الگوی تعالی آموزش عالی با رویکرد شنا سایی عناصر کلیدی در نظام جمهوری اسلامی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی ، گروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی

2 عضو گروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی

3 گروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

خدمات عمومی به عنوان یکی از عناصر مدیریت دولتی و کارکرد اصلی دولت ها نیازمند طراحی الگوهای تعالی خاص خود است. آموزش عالی نیز به عنوان یکی از عرصه‌های راهبردی خدمات دولت ، با توجه به نقش بنیادینش در امر توسعه، از این امر مستثنی نیست. هدف این مقاله طراحی الگوی راهبردی تعالی خدمات عمومی و شناسایی مولفه های آن در نظام آموزش عالی کشور است. در این پژوهش از مصاحبه های نیمه ساختار یافته با خبرگان حوزه تعالی و آموزش عالی استفاده شده است. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی تعداد 12 تن از خبرگان انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد که در نتیجه آن 561 کد، 203 مضمون پایه ،33 مضمون سازمان دهنده و 6 مضمون فراگیر شناسایی شدند. پایایی یافته ها با استفاده از روش پس آزمون سنجیده شد. نتایج این پژوهش در قالب الگویی از مولفه های ارزشی، فرآیندی، آرمانی، رسمی قانونی، بازیگران کلیدی و بحران های پیش رو ارائه گردیده است. در انتها به محدودیت های پژوهش اشاره و پیشنهادهایی برای مطالعات آتی مطرح شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The model of excellence in higher education with the approach of identifying key elements in the regime of the Islamic Republic of Iran

نویسندگان [English]

  • maryam ahoupay 1
  • davoud hoseinpour 2
  • reza vaezi, 2
  • gorbanizadeh vajhoallah 3
1 Department of Public Administration, Faculty of Management, Allameh Tabatabai University
2 Department of Public Administration, Faculty of Management, Allameh Tabatabai University
3 Department of Public Administration, Faculty of Management, Allameh Tabatabai University
چکیده [English]

Public service, as one of the elements of public administration and the main function of governments, requires the design of its own models of excellence. Higher education, as one of the strategic areas of government services, is not excluded from this, considering its fundamental role in development. The purpose of this article is to design a strategic model of public service excellence and identify its components in the country's higher education system. In this research, semi-structured interviews with experts in the field of excellence and higher education have been used. Using purposeful and snowball sampling methods, 12 experts were selected and interviewed. Data analysis was done using thematic analysis method, as a result of which 561 codes, 203 basic themes, 33 organizing themes and 6 overarching themes were identified. The reliability of the findings was measured using the post-test method. The results of this research are presented in the form of a model of value, process, ideal, formal legal components, key players and upcoming crises. At the end, the limitations of the research are pointed out and suggestions for future studies are made.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Public service
  • excellence
  • higher education system
  • key elements