الگوی مستندسازی دانش تجربی سپاه پاسدا ران انقلاب اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای رشته مدیریت راهبردی دانش دانشگاه عالی دفاع ملی؛ نویسنده مسئول؛ رایانامه: persiangift@gmail.com

2 استاد، گروه سیستم ها، دانشگاه ایوان‌کی، تهران، ایران

3 عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع)

4 استادیار مدیریت راهبردی دانش دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران

چکیده

افراد و اجزای نهاد سپاه پاسداران انقلاب اسلا‌می‌از روزهای نخست شکل‌گیری آن، در راستای اجرای ماموریت ذاتی خود و به تبع درگیری در عرصه‌های متعدد و متنوع، دانش تجربی گرانبهایی را در طیف گسترده‌ای از موضوعات، در سطوح مختلف سازمان و در وسعت جغرافیایی قابل‌توجهی به‌دست آورده و در گنجینه حافظه سازمانی خود انباشته است. پژوهش حاضر، در جهت پیشگیری از فراموشی این گنجینه ارزشمند و پیشگیری از انقطاع دانشی بین نسل‌های سپاه، ‌به‌دنبال تدوین و ارائه الگوی مستندسازی دانش تجربی سپاه پاسداران انقلاب اسلا‌می‌‌است. نوع تحقیق حاضر بر اساس هدف، توسعه ای-کاربردی، بر اساس ماهیت داده‌ها، آمیخته و بر اساس روش‌های ‌جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات، اسنادی است. جامعه آماری این تحقیق از میان صاحب‌نظران، فعالان و ذینفعان و مرتبطین با موضوع مستندسازی دانش تجربی در سپاه پاسداران انقلاب اسلا‌می‌به تعداد جمعا 31 نفر ‌است.
نتایج این تحقیق حاکی از این است که الگوی مستندسازی دانش تجربی در سپاه پاسداران انقلاب اسلا‌می‌مشتمل بر 10 بُعد به‌ترتیب اولویت، شامل فناوری اطلاعات و ارتباطات، عوامل فرهنگی، ‌شبکه‌سازی و توانمندسازی، نظامات و استانداردسازی، پشتیبانی و حمایت، ‌سیاست‎گذاری و مدیریت، عوامل محتوایی، عوامل انسانی، عوامل محیطی و ظرفیت‌های دانشی و 88 مولفه است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Experiental knowledge documentation model of Islamic revolution guards corps

نویسندگان [English]

  • Yaser Mehri khaniki 1
  • Ali Mohamad Ahmadvand 2
  • Mohamad reza Navab esfahani 3
  • Mehran Keshtkar 4
1 Ph.D. student of Knowledge Strategic Management in Supreme National Defense University. Tehran. Iran, and Responsible Author Email: persiangift@gmail.com
2 Professor, Systems Department, Ivankay University, Tehran, Iran
3 Faculty member of Imam Hossein University, Tehran. Iran
4 Assistant professor of Supreme National Defense University. Tehran. Iran
چکیده [English]

People and components of the Islamic revolution guards corps from the first days of its formation, in line with the implementation of its inherent mission and as a result of conflict in many and diverse fields, have acquired valuable experimental knowledge in a wide range of subjects, at different levels of the organization and in the geographical area. It has gained attention and accumulated in its organizational memory. In order to prevent the forgetting of this valuable treasure and to prevent the knowledge gap between the generations of the organization, the current research seeks to compile and present a model for documenting the experimental knowledge of the Islamic revolution guards corps.
The type of current research; Based on the purpose, e-application development, based on the nature of the data, is quantitative and based on the methods of collecting data and information, it is documentary. The statistical population of this research is among the experts, activists and beneficiaries and those related to the issue of documenting empirical knowledge in the Islamic revolution guards corps, totaling 31 people.
The results of this research indicate that the model of documenting experimental knowledge in Islamic revolution guards corps consists of 10 dimensions in order of priority, including information and communication technology, cultural factors, networking and empowerment, systems and standardization, support and support, policy making and management, factors content, human factors, environmental factors and knowledge capacities and 88 components.

