شناسایی عوامل مؤثر و تعیین ابعاد اصلی و تدوین چهارچو ب راهبردهای شرکت مادر صنایع دفاعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، پردیس بین‌المللی کیش، دانشگاه تهران، تهران (نویسنده مسئول) Email: nourimohamadani.m@ut.ac.ir

2 استاد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 استاد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

صنعت دفاعی برای برآورده کردن نیازهای نظامی و اقتصادی کشور از ساختار «شرکت مادر» استفاده می‌کند. این شرکت‌های مادر، برای اداره و خلق ارزش بیشتر از مجموع شرکت‌های تابع، نیازمند راهبرد سطح شرکت‌ مادر هستند ولی به‌دلیل نوپا بودن، مطالعات راهبردی مدون و مستدل کمی روی این موضوع انجام شده است. ازآنجایی‌که راهبرد شرکت مادر برای هر صنعت منحصربه‌فرد است و زمانی اثربخش خواهد بود که علاوه بر محتوا و فرایند، در زمینه اصلی خود و از لایه‌های فکری خبرگان برآید؛ بنابراین این پژوهش در صدد است بر مبنای پیاز تحقیق ساندرز و با روشی کیفی و راهبردی داده‌بنیاد، عوامل اصلی راهبردهای شرکت مادر صنایع دفاعی را در زمینه اصلی تبیین و برای تدوین آن‌ها چهارچوبی ارائه کند. بدین منظور با روش نمونه‌گیری نظری 23 نفر از مدیران ارشد یازده شرکت مادر صنایع دفاعی انتخاب و با آن‌ها مصاحبه نیمه‌ساختاریافته انجام شد و داده‌ها با پانزدهمین نفر به سر حد کفایت رسید. در ادامه از 124 کدباز، 43 کد محوری و 13 کد انتخابی حاصل از داده‌های مصاحبه مقوله‌های مؤثر بر راهبرد شرکت مادر استخراج و در چهار جدول خلاصه شد. سپس این مقوله‌ها براساس رهیافت نظام‌مند اشتراس و کوربین (1998) به عوامل علی، زمینه‌ای و مداخله‌گر دسته‌بندی و از تأثیر آن‌ها بر پدیده اصلی، راهبردها و پیامدهای ارزش‌آفرین به دست آمد. در پایان هم ارتباط این عوامل در قالب چهارچوبی نشان داده شد. از نتایج حاصل از این پژوهش می‌توان به تمرکز بیشتر مدیران بر راهبرد، تعامل بهتر شرکت‌های تابع، ساختار متناسب، الگوی نفوذ مناسب، هماهنگی و همکاری بین سطوح شرکت مادر و بلوغ واحدهای کسب‌وکار در شرکت‌های مادر صنایع دفاعی اشاره کرد

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identification of Influential Factors, Determination of Key Dimensions, and Development of a Strategic Framework for Defense Industry Holding Companies

نویسندگان [English]

  • Mohammad Nouri Mohammadani 1
  • Tahmorth Hasan Qolipour Yasuri 2
  • Hossein Safari 3
1 PhD Student in Business Management, Kish International Campus, University of Tehran, Tehran, Iran (Corresponding Author) Email: nourimohamadani.m@ut.ac.ir
2 Professor of Business Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Professor of Industrial Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

