طراحی مدل ظرفیت‌سازی دولت در بخش بانکداری جهت ارتقا پاسخگویی به انتظا رات جامعه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران.

2 گروه مدیریت دولتی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران

3 گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر یک مطالعه کاربردی-توسعه‌ای است که با هدف طراحی مدل ظرفیت‌سازی دولت در بخش بانکداری جهت ارتقا پاسخگویی به انتظارات جامعه انجام گرفت. این پژوهش براساس روش گردآوری داده‌ها یک مطالعه غیرآزمایشی(توصیفی) از نوع پیمایش مقطعی می‌باشد. ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش مصاحبه نیم‌ساختاریافته و پرسشنامه است. برای اعتبارسنجی از ضریب هولستی استفاده شد و درصد توافق مشاهده‌شده محاسبه گردید. جامعه آماری شامل مدیران صنعت بانکداری است که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و با 13 مصاحبه به اشباع نظری رسید. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمون و نرم‌افزار MaxQDA استفاده شد. سپس با استفاده از مدلسازی ساختاری-تفسیری با نرم‌افزار MicMac مدل مفهومی پژوهش ترسیم شد. یافته‌های پژوهش نشان داد ساختار سازمانی و مدیریت منابع انسانی بر فرهنگ سازمانی، مدیریت عملکرد سازمانی و مشارکت سازمانی تاثیر دارند. این عوامل نیز بر پاسخگویی به انتظارات جامعه و ارتباط و پشتیبانی اثر می‌گذارند که در نهایت نیز به ظرفیت‌سازی دولت در بانکداری منجر می‌شوند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a government capacity building model in the banking sector to improve responsiveness to society's expectations

نویسندگان [English]

  • Kobra Aramesh 1
  • Vahid Chenari 1
  • Seyyed Rasool Aghadawood Jolfaei 2
  • Ghanbar Amirnejad 3
1 Department of Public Administration, Shoushtar Branch, Islamic Azad University, Shoushtar, Iran. Email: kobraaramesh@gmail.com
2 Department of Public Administration, Dehaghan Branch, Islamic Azad University, Dehaghan, Iran. Email: rasool_aghadavood@yahoo.com
3 Department of Public Administration, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. Email: g.amirnejad @yahoo.com
چکیده [English]

The current research is an applied-developmental study that was carried out with the aim of designing the government's capacity building model in the banking sector in order to improve responsiveness to society's expectations. Based on the data collection method, this research is a non-experimental (descriptive) cross-sectional survey. The tools of data collection in this research are semi-structured interviews and questionnaires. Holstein's coefficient was used for validation and the percentage of observed agreement was calculated. The statistical population includes the managers of the banking industry who were selected by the purposeful sampling method and theoretical saturation was reached with 13 interviews. Thematic analysis method and MaxQDA software were used for data analysis. Then, using structural-interpretive modeling with MicMac software, the conceptual model of the research was drawn. The findings of the research showed that organizational structure and human resource management have an impact on organizational culture, organizational performance management, and organizational participation. These factors also affect the response to society's expectations and communication and support, which ultimately lead to the government's capacity building in banking.

کلیدواژه‌ها [English]

  • government capacity building
  • public accountability
  • banking industry
  • mixed approach