طراحی مدل توسعه شغلی کارکنان با رویکرد یادگیری سازمانی مورد مطالعه (بانک سپه سرا سر کشور)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت دولتی، مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی دانا، یاسوج، ایران. ایمیل: gh.khalegh@yahoo.com

3 دانشیار، گروه مدیریت، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران. ایمیل: Alipirzad65@yahoo.com

چکیده

     هدف تحقیق حاضر طراحی مدل توسعه شغلی کارکنان با رویکرد یادگیری سازمانی در بانک سپه سراسر کشور است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ نحوه گردآوری داده­ها توصیفی – پیمایشی و از نوع تحقیقات کیفی می­باشد. جامعه آماری این تحقیق را 36 نفر خبرگان بانک سپه در سراسر کشور تشکیل دادند. بدین ترتیب براساس مطالعات گذشته و آزمون تحلیل محتوا، عوامل سازنده توسعه شغلی مبتنی بر یادگیری سازمانی شناسایی شدند و سپس با استفاده از آزمون دلفی و مصاحبه نیمه ساختاریافته (با استفاده از پرسشنامه باز) با خبرگان جامعه آماری، عوامل شناسایی‌شده ارزیابی شدند و عوامل بی­اهمیت حذف گردید. در نهایت برای متغیر توسعه شغلی مبتنی بر یادگیری سازمانی دارای 8 بعد محیط حمایتی یادگیری، شایستگی مدیران، یادگیری گروهی/تیمی، بینش مشترک، توسعه شایستگی کارکنان، فرهنگ یادگیری، تسهیم دانش، رهبری مشارکتی شناسایی شد. براساس اطلاعات حاصل مدل پژوهش طراحی شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a model for employee career development with an organizational learning approach Case Study (Sepah Bank of the whole country)

نویسندگان [English]

  • Farshad Mansouri 1
  • Abdul Khalegh Gholami Chenarestan Olia 2
  • Ali Pirzad 3
1 Department of Management, Yasuj Branch, Islamic Azad University, Yasuj, Iran
2 Assistant Professor, Department of Public Administration, Dana Higher Educational Institute, Yasuj, Iran.
3 3Associate Professor, Department of Management, Yasuj Branch, Islamic Azad University, Yasuj, Iran.
چکیده [English]

The objective of the present research is to design a model for employee career development with an organizational learning approach at Bank Sepah across the country. This study is applied in terms of purpose, descriptive survey in terms of data collection method, and qualitative in nature. The statistical population of this research consisted of 36 Bank Sepah experts nationwide. Based on previous studies and content analysis tests, the constituent factors of career development based on organizational learning were identified. Subsequently, using the Delphi technique and semi-structured interviews (employing an open-ended questionnaire) with the statistical population experts, the identified factors were evaluated, and insignificant factors were eliminated. Ultimately, eight dimensions were identified for the organizational learning-based career development variable: supportive learning environment, managerial competence, group/team learning, shared vision, employee competency development, learning culture, knowledge sharing, and participative leadership. Based on the obtained data, the research model was designed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Competence of managers
  • career development
  • employees
  • organizational learning
  • Sepah Bank