ارائه الگوی رهبری مبتنی بر علوم اعصاب در سازمان‌ های آموزش محور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران. khosnam9852@yahoo.com

2 گروه مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران. (نویسنده مسئول ) vahid.chenari@iau.ac.ir

3 گروه حسابداری، واحد ایذه، دانشگاه آزاد اسلامی، ایذه، ایران. Mdanyali@iau.ac.ir

4 گروه مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران. Foad.makvandi@iau.ac.ir

5 گروه مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران. Ez.kiani@iau.ac.ir

چکیده

امروزه مطالعات حوزه رهبری به امید بهبود و توسعه روش‌های مدیریتی و رهبری بیشتر بر علوم اعصاب متمرکز شده است. این پژوهش با هدف ارائه الگوی رهبری مبتنی بر علوم اعصاب در سازمان های آموزش محور انجام شده است. از حیث هدف کاربردی و از لحاظ روش به صورت آمیخته کیفی – کمی می‌باشد. جامعه آماری در مرحله کیفی اساتید دانشگاه و خبرگان آموزش و پرورش استان لرستان و جامعه آماری در مرحله کمی شامل اداره کل و ادارات آموزش و پرورش استان لرستان می‌باشد. در بخش کیفی جامعه نمونه تعداد 15 نفر به روش هدفمند برای انجام تکنیک دلفی فازی و در بخش کمی تعداد 292 نفر با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شده است. ابزار گردآوری اطلاعات در مرحله کیفی پرسشنامه محقق ساخته ودر مرحله کمی پرسشنامه حاصل از نظر خبرگان در مراحل دلفی فازی بوده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش کیفی از فراترکیب و دلفی فازی و در مرحله کمی از معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. از نرم افزارهای SPSS، Monte Carlo PCA, Smart PLS 4و ECSEL برای تجزیه و تحلیل استفاده شده است. در مرحله کیفی با مراحل 8 گانه ژیائو و واتسون فراترکیب انجام گرفت و الگوی اولیه استخراج و با استفاده از تکنیک دلفی فازی ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های مهم به تأیید و اجماع نظری خبرگان رسید. الگوی رهبری مبتنی بر علوم اعصاب در سازمان‌های آموزش محور با 5 بعد، 63 مؤلفه و 205 شاخص تأیید و تدوین گردید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Providing a leadership model based on neuroscience in education-oriented organizations

نویسندگان [English]

  • Merhrdad Khoshnamvand 1
  • Vahid Chenari 2
  • Mahmoud Daniali Deh Hoz 3
  • Foad Makvandi 4
  • Ezatollah Kiani 5
1 Department of Public Administration, Shoushtar Branch, Islamic Azad University, Shoushtar, Iran.
2 . Department of Public Administration, Shoushtar Branch, Islamic Azad University, Shoushtar, Iran. (corresponding author)
3 . Department of Accounting, Izeh Branch, Islamic Azad University, Izeh, Iran.
4 Department of Public Administration, Shoushtar Branch, Islamic Azad University, Shoushtar, Iran.
5 Department of Public Administration, Shoushtar Branch, Islamic Azad University, Shoushtar, Iran.
چکیده [English]

Today, leadership studies are focused on neuroscience in the hope of improving and developing management and leadership methods. This research was done with the aim of presenting a leadership model based on neuroscience in education-oriented organizations. In terms of practical purpose and in terms of method, it is qualitative-quantitative mixed. The statistical population in the qualitative phase includes university professors and education experts of Lorestan province, and the statistical population in the quantitative phase includes the general administration and education departments of Lorestan province. In the qualitative part of the sample population, 15 people have been selected in a targeted way to perform the fuzzy Delphi technique, and in the quantitative part, 292 people have been selected using Cochran's formula and stratified random sampling method. The tool for collecting information in the qualitative stage was a researcher-made questionnaire, and in the quantitative stage, the questionnaire was the result of the opinion of experts in the fuzzy Delphi stages. For the analysis of information in the qualitative part, meta composition and fuzzy Delphi were used, and in the quantitative stage, structural equations with partial least squares approach were used. SPSS, Monte Carlo PCA, Smart PLS 4 and ECSEL software were used for analysis. In the qualitative phase, it was done with the 8 steps of Jiao and Watson, and the initial pattern was extracted, and the dimensions, components and important indicators were confirmed and theoretically agreed upon by using the fuzzy Delphi technique.

کلیدواژه‌ها [English]

  • leadership based on neuroscience
  • education-oriented organizations
  • leadership
  • neuroscience
  • education