عوامل راهبردی حکمرانی سرمایه اجتماعی در توسعه پایدا ر استان هرمزگان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری جامعه شناسی، گروه جامعه‌شناسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران.

2 دانشیار، گروه جامعه‌شناسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران.

3 استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران.

چکیده

سرمایه اجتماعی نقش مهمی در توسعه پایدار دارد و حکمرانی مؤثر آن می‌تواند به ارتقای همبستگی و مشارکت در جوامع کمک کند. استان هرمزگان با ویژگی‌های خاص خود نیازمند شناخت عوامل راهبردی حکمرانی سرمایه اجتماعی برای تسریع توسعه پایدار است. هدف این پژوهش، شناسایی این عوامل کلیدی در هرمزگان است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی-تحلیلی می‌باشد. روش پژوهش از نوع آمیخته می‌باشد.
جامعه آماری بخش کیفی این پژوهش شامل ۳۰ نفر از خبرگان دانشگاهی، سیاست‌گذاران، مدیران و برنامه‌ریزان استان هرمزگان است. نمونه‌گیری در ابتدا به صورت هدفمند انجام شد و سپس با به کارگیری روش نمونه‌گیری گلوله‌برفی، تا رسیدن به نقطه اشباع نظری (۲۰ نفر) ادامه یافت. جامعه آماری این پژوهش در بخش‏ کمّی، مردم استان هرمزگان هستند که تعداد یک میلیون و هشتصد هزار نفر می‌باشند. از آنجا که جامعه آماری نامحدود می‌باشد، براساس جدول کوکران تعداد 384 نفر به‌عنوان نمونه در بخش کمی انتخاب شدند. نتایج بخش کیفی تحقیق در قالب شش مقوله اصلی و مقوله‌های فرعی تبیین گردید. که از این بین، عوامل راهبردی شناسایی شده در مطالعه حاضر عبارت است از: همبستگی اجتماعی، پرهیز از تصدی‌گری بخش‌های مختلف اقتصادی، واگذاری فعالیت‌های مربوطه به نهادهای مردمی برای جلب مشارکت آن‌ها در فعالیت‌ها، تشویق و تقویت تشکیل نهادهای مدنی، می‌باشد. به‌منظور تعیین اعتبار راهبردها از روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. در نتیجه، تمرکز بر توسعه و تقویت سرمایه اجتماعی به‌مثابه یک بستر راهبردی، می‌تواند به بهبود کیفیت حکمرانی و تسهیل روند دستیابی به توسعه پایدار منجر شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Strategic factors of social capital governance in the sustainable development of Hormozgan province

نویسندگان [English]

  • Omid Heydari 1
  • Gholamreza Jafarinia 2
  • Bibi Afifeh Hamedi 3
1 Phd. Student of Sociology, Department of Sociology, Bu.C., Islamic Azad University, Bushehr, Iran.
2 * Associate Professor, Department of Sociology, Bu.C., Islamic Azad University, Bushehr, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Bu.C., Islamic Azad University, Bushehr, Iran.
چکیده [English]

Hormozgan Province, with its specific characteristics, needs to recognize the strategic factors of social capital governance to accelerate sustainable development. The aim of this research is to identify these key factors in Hormozgan. This research is applied in terms of purpose and is of a descriptive-analytical type. The research method is of mixed type. The statistical population of the qualitative part of this study includes 30 academic experts, policymakers, managers, and planners of Hormozgan province. Sampling was initially carried out purposively and then continued using the snowball sampling method until reaching the theoretical saturation point (20 people). The statistical population of this quantitative study is the people of Hormozgan province, which number one million eight hundred thousand people. Since the statistical population is unlimited, 384 people were selected as a sample in the quantitative section based on the Cochran table. The results of the qualitative part of the research were explained in the form of six main categories and subcategories. Among them, the strategic factors identified in the present study are: Social solidarity, avoiding the occupation of various economic sectors, delegating relevant activities to popular institutions to attract their participation in activities, encouraging and strengthening the formation of civil institutions. Confirmatory factor analysis was used to determine the validity of the strategies. As a result, focusing on developing and strengthening social capital as a strategic platform can lead to improving the quality of governance and facilitating the process of achieving sustainable development.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social capital
  • governance
  • sustainable development
  • strategy