الگوسازی راهبرد‌های بازا ریابی جذب سرمایه‌های خارجی در صنایع کوچک و متوسط خراسان رضوی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند، نویسنده مسئول؛ رایانامه: ali_rasoolian@yahoo.com

2 استادیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند

3 استاد گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

ورود سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به کشورهای درحال توسعه می‌تواند سرمایه موردنیاز رشد و توسعه اقتصادی در زیر‌ساخت‌های این کشورها را تامین کند. آمارها نشان ‌می‌دهد روند جذب ‌سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در بخش‌های مختلف در ‌سال‌های گذشته ‌به‌دلایل مختلف از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده است. در این میان جذب سرمایه در صنایع کوچک و متوسط به دلیل زودبازده بودن، نرخ بالای اشتغال و سهم بالا در ارزش افزوده اقتصادی نقش ویژه‌ای ایفا ‌می‌کند. خراسان رضوی یکی از استان‌های پیش رو در جذب ‌سرمایه‌گذاری خارجی به‌ویژه در حوزه صنایع کوچک و متوسط با توجه به ظرفیت‌های منحصر به فرد آن ‌‌است. این مقاله بر آن است تا بررسی نقش عوامل مختلف در جذب سرمایه‌های خارجی در صنایع کوچک و متوسط مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خراسان رضوی بپردازد. اطلاعات مورد نیاز از طریق تکمیل پرسشنامه از 30 نفر از کارشناسان و نخبگان اقتصادی در حوزه شهرک‌ها و نواحی صنعتی، دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی و دانشگاهی و سایر اطلاعات لازم از  تعداد 25 شرکت فعال در این زمینه به روش ‌نمونه‌گیری در دسترس در سال 1401 جمع‌آوری ‌شد. شناسایی نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصت‌های پیش رو با تحلیل SWOT و ماتریس QSPM تعیین و ‌اولویت‌بندی ‌شد. شناسایی متغیرهای بازاریابی اثرگذار با الگوی اقتصادسنجی پانل فضایی انجام گرفت. نتایج نشان داد آمیخته‌های بازاریابی، راهبرد‌های بازایابی، سوابق فعالیتی شرکت و تحقیق و توسعه در جذب سرمایه‌های خارجی توسط یک شرکت اثرگذار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Modeling marketing strategies to attract foreign capital in small and medium industries of Razavi Khorasan

نویسندگان [English]

  • Ali Rasoolian 1
  • Hossein Hakimpour 2
  • Mehdi Mahmoodzadeh 2
  • Mohammadreza Lotfalipour 3
1 Ph.D. student of marketing management in Azad University of Birjand, and Responsible Author, Email: ali_rasoolian@yahoo.com
2 Assistant Professor of Management, Islamic Azad University of Birjand
3 Professor of Economics , Ferdowsi University of Mashhad
چکیده [English]

