شناسایی و به‌کارگیری پیشران های نشاط‌آفرینی سازمانی در کارکنان یک دانشگاه نظامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه عالی دفاع ملی؛ تهران، ایران. نویسنده مسئول؛ رایانامه: Bagheri_me@ut.ac.ir

2 استادیار دانشگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص)، تهران، ایران

چکیده

این پژوهش جهت شناسایی و به‌کارگیری پیشران‌های نشاط‌آفرینی سازمانی در بین کارکنان یک دانشگاه نظامی انجام شد. روش تحقیق، آمیخته (کیفی و کمی)، در رهیافت قیاسی - استقرایی و از نظر هدف، کاربردی بود. جامعه آماری، شامل اساتید، فرماندهان، مدیران و دانشجویان دانشگاه بودند. در گام اول با رویکرد فراترکیب و بررسی‌ها و مطالعات جامع، مدل نشاط‌آفرینی سازمانی با تعداد بسیاری از شاخص‌های مهم و مؤثر بر آن شناسایی و استخراج و در دو گروه عوامل (مقوله) فردی و سازمانی بخش‌بندی شدند. در گام بعدی با بهره‌گیری از روش دلفی فازی از بین این عوامل، شاخص‌های اساسی مؤثر و برگرفته از نشاط‌آفرینی سازمانی شناسایی شدند. در بخش کمی برای بررسی روایی از ضریب نسبی روایی محتوا (CVR) که مقدار این ضریب برای تمامی پیشران‌های نشاط‌آفرینی سازمانی بالاتر از 42/0 بود و شاخص CVI که این ضریب هم بالاتر از 79/0 بود استفاده شد که حاکی از اعتبار محتوایی گویه­های پرسشنامه بود. برای بررسی پایایی از روش بررسی قابلیت اطمینان یا پایایی از طریق آزمون‌های مجدد پرسشنامه استفاده شد. یافته­ها نشان داد که عوامل فردی نشاط‌آفرینی سازمانی "جمعیت‌شناختی"،  "شخصیتی"، "روان‌شناختی"، "شغلی" و عوامل سازمانی آن "اقدامات مدیریت منابع انسانی"، "عوامل ساختاری- فرایندی"، "رهبری سازمان"، "حمایت سازمانی"، "عوامل فرهنگی"، "ارتباطات سازمانی" و "سرمایه اجتماعی" هستند. از بین پیشران‌های استخراج شده، حمایت مدیریت ، باورها و اعتقادات و معنویت  سازمانی به ترتیب دارای بیشترین اهمیت بودند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying and applying the drivers of organizational revitalization in the employees of a military university

نویسندگان [English]

