بررسی تأثیر مدیریت تغییر بر لا یه‌های هوشمندی کسب و کار جهت بهبود ارتباط بین دانشگاه و صنعت (مطالعه موردی: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت فناوری اطلاعات، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران؛ نویسنده مسئول؛ رایانامه: it_management@yahoo.com

3 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران

چکیده

دانشگاه‌ها و صنایع  فرآیندهای ‌تصمیم‌گیری دارند که دستیابی به اهداف سازمانی را امکان‌پذیر ‌می‌کند در حال حاضر، تجزیه و تحلیل داده‌ها، نقش مهمی‌در تولید دانش، به‌دست آوردن الگوها و پیش‌بینی‌های مهم برای تدوین راهبرد‌ها در بر دارد ازآنجا که بهبود روابط میان دانشگاه و صنعت از عوامل کلیدی موثر بر توسعه پایدار تکنولوژی محسوب ‌می‌شود. در همین راستا تحقیق حاضر به بررسی تاثیر مدیریت تغییر بر لایه‌های هوشمندی کسب و کار جهت بهبود ارتباط بین دانشگاه و صنعت ‌می‌پردازد. روش تحقیق حاضر از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول به شناسایی شاخص‌ها و کد گذاری آن‌ها با کمک مصاحبه از نخبگان ‌می‌پردازد. در این بخش از تحقیق از ابزار مصاحبه از خبرگان استفاده خواهد شد. برای کدگذاری داده‌ها از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. جامعة آماری این بخش از پژوهش با توجه به قلمرو موضوعی آن شامل استادان و متخصصان حوزة ارتباط با صنعت است که با بررسی‌های آماری صورت گرفته تعداد آن‌ها 12 نفر تخمین زده و به روش دردسترس انتخاب شده‎اند. بخش دوم به بررسی چارچوب با معادلات ساختاری ‌می‌پردازد. جامعه آماری این بخش، کارمندان و مدیران بخش ارتباط با صنعت پارک‌های علم و فناوری دانشگاه‌های شهر تهران ‌است. در این پژوهش حجم نمونه برای 152 نفر محاسبه شده و داده‌های مورد نظر از طریق پرسشنامه حضوری و بصورت در دسترس، جمع‌آوری شد.نتایج نشان می‌دهد که در سطح معناداری 05/0 مدیریت تغییر بر تما‌می‌لایه‌های لایه‌های هوشمندی کسب و کار جهت بهبود ارتباط بین دانشگاه و صنعت تاثیر معناداری دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the impact of change management on the layers of business intelligence to improve the relationship between university and industry (case study: Science and Technology Park of Tehran University)

نویسندگان [English]

  • Hamid Sadeghi 1
  • Seyyed Abdullah Amin Mousavi 2
  • Ahmad Rahchamani 3
1 . Ph.D. student at the Department of Information Technology Management, Ghazvin Branch, Islamic Azad University of Ghazvin, Iran. and Responsible Author, Email: it_management@yahoo.com
2 Assistant Professor, Department of Information Technology Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University of Tehran, Iran.
3 Assistant professor at the Department of Business Management, Ghazvin Branch, Islamic Azad University of Ghazvin, Iran.
چکیده [English]

Universities and industries have decision-making processes that enable the achievement of organizational goals. Currently, data analysis plays an important role in generating knowledge, obtaining important patterns and predictions for formulating strategies. Since the improvement of the relationship between the university and the industry is considered to be one of the key factors affecting the sustainable development of technology. In this regard, the present research examines the impact of change management on the layers of business intelligence to improve the relationship between academia and industry. The current research method consists of two parts. The first part deals with the identification of indicators and their coding with the help of interviews with elites. In this part of the research, the tool of interviewing experts will be used. Thematic analysis method was used to code the data. The statistical population of this part of the research, according to its subject area, includes professors and specialists in the field of communication with industry, whose number was estimated to be 12 by the statistical analysis and they were selected according to the available method. The second part examines the framework with structural equations. In this research, the sample size was calculated for 152 people and the desired data was collected through a face-to-face questionnaire. The results show that at a significance level of 0.05, change management affects all layers of business intelligence. It has a significant impact on improving the relationship between university and industry.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Change management
  • layers of business intelligence
  • communication between academia and industry
  • الف) منابع فارسی