The defense industry relies on the structure of holding companies to meet the country’s military and economic needs. These holding companies, in order to manage and create more value than the sum of their subsidiaries, require corporate-level strategies. However, due to their relative novelty, there has been limited systematic and rigorous research on this topic. Since the strategy of a holding company is unique for each industry and is effective only when it emerges from both content and process as well as from the expertise of professionals, this study aims to identify the key factors of strategic management in defense industry holding companies and to develop a structured framework for them based on a qualitative, strategy-oriented, grounded data approach inspired by Saunders’ research onion. Through purposive theoretical sampling, 23 senior managers from eleven defense industry holding companies were selected for semi-structured interviews, reaching data saturation by the fifteenth participant. From the interview data, 124 initial codes, 43 core codes, and 13 selective codes were extracted, summarizing the influential factors on holding company strategies across four tables. These factors were then categorized according to Strauss and Corbin’s systematic approach (1998) into causal, contextual, and intervening factors, and their impact on the central phenomenon, strategies, and value-creating outcomes was determined. The final framework demonstrates the relationships among these factors. Findings indicate that focusing on strategy, improving interaction with subsidiaries, aligning structures, adopting appropriate influence models, enhancing coordination across holding company levels, and maturing business units are key for the effectiveness of defense industry holding companies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Holding Company Strategy
  • Defense Industry Holding Companies
  • Factors Influencing Holding Company Strategy
  • Value Creation
  • اخوان و همکاران (2015). استفاده از FQSPM-SWOT برای برنامه‌ریزی اتحاد راهبردی و انتخاب شریک؛ مطالعه موردی شرکت مادر خودروسازی. توسعه اقتصادی فناوری و اقتصاد، 21(2)، 165- 185.
  • اسدزاده، عبدالله (1396). تأثیر نقش‌های راهبردی بنگاه مادر بر الگوی اداره کسب‌وکارها، مجله کاوش‌های مدیریت بازرگانی، 10(1397)، 251-233
  • خاشعی ورنامخواستی، وحید؛ ولیان، علیرضا (1397). مدیریت راهبردی شرکت مادر. تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
  • رئیسی، ابراهیم (1398). طراحی مدل سبک تعاملی در سازمان‌های مادر با شرکت‌های زیرمجموعه به‌منظور بهبود عملکرد و ارزش‌آفرینی با رویکرد نظام خبره فازی. مجله پژوهش‌های سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی انرژی،5(1398) 139-115
  • زرگر، سید محمد (1397). مدلی پویا برای تدوین راهبرد افقی. مجله مطالعات مدیریت صنعتی، 16(51) (1397)328-301
  • طحان، رضا؛ محسنی، جاویدان؛ مجلسی، جواد (1397). راهبرد کلان بنگاه، تهران: انتشارات چاپ و نشر بازرگانی.
  • طاهرپور، حبیب اله؛ اصلانی، محسن (1400). تأثیر برازش راهبردی بر عملکرد سازمانی با تأکید بر نقش میانجی ساختار سازمانی و نقش تعدیلگری تلاطم محیطی در شرکت‌های مادرتخصصی. مجله فرایند مدیریت توسعه، 1(34) (1400) 112-88
  • عباس‌زاده، محمد (1391). روایی و پایایی در تحقیقات کیفی. مجله جامعه‌شناسی کاربردی،23(1)، 19-34.
  • لینچ، ریچارد (1397). مدیریت راهبردی، مترجمان: خاشعی، وحید، زرگران، فاطمه. تهران: انتشارات فوژان.
  • محمدی، فریده (1398). شناسایی عوامل مؤثر بر اداره شرکت مادر بیمارستانی سازمان تأمین اجتماعی با رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری. مجله مدیریت سلامت، (3)22(1398)، 66-56
  • مؤمن‌زاده، محمدمهدی (1397). شرکت‌های مادر و اثرگذاری آن‌ها بر توسعه اقتصادی. اقتصاد آنلاین.
  • مهربان پور، محمدرضا؛ راعی عزآبادی، محمدابراهیم (1398). شناسایی و اولویت‌بندی الزامات سرمایه‌گذاری در شرکت مادر از منظر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی. مجله جستارهای اقتصادی ایران،6 (31)، 271-296.
  • واعظی، سمیرا؛ تقی‌زاده، علی (1397). تعامل مدیریت منابع انسانی شرکت مادرتخصصی با شرکت‌های تابعه مبتنی بر دیدگاه بلوغ. مجله فرایند مدیریت توسعه،31(1) 56-27