  • Mehdi Bagheri Heshi 1
  • Ali Reza Moradisaleh 2
1 Associate Professor of Supreme National Defense University and Responsible Author, Email: Bagheri_me@ut.ac.ir. Tehran. Iran.
2 Assistant Professor of Khatam al-Anbiya Air Defense University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The research method was mixed (qualitative and quantitative), in the analogical-inductive approach and practical in terms of the goal. The statistical population included professors, commanders, managers and university students. In the first step, with a meta-combination approach and comprehensive surveys and studies, the organizational revitalization model with many important and effective indicators were identified and extracted and divided into two groups of individual and organizational factors (categories). In the next step, using the fuzzy Delphi method, among these factors, effective basic indicators derived from organizational revitalization were identified.
In the quantitative part, the relative coefficient of content validity (CVR) was used to check the validity, the value of this coefficient was higher than 0.42 for all drivers of organizational revitalization, and the CVI index, which was higher than 0.79, which indicates the content validity of the item. It was a questionnaire. To check the reliability, the method of checking the reliability or reliability through repeated tests of the questionnaire was used. The findings showed that the individual factors of organizational revitalization are "demographic", "personality", "psychological", "occupational" and its organizational factors are "human resource management measures", "structural-process factors", "organizational leadership", "support". organizational", "cultural factors", "organizational communication" and "social capital". Among the extracted drivers, management support, beliefs and organizational spirituality were respectively the most important.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Drive
  • support
  • social capital
  • organizational health
  • vitality
  • احمدی بالادهی، سید مهدی؛ بابایی کچبی، عزت‌الله؛ طاهری، نعمت‌الله (1398). نقش نشاط سازمانی در بهبود سطح بهره‌وری کارکنان فرماندهی انتظامی استان گلستان. فصلنامه علمی دانش انتظامی گلستان، (10)37، 126-103.
  • افشانی، سید علیرضا (1392). بررسی میزان نشاط اجتماعی در بین جوانان یزدی و عوامل مرتبط با آن، مجله تحلیل اجتماعی ، شماره ، 4صص .
  • اکبر احمدی، علی؛ سهرابی، محمد؛ محمدی، عباس (1396). بررسی رابطه بین توانمندسازی نیروی انسانی و نشاط سازمانی در کارکنان فرماندهی هواپیمایی ناجا، فصلنامه مدیریت منابع در نیروی انتظامی, 1396(17), 207-236.
  • باقری، مسلم؛ جاجرمی زاده ، محسن؛ بنافی، منصوره، (۱۳۹۶). بررسی نقش میانجی‌گری نشاط سازمانی در رابطه معنویت سازمانی و تعهد سازمانی (موردمطالعه: دانشگاه شیراز)، فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی، ۷(۱)، ۳-۱۸.
  • پابرجا، الهام؛ آهنگ، فرحناز؛ حیدر بیگی، شهلا (1395). بررسی رابطه فضیلت سازمانی و شادی سازمانی (موردمطالعه: دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان). فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، 1395(42)، 161-188.
  • چاوش باشی، فرزانه؛ دهقان عفیفی، ناهید (1392). شناسایی و سنجش عوامل تأثیرگذار بر نشاط سازمانی کارکنان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب. علوم رفتاری، 5(16)، 43-66.
  • درویشی ابوالفضل، کلاته سیفری معصومه (1396). اثر نشاط سازمانی بر بهره‌وری کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی. ۱۳۹۶; ۵ (۱۶) :۹-۱۹
  • زارعی متین، حسن؛ جندقی، غلامرضا؛ حق‌گویان، زلفا (1388). شناسایی مؤلفه‌های نشاط در محیط کار و سنجش وضعیت این مؤلفه‌ها در سازمان‌های اجرایی استان قم، مدیریت دولتی، 1(2)، -.
  • طاهریان، حسین؛ فیض، داود؛ حیدرخانی، زهرا (1393). عوامل مدیریتی و سازمانی مؤثر بر شادی و نشاط در دانشگاه‌ها و تأثیر آن‌ها بر تولید علم، فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، ۱۳۹۳; ۲۰ (۲) :۹۹-۱۱۶
  • محمدی ‌مقدم، یوسف؛ جوری، بهنوس؛ نوری زاده، فهیمه (1398). بررسی نقش میانجی معنویت سازمانی در رابطۀ نشاط سازمانی و سلامت سازمانی، فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، 1398(51)، 113-139.
  • محمدی، سعدی؛ منوچهری، سوران؛ احمدی، عبدالرحمان (1399). تحلیل اثرات مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی بر نشاط زنان روستایی (مطالعۀ موردی: بخش خاو و میرآباد شهرستان مریوان)، پژوهش‌های جغرافیای انسانی، 52(1)، 221-239. 
  • مهذبی، مهدی؛ وثوقی نیری، عبدالله؛ گران‌قراخیل، عسگری؛ عبدالله پور، سجاد (1398). توسعه قابلیت‌های یادگیری سازمانی در پرتو سرمایه اجتماعی و شادی در محل کار (موردمطالعه: بانک صادرات ایران)، مطالعات منابع انسانی، 9(2)، 47-72.
  • نازوی، امیر (1392). تأثیر ویژگی‌های شبکه‌های آنلاین اجتماعی بر نشاط سازمانی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق.
  • هادیان، مهدی و رحمانزاده، آروین (1397). بررسی عوامل مؤثر بر نشاط سازمانی در محیط کار کتابخانه ملی ایران، مطالعات منابع انسانی، 8(1)، 153-174.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

