طراحی الگوی رهبری راهبردی در شرکت های دا نش بنیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت، دانشکده ی ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت ایران

چکیده

در جهان کسب‌وکار کنونی نقش بی‌بدیل عامل رهبری در موفقیت سازمان‌ها بر کسی پوشیده نیست؛ رهبری راهبردی نوع خاصی از رهبری مدرن به شمار می‌رود که اکثر مفاهیم رهبری را در یک سقف قرار داده و قادر به هدایت اثربخش سازمان‌ها در محیط کسب‌وکار پویا و فرا-رقابتی امروزی می‌باشد. لذا هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی سبک رهبری راهبردی در شرکت‌های دانش‌بنیان بود. پژوهش کنونی ازنظر هدف کاربردی، ازلحاظ ماهیت اکتشافی، برحسب رویکرد کیفی و بر اساس پارادایم پژوهش، تفسیری بود. مشارکت‌کنندگان پژوهش، 15 نفر از خبرگان دانشگاهی و مدیران ارشد شرکت‌های دانش‌بنیان استان گیلان بودند؛ روش نمونه‌گیری جهت انتخاب اعضای نمونه، نمونه‌گیری هدفمند از نوع گلوله‌ی برفی و مبنای تعیین حجم نمونه اشباع نظری بود. روش گردآوری داده‌ها میدانی، ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با خبرگان و روش تجزیه‌وتحلیل داده‌ها تکنیک تحلیل مضمون بود. نتایج ناشی از تکنیک تحلیل مضمون نشان داد که 115 مضمون کلیدی، 30 مضمون سازمانده و 4 مضمون کلان الف – رهبری راهبردی در سطح فردی، ب- رهبری راهبردی در سطح بین فردی، پ- رهبری راهبردی در سطح سازمانی و ت- رهبری راهبردی در سطح فرا سازمانی احصاء شد. با توجه به نتایج پژوهش یک رهبر راهبردی باید در چهار سطح فردی، بین فردی، سازمانی و فرا سازمانی دارای قابلیت و مهارت بالایی باشد؛ لذا، شرکت‌های دانش‌بنیان استان گیلان باید رهبری راهبردی در 4 سطح فردی، بین فردی، سازمانی و فرا سازمانی را در میان مدیران ارشد خود توسعه دهند تا عملکرد رهبری راهبردی آن‌ها بهبود یابد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a model of strategic leadership in knowledge-based companies

نویسندگان [English]

  • Hani Nikookar -gohari,
  • Esmaeil MalekAkhlagh,
  • Reza emaeilpour
  • Alireza Nosrati,
Department of management, faculty of humanities and literature, university of guilan, rasht, iran
چکیده [English]

In today's business world, the irreplaceable role of the leadership factor in the success of organizations is not hidden from anyone; Strategic leadership is a special type of modern leadership that puts most of the concepts of leadership under one roof and is able to guide organizations in today's ultra-competitive and dynamic business environment; Therefore, the purpose of this research was to design a model of strategic leadership style. The current research was applied in terms of purpose, -exploratory in terms of nature, qualitative in terms of approach, and interpretive in research paradigm. The research participants were 15 academic experts and senior managers of knowledge-based companies in guilan province; the method of selecting sample members was purposeful snowball sampling and the basis for determining the sample size was theoretical saturation. The data collection method was field, the data analysis method was theme analysis, and the data collection tool was semi-structured interviews. The results based on theme analysis indicated the extraction of 115 key themes, 30 organizing themes and 4 macro themes of a- strategic leadership at the individual level, b- strategic leadership at the interpersonal level, c- strategic leadership at the organizational level and d- strategic leadership at the trans-organizational level. According to the results, a strategic leader must have high capabilities and skills at four individual, interpersonal, organizational and trans-organizational levels Furthermore, knowledge-based companies in Guilan province should develop the above 4 levels among their senior managers in order to improve the strategic leadership performance of their senior managers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • strategic leadership style
  • knowledge-based companies
  • theme analysis