The entry of foreign direct investment into developing countries can provide the necessary capital for economic growth and development in the infrastructure of these countries. Statistics show that the process of attracting foreign investment in Iran in different sectors in the past years has not been favorable for various reasons. Meanwhile, attracting capital in small and medium-sized industries plays a special role due to its early profitability, high employment rate and high contribution to economic added value. Razavi Khorasan is one of the leading provinces in attracting foreign investment, especially in the field of small and medium industries, considering its unique potentials. This article aims to investigate the role of various factors in attracting foreign investments in industries. small and medium located in the towns and industrial areas of Razavi Khorasan. The required information is obtained through the completion of a questionnaire from 30 experts and economic elites in the field of towns and industrial areas, government agencies and the private and academic sectors and other necessary information from the number of 25 companies active in this field by sampling method available in The year 2022 was collected. Identification of strengths, weaknesses, threats and upcoming opportunities was determined and prioritized by SWOT analysis and QSPM matrix. The identification of effective marketing variables was done with the spatial panel econometric model. The results showed that marketing mixes, recovery strategies, company activity records and research and development are effective in attracting foreign capital by a company.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Marketing mixes
  • foreign investment
  • small and medium industries
  • Khorasan Razavi
  • اداره کل امور اقتصادی ودارایی خراسان رضوی (1399). گزارشات کارشناسی.
  • حسین زاده شهری،م و غلامی،ف. (1393). قابلیت حس گری بازار و راهبرد صادرات و تاثیر آن بر بهبود عملکرد صادرات(مطالعه موردی صادرکنندگان کاشی و سرامیک. پژوهشنامه بازرگانی،شماره 73،صص 125 -144.
  • سعیدی، علی و زهرا، میعادی (1390). بررسی عوامل عمده ‌سرمایه‌گذاری خارجی در ایران از دیدگاه ‌سرمایه‌گذاران خارجی، پژوهشنامه اقتصادی، سال یازدهم، شماره 2 (41).
  • سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران؛ شناسنامه آماری. 1400.
  • کاتلر، ف. و آرمسترانگ،گ. (1380). اصول بازاریابی . بهمن فروزنده (مترجم)، چاپ دوم. اصفهان، نشر اتروپات.
  • کاتلر، ف،(1386). مدیریت بازار،‌ ترجمه عبدالرضا رضایی نژاد، چاپ سوم، انتشارات فرا.
  • کاشفی، م.، محمدی، ح. و ابوالحسنی، ل.( 1395). نقش استراتژی‌های بازاریابی در عملکرد صادراتی زعفران خراسان رضوی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد.
  • کرباسی، ع.، محمدزاده،ح .، رسولیان، ع. و اشرفی، م. ( 1397). راهکارهای توسعه صادرات و گسترش زمینه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای آسیای میانه،، سیاست‌های راهبردی و کلان، دوره 6. شماره 21.
  • کیانی، م و سالاری ح. (1390.)نقش راهبرد‌های بازاریابی در توسعه صادرات. پژوهش‌های اقتصادی . شماره4.
  • گزارش اقتصادی، اجتماعی فرهنگی استان خراسان رضوی؛ سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی. 1399.
  • مشیری، سعید و سعید کیان‌پور (1391). عوامل موثر بر جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، یک مطالعه بین کشور (1980-2007)، اقتصاد مقداری، شماره 2، صفحات 1-16.
  • مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، گزارش‌های کارشناسی،1399.
  • محمدزاده، س ح.، کرباسی، ع. و محمدی، ح(1397). عوامل موثر بر انتخاب استراتژی‌های ورود به بازار خارجی گیاهان دارویی خراسان رضوی. پژوهش‌های اقتصاد و توسعه کشاورزی، دوره 32. شماره2 .
  • محمدی. تیمور، شاکری. عباس، تقوی. مهدی و مهدی احمدی (1396). تبیین مفهوم، ابعاد و مولفه‌های تاب‌آوری اقتصادی، مطالعات راهبردی بسیج، شماره 75، صفحات 89-120.
  • محمدی نوده، عادل؛ حسن وند، داریوش و آسایش، حمید(1399). بررسی نقش ‌سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بر رشد اقتصادی کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی، پژوهش‌های اقتصادی، سال بیستم، شماره 1، صفحات 143- 121.
  • مرکز خدمات ‌سرمایه‌گذاری استان خراسان رضوی. 1400

References

  • Yara, A. 2019. The role of marketing methods in attracting foreign investment in China. International Journal of Marketing Economics and Development. 15: 207- 221.
  • Jayasuriya, D. (2011). Improvements in the World Bank's Ease of Doing Business Rankings: Do They Translate into Greater Foreign Direct Investment Inflows? World Bank Policy Research Working Paper, (5787).
  • Barati, F and Momeni Asl, M. (2014). Optimal Strategy Formulation for Ecotourism the Sustainable Development Management System by Consolidated Benefits of Techniques SWOT، IEM,QSPM (Case Study :Varjin Protected Area of Tehran Province, Islamic Republic of Iran). Advances in Environmental Biology, 8(16: 601-609.
  • Anselin, L. (2002). GeoDa 0.9 User’s Guide. Spatial Analysis Laboratory (SAL). Department of agricultural and Consumer Economics, University of Illinois, Urbana-Champaign, IL.
  • Elhorst, P. (2008). Specification and Estimation of Spatial Panel Data Models, International Regional Science Review, Vol. 26, No. 3, PP. 244-268.