References

 

  • Afshar Jahanshahi, A., Brem, A., & Gholami, H. (2019). Working in a physically dangerous work environment: Employee vitality and sustainable behavior. Sustainability11(19), 5170.
  • Al-Hawari, M. A., Bani-Melhem, S., & Shamsudin, F. M. (2019). Determinants of frontline employee service innovative behavior. Management Research Review.
  • Arslan, G., Yıldırım, M., & Aytaç, M. (2020). Subjective vitality and loneliness explain how coronavirus anxiety increases rumination among college students. Death studies, 1-10.
  • Baruch, Y., Grimland, S., & Vigoda-Gadot, E. (2014). Professional vitality and career success: Mediation, age and outcomes. European Management Journal32(3), 518-527.
  • Berkland, B.E., Werneburg, B.l., Jenkins, S. Friend, J., Clark, M., Rosedahl, J.,
    Limburg, P., Riley, B., Lecy, D., & Sood, A. (2017). Improving Happiness, Life Satisfaction, and Gratitude in Health Care Workers. Mayo Clin Proc Inn Qual Ou, 1(3):203-210.
  • Binyamin, G., & Brender-Ilan, Y. (2018). Leaders's language and employee proactivity: Enhancing psychological meaningfulness and vitality. European Management Journal36(4), 463-473.
  • Bishwas, S. K. (2016). LIFE: an integrated view of meta organizational process for vitality. Journal of Management Development.
  • Boehm, J. K., & Lyubomirsky, S. (2008). Does happiness promote career success?. Journal of career assessment16(1), 101-116.
  • Canby, N. K., Cameron, I. M., Calhoun, A. T., & Buchanan, G. M. (2015). A brief mindfulness intervention for healthy college students and its effects on psychological distress, self-control, meta-mood, and subjective vitality. Mindfulness6(5), 1071-1081.
  • Del Greco, L., Walop, W., & McCarthy, R. H. (1987). Questionnaire development: 2. Validity and reliability. CMAJ: Canadian Medical Association Journal, 136(7), 699.
  • Garg, N., & Sarkar, A. (2020). Vitality among university students: exploring the role of gratitude and resilience. Journal of Organizational Effectiveness: People and Performance.
  • Lavrusheva, O. (2020). The concept of vitality. Review of the vitality-related research domain. New Ideas in Psychology56, 100752.
  • Little, L.M., Nelson, D.L., Wallace, J.C., & Johnson, P. (2011). Integrating
    attachment style, vigor at work, and extra-role performance. Journal of
    Organizational Behavior
    , 32(3), 464–484
  • Moro, S., Ramos, R. F., & Rita, P. (2020). What drives job satisfaction in IT companies?. International Journal of Productivity and Performance Management.
  • Pick, D., Teo, S. T., Tummers, L., Newton, C., Kruyen, P. M., Vijverberg, D. M., & Voesenek, T. J. (2015). Connecting HRM and change management: the importance of proactivity and vitality. Journal of Organizational Change Management.
  • Rasheed, M. I., Okumus, F., Weng, Q., Hameed, Z., & Nawaz, M. S. (2020). Career adaptability and employee turnover intentions: The role of perceived career opportunities and orientation to happiness in the hospitality industry. Journal of Hospitality and Tourism Management44, 98-107.
  • Semedo, A. S., Coelho, A., & Ribeiro, N. (2019). Authentic leadership, happiness at work and affective commitment. European Business Review.
  • Spanouli, A., & Hofmans, J. (2020). A Resource‐Based Perspective on Organizational Citizenship and Counterproductive Work Behavior: The Role of Vitality and Core Self‐Evaluations. Applied Psychology.
  • Tang, A. D., Chang, M. L., Wang, T. H., & Lai, C. H. (2020). How to create genuine happiness for flight attendants: Effects of internal marketing and work-family interface. Journal of Air Transport Management87, 101860.
  • Ye, L., Chen, Y., & Li, F. (2020). Psychometric properties of the proactive vitality management scale in a Chinese sample. Current Psychology, 1-4.