تدوین الگوی سیاست‌گذاری رسانه‌ ای ارتش جمهوری اسلامی ایران (با تاکید بر حوزه اطلاع‌رسانی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، گروه آموزشی مدیریت و رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب (نویسنده مسئول)؛ رایانامه:Hasanr7783@gmail.com

2 استادیار مدیریت رسانه، گروه آموزشی مدیریت و رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب

3 استادیار مدیریت و برنامه ریزی امور فرهنگی، گروه آموزشی مدیریت و رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب

چکیده

رسانه‌ها یکی از عوامل و نیروهای مهم تغییرات اجتماعی در جوامع‌اند. از این رو باید برای این نهادهای تأثیرگذار سیاست‌هایی در سطح کلان تدوین کرد تا بتوان بیشترین بهـره‌بـرداری را از آنها به‌عمل آورد. هدف از انجام این پژوهش تدوین الگوی سیاست‌گذاری رسانه‌ای ارتش ج.ا.ا به‌ویژه در حوزه اطلاع‌رسانی است. پژوهش حاضر با هدف توسعه‌ای- کاربردی و به روش موردی- زمینه‌ای برای پاسخ به این سوال که الگوی سیاست‌گذاری رسانه‌ای ارتش ج.ا.ا در حوزه اطلاع‌رسانی چیست؟ انجام شده است. در این پژوهش ابتدا طی مصاحبه با 10 نفر از متخصصین این حوزه و استفاده از نظریه داده‌بنیاد اجزای الگوی سیاست‌گذاری رسانه‌ای در ارتش ج.ا.ا ارائه شد. سپس از طریق پرسشنامه محقق ساخته و توزیع آن میان جامعه آماری پژوهش که شامل 20 نفر بودند و با بهره‎گیری از فن مدل‌سازی غیرخطی فازی و نرم‌افزار لینگو معیارهای مؤثر بر الگوی سیاست‌گذاری رسانه‌ای ارتش ج.ا.ا تحلیل و رتبه‌بندی شد. بر اساس یافته‌های پژوهش، الگوی سیاست‌گذاری رسانه‌ای ارتش در حوزه اطلاع‌رسانی، شامل ورودی‌ها، پردازش و نتایج و پیامدها، تصویر آجا و عوامل محیطی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Developing a media policy model for the Islamic Republic of Iran Army (with emphasis on the information sector)

نویسندگان [English]

  • Abolhassan Rashidi Mojdehi 1
  • Mohammadreza Karimi 2
  • Abdorrahim Rahimi 3
1 PhD student in Media Management, Department of Management and Media, Islamic Azad University, South Tehran Branch. , and Responsible Author, Email: Hasanr7783@gmail.com
2 Assistant Professor of Media Management, Department of Management and Media, Islamic Azad University, South Tehran Branch.
3 Assistant Professor of Cultural Affairs Management and Planning, Department of Management and Media, Islamic Azad University, South Tehran Branch
چکیده [English]