References

  • Abbaszadeh M. Validity and reliability in qualitative researches. Journal of Applied Sociology 2012; 23(1): 19-34, [In persion]
  • Akhavan, P., Barak, S., Maghsoudlou, H., & (2015). FQSPM-SWOT for strategic alliance planning and partner selection; case study in a holding car manufacturer company. Technological and Economic Development of Economy, 21(2), 165-185
  • Aldrich, H.E.,&mindlin s. (1978). uncertainty and dependence:Tow perspectives on environment and environment, 149-170
  • Andrews, K. (2010). The Concept of Corporate Strategy. Burr Ridge, IL: Dow-Jones,
  • Angrosino M. Doing Ethnographic and Observational Research. London, UK: SAGE Publications; 2007.
  • Ansof, l.H, (1980). Strategic issues management, Strategic management journal1,131-148.
  • Arabi, Seyyed Mohammad, Fath Elahi, Afshin, Asadzadeh, Abdullah (2008). A new approach from a resource-based perspective to corporate level strategy in parent companies. Development and Transformation Management Journal 3(1388) 1-7 [In persion]
  • Asadzadeh, Abdullah (2016). the impact of the strategic roles of the parent company on the model of business management, Journal of Business Management Explorations 10(2017),233- 251 [In persion]
  • Asiaei, K., Rezaee, Z., Bontis, N., Barani, O. and Sapiei, N.S., (2021). Knowledge assets, capabilities and performance measurement systems: a resource orchestration theory approach, Journal of Knowledge Management
  • Baker, G. P., & Montgomery, C. A. (2013). Conglomerates and LBO associations: A comparison of organizational forms. Cambridge, MA: Harvard Business School.
  • Bardolet, David; Fox, Craig R. & Dan Lovallo (2011). Corporate Capital Allocation: a Behavioral Perspective, Strategic Management Journal, Vol. 32, Issue 13, PP. 1465–1483.
  • Bosworth, D. (2005). Determinants of enterprise performance. Manchester, Manchester University Press.
  • Charmaz KC. (2006). Constructing Grounded Theory: A Practical Guide through Qualitative Analysis. London, UK: SAGE Publications.
  • Collis,D.J.&Montgomery,C,A, (1998). Creating corporae adventage(pp.71-83).Harvard Business School.
  • Crifo,patricia,Roudaut,Gwenael (2022). Economic Crisis and Corporate Governance:How Can Board Independence and ExpertiseMaximize the Firm Value?. Scientific Research publishing (2022)12,1227-1258
  • Goold M. Campbell A. Alexander M. (1994). Corporate Level Strategy. New York. John Willey & Sons INC.
  • Hammoudi, A., Daidj, N., (2018). Game Theory Approach to Managerial Strategies and Value Creation, Wiley Online Library
  • Hannan, M.T.,&freeman,J. (1977). The Population ecology of organizations. American Jornal of sociology,929-964
  • Hikmat Fauzi,Teddy(2021). The effect of internal elements of strategic management of organizational structure, management role and employee behavior on corporate mission, management science letters 11(2021),1189-1196
  • Khashai Varnamkhashti,, Vahid, Valian, Alireza (2017). Strategic Management Holding, Tehran, Allameh Tabatabai University, [In Persian]
  • Koseooglu,M,A.&Altin,M.&Chan,E.Aladag,O,F. (2020). What are the key success factors for strategy formulation and implementation? Perspectives of managers in the hotel industry. International Journal of Hospitality Management (89)1-9
  • Lynch, Richard (2017). Strategic Management, Vahid Khashai and Fatemeh Zargaran, (1),Tehran, Fuzhan Publications, [In Persian]
  • Makadok, R., Burton, R., Barney, J., (2018). A practical guide for making theory contributions in strategic management, Strategic Management Journal, 39(6), 1530–1545
  • McFadyen, T., & Chai, L.K. (2018). Strategies to improve the implementation of policies: A Systematic Review.8 (9): e19151. 21. Doi: 10.1136/bmjopen-2017-019151-
  • Mckelvey, B. (1982). Organizational systematics. Berkeley. CA:university of California press.
  • Mehrabanpour, Mohammadreza, Rai Ezzabadi, Mohammad Ibrahim (2018). Identifying and prioritizing investment requirements in holding companies from the perspective of resistance economy policies. Economic essays of Iran. 6 (31). 271-296, [In Persian]
  • Momenzadeh, Mohammad, Mahdi. (2017). Holdings and their impact on economic development, Online Economy. [InPersian]
  • Nazim, ullah (2021). Corporate Strategy of Maxis - A Telecom Industry of Malaysia, MPRA.5(2021)
  • Ogendo,joanlilian(2019). Corporate Strategy, Organizational Structure and organizational Performance of Listed Companies in Emerging Markets. Intenational Journal of Ecnomies,business and management research,3(2) (2019),125-143
  • Ohaner, Berkay (2022). Understansing the Impact of cultural Factors on corporate responsibility, Turkish Journal of Business Ethics(2022),59-83
  • Osahon,Henry (2021). Conservative Business Strategy as Moderator of Board Independence and Corporate Performance Nexus in Nigerian Financial Companies. Asian Economic and Financial Review,10(2021) 446-466
  • Piorkowska, N., & rynca, R. (2020). Factors affecting the process of strategy implementation in a higher education institution. Scientific papers of Silesian university of technology organization and management series. (144)383-395
  • Prahald, c.k.,&Gray,Hamel, (1990). The core competences of the corporation. Harvard Business Review, 68(3),79-91
  • Rumelt, Robert, (1991). How much does industry matter? Strategetic management Journal,12, (1991)176-185
  • Sengur, Ferhank, Erdogan, Burak(2022). Corporate Strategies in the Airline Industry, Global Air Transport Management (2022)25-45
  • Tahan, Reza, Mohseni, Javidan, Majlisi, Javad (2017). Big Business Strategy, (F1, pp. 75-82, F. 4, pp. 120-134, F. 7, pp. 181-192), Tehran, Publishing House Commerce, [In Persian]
  • Tanushev,Christian(2022). Digital Transformation:The Impact on Corporate Strategy 3(2022) 383-404
  • Ward, k., kakabadse,A., & Bowman,C. (2005). Designing word class corporate sterateghes:value. creating Roles for corporate centers, Routledy.
  • Whittington, R. (2019). Opening strategy: Professional strategists and practice change, 1960 to today. Oxford: Oxford University Press