    • احمدی اصفهانی، آرش؛ رشیدی، علی و جعفری، مریم (1399). بررسی و تحلیل نقش هوشمندی کسب و کار در استفاده از سامانه‌های اطلاعاتی، سومین کنفرانس بین المللی ترفندهای مدرن مدیریت، حسابداری، اقتصاد و بانکداری با رویکرد رشد کسب و کارها، تهران، شرکت همایش آروین البرز.
    • دره شیری، مهسا؛ خیاطیان، محمدصادق و پناهی‌فر، فرهاد (1398). بررسی نقش پارک‌های علم و فناوری در عملکرد نوآورانه شرکت‌های حوزه ICT. چشم‌انداز مدیریت صنعتی، 9 (2)، 57-79.
    • نیکخواه، مریم (1399). بررسی تاثیر هوشمندی کسب و کار بر عملکرد کسب و کارهای شرکت‌ها،اولین کنفرانس مهندسی صنایع، اقتصاد و مدیریت، ترکیه شهر استانبول، دبیرخانه دائمی‌کنفرانس.

    ب) منابع انگلیسی

    • Basile, L. J., Carbonara, N., Pellegrino, R., & Panniello, U. (2022). Business intelligence in the healthcare industry: The utilization of a data-driven approach to support clinical decision making. Technovation, 102482.
    • Caloghirou, Y., Giotopoulos, I., Kontolaimou, A., Korra, E., & Tsakanikas, A. (2021). Industry-university knowledge flows and product innovation: How do knowledge stocks and crisis matter?. Research Policy, 50(3), 104195.
    • Chen, Y., & Lin, Z. (2021). Business intelligence capabilities and firm performance: A study in China. International Journal of Information Management, 57, 102232.
    • Choia JanghyeokYoon. Jaemin Chung. Byoung-YoulCoh.(2020). Social media analytics and business intelligence research: A systematic review. Information Processing & Management, Volume 57, Issue 6, November 2020, 102279
    • Chu, M. K., & Yong, K. O. (2021). Big data analytics for business intelligence in accounting and audit. Open Journal of Social Sciences, 9(9), 42-52.
    • Cong Cheng. Huihui Zhong. Liebing Cao (2020). Facilitating speed of internationalization: The roles of business intelligence and organizational agility. Journal of Business Research, Volume 110, March 2020, Pages 95-103
    • Drejer, I., Østergaard, C. R., Evers, G., & Kringelum, L. B. (2021). University-industry collaboration on innovation in Denmark: A comparative analysis with particular emphasis on Aalborg University.
    • Hoseinloo, F., Moghadam, A. Z., & Yancheshmeh, R. S. (2021). Providing a model of industry-university relationship in Tehran: Case study. Majallah-i Amuzih-i Muhandisi-i Iran, 23(91), 118-151.
    • Kabakchieva, D. (2015). Business intelligence systems for analyzing university students Cybernetics and Information Technologies, 15(1), 104–115.
    • Niño, H. A. C., & Ortega, R. C. M. (2020). Business intelligence governance framework in a university: Universidad de la costa case study. International Journal of Information Management 50 (2020) 405–412.
    • Niño, H. A. C., & Ortega, R. C. M. (2016). El control interno como elemento importante dentro del sistema de gestión de la innovación: Una propuesta desde la cibernética. Revista ESPACIOS, 37(21) Año 2016.
    • Nunnally, J. C., & Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory. New York: McGraw-Hill.
    • Paradza, D., & Daramola, O. (2021). Business Intelligence and Business Value in Organisations: A Systematic Literature Review. Sustainability, 13(20), 11382.
    • Zhang, L., Qi, Z., & Meng, F. (2022). A Review on the Construction of Business Intelligence System Based on Unstructured Image Data. Procedia Computer Science, 199, 392-398.
    • Zhang, S., & Wang, X. (2022). Does innovative city construction improve the industry–university–research knowledge flow in urban China?. Technological Forecasting and Social Change, 174, 121200.

     

    COPYRIGHT

    S2024 by the authors. Published by The National Defense University. This article is an open-access article distributed under the terms and conditions of the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0