداف:1) ایجاد نظامی‌مبتنی بر ظرفیت‌های داخلی، 2) نهادینه‌شدن وجدان‌کاری و انضباط اجتماعی در نظام اداری، 3) ایجاد نظامی‌پاسخگو و مسئولیت‌پذیر در مقابل مردم، 4) استقرار عدالت و عدم‌تبعیض و فساد در نظام اداری، 5) شکل‌گیری نظام اداری مبتنی بر فضایل اخلاقی و حمایت‌کننده حقوق اساسی و مشروع مردم، 6) برخوردارشدن از نظام اداری قدرتمند و تقویت‌کننده اقتدار ملی. دکترین­ها:1) تعالی‌محوری واقع‌بینانه با رویکرد اسلامی، 2) همسویی با تدابیر ولایت‌فقیه، 3) مراقبت و پاسخگوبودن در اندیشه و عمل، 4) تأکید بر نظارت درونی، 5) قانون‌مداری، 6) عدالت‌محوری، 7) محور قراردادن مبانی اسلام در خدمت به مردم. سیاست‌ها:1) انعطاف‌پذیری و کاهش تمرکز‌سازمانی،2) حداکثر استفاده از ظرفیت‌های مردمی‌ در اداره امور، 3) نصب‌العین قراردادن قانون در تصمیم‌گیری‌ها، 5) محورقراردادن نیازهای مادی و معنوی مردم، 6) رعایت حق‌الناس و اجتناب از اقدامات حمایت‌کننده غیرعادلانه، 7) تکیه ‌بر مشارکت مردمی‌در نظام اداری.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

pillars of the Country's Administrative System in the Discourse of the Velayat-e Faqih

نویسندگان [English]

  • Arastoo tovhidi 1
  • Seyed Mahdi Mirin Babazadegan 2
1 Associate Professor of Supreme National Defense University
2 Ph.D. student of Strategic Management in Supreme National Defense University
چکیده [English]

The pillars of the administrative system in any country determine all the affairs and stones of the building and the axis of the administrative system. In the Islamic Republic of Iran, based on the principle of Velayatefaqih, it is important to recognize the pillars of discussion in the Velayat-e faqih discourse. this paper has been written to explain the pillars of the country's administrative system in the discourse of the Velayat-e faqih.
In this applied-development research conducted by descriptive-analytic method data were collected by library method and referring to valid documents. The results of this study indicate the pillars of the administrative system in accordance with the Velayat-e faqih discourse that the main ones are: objectives:1)Establishment‌ of military-based domestic capacity2) institutionalization of work conscience and social discipline in the system3) establishing a responsive and responsible military in front of people4) establishment of justice and a The tail of discrimination and corruption in the system5)military formation the developer of moral virtues and supporter of fundamental and legitimate rights of people6)Achieving to the powerful administrative system and the strengthening of national authority.Doctrine:1)realistic core excellence with Islamic approach2)in accordance with the measures of Velayat-efaqih3)taking care and responding in thought and practice4)emphasis on internal supervision5)orbital law6)Axial Justice7)The axis of Islamic foundations in serving people. Policies: 1)flexibility and reduction of organizational focus2)maximum use of popular capacities in governance3)installation of Al Ain law in decisions5)axis of the people's material and spiritual needs6)observance of the right of Naas and avoiding unfair protection measures7)relying on popular participation In the administrative system.

