مقاله پژوهشی:مطالعه الگوی راهبردی نظام تبلیغ فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد دانشگاه تهران

2 دانشجوی دکتری رشته مدیریت راهبردی فرهنگی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی و نویسنده مسئول

3 عضو هیئت‌علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع)

چکیده


برنامه‌ها و اقدامات کشورهای پیشرفته، در حوزه «تبلیغ فرهنگی» با برخی از آموزه‌های دینی و هنجارهای فرهنگی ما سازگار نیست و مطالعه «الگوی راهبردی نظام تبلیغ فرهنگی جمهوری اسلامی ایران» ضرورتی مضاعف دارد. این در حالی است که با گذشت چهار دهه از عمر پربرکت نظام جمهوری اسلامی ایران، چنین الگویی تدوین نشده و این فقدان می‌تواند باعث کاستی در برخی از شئونات نظام فرهنگی و جزیره‌ای عمل کردن بازیگران عرصة تبلیغ فرهنگی در این حوزه باشد. هدف کلی این تحقیق؛ «مطالعه الگوی راهبردی نظام تبلیغِ فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، متناسب با فرهنگِ انقلاب اسلامی» است که دربرگیرنده ابعاد، مؤلفه‌ها و مفاهیمِ شاخص نظام مذکور و چگونگی ارتباط بین آن‌ها است.
این تحقیق «پژوهشی توسعه‌ای» است و از میان روش‌های «پژوهش ترکیبی» از نوع «اکتشافی» است. در این تحقیق نشان داده شده است که مفهوم کانونی در آثار و بیانات ولایت فقیه در حوزه تبلیغ فرهنگی؛ «تبلیغ با هدف اعتلای فرهنگی کشور و براساس خودباوری» است و توصیه عملیاتی این تحقیق برای سیاست‌گذاران فرهنگی کشور این است که اهتمام و رویکردهایِ اصلی ناظر به «تبلیغ فرهنگی» در این عرصه، لازم است متکی بر مبانی و آموزه‌های دینی و بهره‌مند از الگوی راهبردی بومی ارائه‎شده، باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Study of the Strategic Model of Islamic Republic of Iran’s Cultural Promotion System

نویسندگان [English]

  • Mohammad Reza MokhberDezfuli 1
  • S.M.Sadeq Morakabi 2
  • Gholamhossein Rezayat 3
1 Ph.D. student of Strategic Cultural Management at University and the National
2 Institute of Defense for Strategic Research and the author
3 Assistant Professor of Imam Hossein University
چکیده [English]

What developed countries in the field of “cultural promotion” have experienced is not compatible with a number of our Islamic rules and cultural notions and norms. This is why it is doubly critical to design and present a “strategic model for the system of cultural promotion within the Islamic Republic of Iran.” Although the life of the Islamic Republic of Iran is nearly as long as four decades, such a model is yet to be drafted. This void not only may lead to insufficient policies but it can also encourage the players of the cultural domain to act as far-off islands. Thus this research mainly focuses on the lack of a codified strategic model for the “country's system of cultural promotion.” Accordingly, the general purpose of this research is to “design a strategic model for the cultural promotion system of the Islamic Republic of Iran.” Such a model should include the components, categories and important concepts of the system and the way they interact and communicate among themselves. This is a “developmental research,” where among “mixed methods of research,” the “exploratory type” and “plan data gathering instruments” are utilized. Our study shows that the central concept in the works and words of the Guardian Jurist (vali-e faqih) -i.e., the supreme leaders- in the field of cultural promotion revolves around “promoting with the aim of elevating the country’s culture based on self-assurance.” Our results suggest that the country's policy makers shall ground the focus of efforts and approaches in the field of “cultural promotion” on religious principles and teachings, informed by a native strategic model.

کلیدواژه‌ها [English]

  • strategic model
  • System
  • Cultural Promotion
  • Islamic Republic of Iran
الف) منابع فارسی
- امام خمینی (ره) (1385). صحیفة نور، قم: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور.
- امام خمینی (ره) (1389). صحیفة امام، تهران: موسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره).
- امام خمینی (ره) (1378). وصیت‌نامة الهی سیاسی، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
- مجموعه بیانات مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، قابل دسترسی در سایت:
- مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) (1373). فرهنگ و تهاجم فرهنگی، تهران: نشر سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی.
- اعرافی، علی‌رضا (1393). فقه تربیتی، جلد دوم، قم: انتشارات مؤسسه اشراق و عرفان.
- پیروزمند، محسن (1384). مفاهیم و ابزارها در تبلیغات، تهران: انتشارات سینا تصویر.
- رزاقی، احمد (1370). اهمیت و ضرورت تبلیغات با الهام از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی، تهران: انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی.
- سلمانی، داود (1388). بهبود رفتارسازمانی، تهران: انتشارات دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران.
- شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390). نظام‌نامة تدوین نقشة مهندسی فرهنگی کشور، تهران: دبیرخانة شورای عالی انقلاب فرهنگی.
- صالح‌نیا، منیره؛ صالح‌نیا، نفیسه (1393). ضرورت تغییر الگوهای رایج در تبلیغات ایران، تهران: سومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت.
- قرائتی، محسن (1391). قرآن و تبلیغ، تهران: انتشارات مرکز فرهنگی درس‌هایی از قرآن.
- لسانی‌فشارکی، محمدعلی (1389). «روش تحقیق و پژوهش در قرآن کریم»، فصلنامة رشد آموزش قرآن، دورة 7، شمارة 4، صص 9 – 3.
- محمّدی. محمد (1390). نگاشت نهادی دستگاه فرهنگی حوزه تبلیغ، تهران: دبیرخانة شورای عالی انقلاب فرهنگی.
- مروی، ابوالفضل (1380). «شیوه‌های تبلیغی امام خمینی (ره) با تمرکز بر مصاحبه‌های ایشان با رسانه‌های جهان»، مجلة حضور، شماره 35، صص 304 – 294.
- میرزایی، حسن (1390). سازمان‌ها: سیستم‌های عقلایی، طبیعی و باز تئوری‌های سازمانی، تهران: نشر دانشگاه تهران.
- هومن، حیدرعلی (1394). راهنمای عملی پژوهش کیفی، تهران: انتشارات سمت.
 
ب) منابع انگلیسی
 
- Forrester, J. W. (1980). Information sources for modeling the national economy. Journal of the American Statistical Association 75(371) 555-566.
 
- Weisbord, Marvin R. (1976). Organizational Diagnosis: Six Places to Look for Trouble with or without a Theory. Group & Organization Studies 1, 4: 430-447.