کلیدواژه‌ها [English]

  • documentation
  • knowledge management
  • experience
  • experimental knowledge
  • Islamic revolution guards corps
  • الهی، ش.؛ بهاری فر، ع؛ صالحی، ع. (1383). طراحی ساختار نظام مستندسازی تجربیات سازمانی مدیران. فصلنامه مدرس علوم انسانی، 23-52.
  • انواری؛ رستمی، ع؛ شهائی، ب. (1388). مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده: تحلیلی بر نقش مستندسازی دانش و تجربه. مدیریت فناوری اطلاعات 1(2)، 3-18.
  • حمیدی زاده، م. (1390). مدیریت دانش و دانایی،‌ ساختار،‌ فرایندها و راهکارها. انتشارات یاقوت، 75-76.
  • خاکی، غ. (1388). موردپژوهی سازمانی(روش پژوهشی برای تبیین آموزه‌های علمی‌از تجربه کاوی). کرج: موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
  • چالمرز، آلن فرانسیس، 1939-م (1994). چیستی دانش تجربی: ارزیابی سرشت و جایگاه دانش تجربی و روش‌های آن. ترجمه ح. فلسفی و ا. بارانی, تهران: موسسه بوستان کتاب.
  • دالکر، ک. (2001). مدیریت دانش در تئوری و عمل. (ح. زرگرپور، ح. بریمانی و س. زرآبادی پور، تهران: انتشارات پندار پارس و شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران(مپنا).
  • داوری، م. (1378). مستندسازى تجارب مشارکت داخل در ساخت نیروگاه. تهران: مدیریت و توسعه. مدیریت و توسعه.
  • دهقان پور، ز و اما‌می‌میبدی، ح. (1401). مستندسازی آموزش سنتی در حرفه زیلوبافی-مطالعه موردی:(شهر میبد) نشریه علمی‌علم و تمدن در اسلام، سال سوم، شماره 73-93
  • زمانی، ا؛ قهرمانی، م؛ توفیقی، ج. و ابوالقاسمی، م. (1393). مستندسازی تجربیات روسای دانشگاه‌ها، ضرورتی در مدیریت دانش دانشگاهی 8(27). پژوهش در نظام‌های آموزشی، 7-34.
  • سروری، م؛ زره ساز، م؛ حسن زاده، م. و آخش، م. (1401). مستندسازی و به اشتراک‌گذاری دانش در پارک‌های علم و فن‌آوری دانشگاهی. علوم و فنون مدیریت اطلاعات.
  • عالی زاده، ع؛ حسین پور، م. و برکت، غ. (1401). ارائه الگویی جهت مستند سازی تجربیات مدیران به منظور ارتقاء کیفیت دوره‌های آموزشی سازمان تامین اجتماعی. فصلنامه علمی‌پژوهشی سبک زندگی با محوریت سلامت، دوره 6، شماره 1، 398-410.
  • متولیان، س. (1391). ارائه الگویی کاربردی در مستندسازی تجارب مدیران و خبرگان سازمان. ماهنامه تدبیر، تیر، شماره 242، 38-43.
  • عبداللهی، ن وولی بیگ، ن. (1401). مستندسازی تحولات پل شهرستان، کهن ترین پل اصفهان بر پایۀ اسناد توصیفی و تصویری با بهره‌گیری از واقعیت افزوده. مجله هـنر و تـمدن شـرق، سال دهم, 43-54.
  • موسوی، ع؛ یوسفی، م؛ جمالی، ج؛ معراجی، م و فضائلی، س (1403). طراحی و اجرای ابزار ارزیابی سریع وضعیت مستندسازی پزشکان بخش اورژانس. مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین؛ دوره هفتم؛ شماره چهارم،52-61.

 

 

 

 

References

  • Davenport, T, & Prusak, L. (1998). Working knowledge, how organizations manage what they know. Boston, MA: Harvard Business School Press,.
  • Miller, C. J., Barnett, M. L., Baumann, A. A., Gut. (2021). The FRAME-IS: a framework for documenting modifications to implementation strategies in healthcare. Implementation Science, 16(1), 1-12.
  • Schulze- Bonhage A, Bruno E, Brandt A, Shek A, Vi. (2022). Diagnostic yield and limitations of in- hospital documentation in patients with epilepsy. Epilepsia, 1-8.