کلیدواژه‌ها [English]

  • velayat-e faqih discourse
  • Goals
  • doctrine
  • policies
  • Administrative System
  • الف. منابع فارسی

    • ·         امام‌خامنه‌ای(مدظله‌العالی)، مجموعه بیانات، قابل دسترسی در سایت: (www.Khamenei.ir)
    • امام خمینی (ره) (1382)، صحیفه نور، ج 1، 2، 3، 4، 5، 8، 9 و 11، چاپ سوم، تهران، دفتر حفظ و نشر آثار امام (ره).
    • امام خمینی (1373)، ولایت فقیه، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار انقلاب‎اسلامی.
    • بارانی، صمد؛ ابوالحسن فقیهی و نجف بیگی، رضا (1396)، موانع تحول نظام اداری ایران: مطالعه‌ای در فرهنگ‌سازمانی، پژوهش‌های مدیریت عمومی، سال دهم، شماره سی و ششم، صص 5-30.
    • توحیدی، ارسطو (1389)، جزوه درسی طرح ریزی راهبردی، برنامه‌ریزی و بودجه بندی دفاعی، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران.
    • سایت دانشگاه عالی دفاع ملی
    • طباطبایی، سیداحمد (1390)، پایه‌های تحول در نظام اداری، چاپ اول (1390)، تهران، انتشارات فرآزماپردازش.
    • فرج‌وند، اسفندیار (1390)، مبانی مدیریت دولتی، نشر فروزش، چاپ چهارم.
    • قرائی مقدم، امان‌الله (1382)، مدیریت آموزشی، تهران، نشر ابجد
    • کاظمی‌بیدگلی، سیدعباس (1389)، مدلی برای تدوین و اجرای برنامه‌های اصلاح و بهبود ظرفیت اداری در ایران، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و اقتصاد.

     

    ب. منابع لاتین

    • Barabashev, A., & Straussman, J. D. (2007). Public service reform in Russia, 1991–2006. Public Administration Review, 67(3), 373-382.
    • Corkery, Joan, Turkia Ould Daddah, Colm O’Nuallain, and Tony Land, eds. (1998). Management of Public Service Reform: A Comparative Review of Experiences in the Management of Programs of Reform of the Administrative Arm of Central Government. Fairfax, VA: IOS Press
    • Fernandez, S., & Rainey, H. G. (2006). Managing successful organizational change in the public sector. Public administration review, 66(2), 168-176.
    • Frederickson, H. G. (1997). The spirit of public administration (Vol. 80). San Francisco: Jossey-Bass Publishers
    • Goldfinch, F. Shaun and Wallis, L. Joe. (2009). International Handbook of Public Management Reform, Edward Elgar Publishing, Inc. Massachusetts
    • Hood, Christopher. (1998). The Art of the State: Culture, Rhetoric, and Public Management, London: Oxford University Press.
    • Katter, J., & Kohen, D. (2005). process of change, translated by Mohammad Ebrahim Mahjoob., Tehran: AFRA-Publication.
    • Kettl, D. F. (1997). The global revolution in public management: Driving themes, missing links. Journal of Policy Analysis and management, 446-462.
    • Kettl, D. F., Ingraham, P. W., Sanders, R. P., & Horner, C. (2010). Civil service reform: Building a government that works. Brookings Institution Press
    • Light, P. C. (1998). The tides of reform: Making government work, 1945-1995. Yale University Press.
    • Lynn Jr, L. E. (2006). Public management: Old and new. Routledge. 33-Management and Planning Organization. (2001). the report of change plan in administrative system, Tehran. (In Persian)
    • Neshkova, Milena I., & Tatiana Kostadinova.( 2012). The Effectiveness of administrative Reform in New Democracies. Public Administration Review.
    • Osborne, D. Gaebler. (1992). Reinventing Government: How the Entrepreneurial Spirit is Transforming the Public Sector. Reading: Addison-Wesley
    • Peters, B. Guy. (1996). The Future of Governing: Four Emerging Models, Lawrence, KS: University Press of Kansas.
    • Politt, Christopher. (1996). Anti-statist reforms and new administration direction: Public administration in the United Kingdom, Public Administration Review, Vol.56, NO.1, pp. 216-228.
    • Witesman, E. M., & Wise, C. R. (2012). The reformer's spirit: How public administrators fuel training in the skills of good governance. Public Administration Review, 72(5), 710-720.