The media are one of the important factors and forces of social change in societies. Therefore, macro-level policies should be formulated for these influential institutions in order to make the most of them.
The purpose of this research is to develop a media policy model for the Iranian Army, especially in the field of information. The present research has been carried out with a developmental-applied purpose and a case-based method to answer the question of what is the media policy model for the Iranian Army in the field of information? In this research, the components of the media policy model in the Iranian Army were first presented through interviews with 10 experts in this field and using grounded theory. Then, through a researcher-made questionnaire and distributed among the research statistical population, which consisted of 20 people, and using the fuzzy nonlinear modeling technique and Lingo software, the effective criteria on the media policy model for the Iranian Army were analyzed and ranked. Based on the research findings, the army's media policymaking model in the field of information includes inputs, processing, results and consequences, the image of the army, and environmental factors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Policymaking
  • media policymaking
  • information
  • Islamic Republic of Iran Army
  • ابراهیمی، محمدنبی (1381). در پرتور ولایت، تهران: انتشارات ارتش جمهوری اسلامی ایران.
  • ادیبی، مهدی (1381). جنگ ایران و عراق؛ تبلیغات از دیدگاه امام خمینی(ره)، تهران: موسسه مطالعات سیاسی فرهنگی اندیشه ناب.
  • اکرمی نیا، محمد؛ تندرو، حمیدرضا (1400). عوامل تاثیرگذار بر اطلاع‌رسانی عملکرد ارتش در رسانه‌های گروهی، فصلنامه علوم و فنون نظامی، شماره 2، پیاپی 56، صص 179- 149.
  • ایزدی، لویا؛ قدمی، محسن؛ تقدیسی، محمدحسین؛ ساروخانی، باقر؛ دلاور، علی (1400). شناسایی الگوهای ذهنی مدیران رسانه‌ای پیرامون اطلاع‌رسانی در بحران‌ها، فصلنامه مطالعاتی و تحقیقاتی وسایل ارتباط جمعی، شماره 3، پیاپی 128، صص 183- 149.
  • آزادی احمدآبادی، قاسم (1402). ارزیابی سیاست‌های حوزه رسانه در ایران، فصلنامه مطالعاتی و تحقیقاتی وسایل ارتباط جمعی، شماره 2، پیاپی 131، صص 53- 27.
  • حسینی، سیدحمید (1402). تدوین الگوی سیاست‌گذاری رسانه‌ای با رویکرد شناختی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه رسانه و فرهنگ، شماره1، پیاپی 49، صص 139- 117.
  • دانایی فرد، حسن و اسلامی، آذر (1390). استراتژی پژوهشی نظریه داده‌بنیاد در عمل؛ ساخت نظریه بی تفاوتی سازمانی، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
  • روشندل اربطانی، طاهر و لبافی، سمیه. (1391). تبیین عوامل موثر بر فرایند سیاست‌گذاری رسانه‌ای در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه رسانه، شماره 1، پیاپی 86، صص 148- 131.
  • قاسمی، سعید؛ بای، عبدالرضا؛ مطلبی، مسعود (1399). الگوی مطلوب سیاست‌گذاری رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با جنگ رسانه‌ای آمریکا، فصلنامه جامعه شناسی سیاسی ایران، شماره 4، پیاپی 12، صص 1426- 1409.
  • قربانپور، مهدی؛ مرشدی زاده، علی؛ ابطحی، مصطفی (1400). ارائه الگوی سیاست‌گذاری قومی در جمهوری اسلامی ایران با رویکرد گراندد تئوری، فصلنامه مطالعات ملی، شماره 4، پیاپی 88، صص 67- 49.
  • کرمی فرد، محمدرضا؛ بزرگمهری، مجید؛ قاسمی، حاکم؛ رجائی، غلامعلی؛ درویشی سه تلانی، فرهاد (1401). سیاست‌گذاری تبلیغاتی در جنگ‌های نظامی آینده: ارائه الگوی فرایندی برای سیاست‌گذاری تبلیغات جنگی جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه مطالعات بین‌المللی، شماره 4، پیاپی 72، صص 276- 251.
  • کریمی، مصطفی؛ نصراللهی کاسمانی، اکبر؛ خیامی، عبدالکریم (1401). دلالت‌های سیاست‌گذاری رسانه؛ مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، فصلنامه مطالعات راهبردی فرهنگ، شماره 3، پیاپی 7، صص 22- 9.
  • کمالی پور، یحیی و اسنو، نانسی (1388). جنگ، رسانه و تبلیغات، ترجمه عباس کاردان و حسن سعیدکلاهی خیابان، تهران: انتشارات موسسه فرهنگی، مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران.
  • معاونت روابط عمومی و نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (1381). گامی در راه مدیریت تبلیغات جنگ؛ محورهای محتوایی مقالات دومین همایش بررسی کاربرد تبلیغات جنگ، تهران: انتشارات بسیج منطقه 3 تهران.
  • مک کوئیل، دنیس (2006). درآمدی بر نظریه‌های ارتباطات جمعی، ترجمه پرویز اجلالی، چاپ اول، تهران: انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها.
  • ملکی، عباس؛ قادری، سیدعباس؛ صفرنژاد، حسین (1402). نقش رسانه ملی در ارتقای احساس امنیت نظامی جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه راهبرد دفاعی، شماره 4، پیاپی 84، صص 38- 13.

Refereces

  • Akçalı Uzunhasan, Hatice Selen (2022). War of Images: Visual Propaganda Efforts of German and British Governments in Turkey during the Second World War, İNSAN&İNSAN BILIM KÜLTÜR SANAT VE DÜŞÜNCE DERGISI, 9(32). 67-81. at: https://doi.org/10.29224/insanveinsan.1058193.
  • ayoyin, A. (2017). Media Advocacy and Strategic Networking in Transforming Norms and Policies. In E. K. Ngwainmbi (Ed.), Citizenship, Journal of Waste Management. May; 30(5), pp. 863-869.
  • Collins, R. B (2010), Propaganda for War and Transparency, Government Speech Article 3, 87(4), Symposium, January, 819-832.
  • Des Freedman, (2008), The politics of media policy, Cambridge, UK, Polity Press, ISBN 978- 07456-2842.
  • Evans, G. (2014). Propaganda: World War 1 Usages, Ouachita Baptist University. History Class Publications. 10. https://scholarlycommons.obu.edu/history/10:1-13.
  • Forest, James J.F. (2021). Political Warfare and Propaganda, An Introduction, Journal of Advanced Military Studies 12(1), at: usmcu.edu/mcupress.
  • Ingram, H. J., (2016). A Brief History of Propaganda during Conflict: Lessons for CounterTerrorism Strategic Communications, ICCT Research Paper, 1-47.
  • Laswell, H.D., (1927). The theory of political propaganda. The American Political Science Review, 21(3), 627-663.
  • Lippmann, W. (1998). Public Opinion, Transaction Publishers, London. Massinger, G.S., British Propaganda and the State in the First World War. Manchester: Manchester University Press.
  • Mansell, C. Robbie, F. (2011). Theses on media deregulation. Media Culture & Society. New Media & Society, 13(2): 350-356.
  • Raboy, M. & Padovani, C. (2010). Mapping Global Media Policy: Concepts, Frameworks, and Methods. Communication, Culture & Critique, 3(2), 150-169.
  • Rice, R. E., Evans, S. K., Pearce, K. E., Sivunen, A., Vitak, J., & Treem,J. W. (2017). Organizational Media Affordances: Operationalization and Associations with Media Use. Journal of Communication, 67(1), 106-130.doi:10.1111/jcom.12273.