طراحی الگوی کارآفرینی سازمانی مبتنی بر نوآو ری راهبردی در بانکداری جمهوری اسلامی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی ، قزوین، ایران

2 دکتری، گروه مدیریت و حسابداری ، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی ، قزوین، ایران

چکیده

امروزه کارآفرینی سازمانی و حرکت سازمان به سوی آن, یکی از روش های مهم در خلق مزیت رقابتی می باشد که نوآوری را در سازمان ها را نهادینه می سازد و در پی آن تعالی اقتصادی کشورها را در پی خواهد داشت. همچنین، سازمان‌هایی در عرصه رقابت موفق خواهند بود که نوآوری راهبردی را به‌عنوان وظیفه اصلی خود نیز قلمداد نمایند. هدف تحقیق حاضر طراحی الگوی کارآفرینی سازمانی مبتنی بر نوآوری راهبردی در بانکداری جمهوری اسلامی ایران است که با استفاده روش کیفی بر اساس نظریه داده بنیاد، الگوی پیشنهادی نهایی تایید و اعتباریابی شد. با بهره مندی از روش نظریه داده بنیاد، فایل‌های مصاحبه جمع آوری ‌شده ، تحلیل و تجزیه گردید و بعد از تکمیل فرایند کدگذاری در سه قسمت کدگذاری باز، محوری و انتخابی، مؤلفه‌ها و ابعاد الگوی کارآفرینی سازمانی مبتنی بر نوآوری راهبردی استخراج شد. جامعه آماری تحقیق شامل شامل کتب، مقالات خارجی و داخلی ، اساتید دانشگاهی، مدیران و خبرگان در این حوزه می باشد. در این تحقیق 285 کد اولیه، 138مفهوم ، 73 مقوله فرعی ، 22 مقوله اصلی شناسایی گردید. بر اساس نتایج تحقیق، صنعت بانکداری با توسعه و ایجاد فعالیت های کارآفرینانه ، با اجرایی دانش نوآورانه براساس الگوی پیشنهادی می تواند ارتقاء عملکرد های بانکداری را بهبود بخشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing an corporate entrepreneurship model based on strategic innovation in banking in the Islamic Republic of Iran

نویسندگان [English]

  • Parvaneh Gholipour 1
  • Ali Chapardar 2
1 1. M.sc, Department of Business Management, Faculty of Management and Accounting Branch, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran. Correspondent author email: parvanehgholipour@gmail.com
2 Ph.D., Faculty of Management and Accounting, University of Islamic Azad Qazvi. Email Author: arashchapardar@gmail.com
چکیده [English]

Today, corporate entrepreneurship and the organization's movement towards it is one of the important methods in creating a competitive advantage that institutionalizes innovation in organizations and will lead to the economic excellence of countries. Also, organizations that consider strategic innovation as their main task will be successful in the field of competition. The aim of the current research is to design an corporate entrepreneurship model based on strategic innovation in banking in the Islamic Republic of Iran, which was confirmed and validated using a qualitative method based on the foundation's data theory. By benefiting from the data theory method of the foundation, the interview files were collected, analyzed and analyzed, and after completing the coding process in three parts of open, central and selective coding, the components and dimensions of the corporate entrepreneurship model based on strategic innovation were extracted. The statistical population of the research includes books, foreign and domestic articles, university professors, managers and experts in this field. In this research, 285 primary codes, 138 concepts, 73 subcategories, and 22 main categories were identified. Based on the research results, the banking industry can improve banking functions by developing and creating entrepreneurial activities, by implementing innovative knowledge based on the proposed model.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Corporate entrepreneurship
  • strategic innovation
  • banking of the Islamic Republic of Iran
  • grounded theory