بررسی تأثیر مولفه های هو شمندی سازمانی بر غافلگیری راهبردی در لجستیک دفاعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری

2 استاد یار دانشگاه علوم وفنون هوایی شهید ستاری

3 عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی تأثیر مولفه های هوشمندی سازمانی بر غافلگیری راهبردیشناسایی سازوکارهای هوشمندی سازمانی در راستای جلوگیری از غافلگیری راهبردی در لجستیک یک سازمان‌ دفاعی نهاجا انجام شده است. روش این تحقیق از نظر نوع، کمی؛ از نظر هدف، کاربردی و از نظر استراتژی‌ تحقیق، پیمایشی از نوع توصیفی استمی‌باشد. جامعه‌ آماری تحقیق حاضر شامل کلیه فرماندهان، مدیرانمسئولان و کارشناسان خبره دارای مدرک تحصیلی کارشناسی‌ و بالاتر و سنوات خدمتی بالای 10 سال شاغل در معاونت آماد و پشتیبانیلجستیک یک سازمان نظامی (تعداد 180 نفر) یکی از سازمان‌های دفاعی می‌باشد. حجم نمونه در این تحقیق با استفاده از جدول کرجسی-‌ مورگان برابر با 115 نفر تعیین و پرسشنامه مربوطه بین اعضای جامعه به روش تصادفی طبقه‌ای توزیع و نهایتاً تعداد 103 پرسشنامه قابل تحلیل، عودت و مبنای آزمون فرضیات تحقیق قرار گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه بوده که روایی آن به روش روایی محتوایی و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ تایید گردید. جهت بررسی نرمال بودن توزیع داده‌ها، از آزمون کولموگروف-اسمیرنف و جهت تحلیل فرضیه‌ها از همبستگی، رگرسیون‌ چندگانه و آزمون میانگین تک‌ نمونه ای استفاده گردید. یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که علاوه بر تأثیر معنادار هوشمندی سازمانی بر جلوگیری از غافلگیری راهبردی در لجستیک نهاجا، بین ابعاد هوشمندی سازمانی با مدیریت غافلگیری نیز رابطه معناداری وجود دارد و تدوین چشم‌انداز بیشترین و مشارکت کارکنان کمترین تأثیر را بر غافلگیری راهبردی دارد. از دیدگاه مدیران و کارشناسان نیز، هوشمندی سازمانی و مدیریت غافلگیری راهبردی در لجستیک نهاجا سازمان مورد مطالعه در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of organizational intelligence components on strategic surprise in defense logistics

نویسندگان [English]

  • rasool karimitaher, 1
  • Hamid Reza Zarghami 2
  • davood ghafoori, 3
1 Assistant Professor of Shahid Sattari University of Aviation Sciences and Techniques
2 Assistant Professor of Shahid Sattari University of Aviation Sciences and Techniques
3 Member of the faculty of Shahid Sattari University of Aviation Sciences and Technology
چکیده [English]

This research was conducted with the aim of investigating the effect of organizational intelligence components on strategic surprise in the logistics of one of the defense organizations. The method of this research is quantitative in terms of type; In terms of purpose, it is practical and in terms of research strategy, it is a descriptive survey. The population-statistics of the present research includes all officials and expert experts with bachelor's degrees and above and more than 10 years of service working in the logistics department of the studied organization (180 people). The sample size in this research was determined as 115 people using the Karjesi-Morgan table and the corresponding questionnaire was randomly distributed among the community members and the number of 103 analyzable questionnaires was used as the basis for testing the hypotheses of the research. The data collection tool was a questionnaire whose validity was confirmed by content validity method and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha test. To check the normality of the data distribution, the Kolmogrof-smirnov test was used, and to analyze the hypotheses, correlation, multiple regression and one-sample mean test were used. The findings showed that in addition to the significant effect of organizational intelligence on preventing strategic surprise, there is also a significant relationship between the organizational intelligence and strategic surprise management. Creating a vision has the most impact and employee participation has the least impact.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Logistics
  • organizational intelligence
  • surprise management
  • defense logistics