الگوی راهبردی ‌دانش‌بنیانی در ‌سازمان‎های خدما تی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران. ایران.

2 استادیار دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران. ایران.

3 دانشجوی دکتری رشته مدیریت راهبردی دانش دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران. ایران. نویسنده مسئول؛ رایانامه: reza.j1282@gmail.com

چکیده

هدف از انجام این تحقیق طراحی الگوی راهبردی ‌دانش‌بنیانی در ‌سازمان‎های خدماتی است. جامعه آماری تحقیق سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح است. ابزار تحقیق ترکیبی بوده و برای بخش کیفی، برای احصای عوامل الگو و نیز راهبردها از روش مصاحبه خبرگی استفاده شده و در بخش کمی نیز از ابزار پرسش نامه برای اعتبارسنجی الگو بهره‌گیری شده است. تعداد نمونه بخش کیفی به‌روش گلوله برفی 10 نفر برآورد شد. میزان پایایی ابزار پرسشنامه بروش آلفای کرونباخ 87% برآورد شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که الگوی راهبردی ‌دانش‌بنیانی در سازمان خدماتی از اجزای درونی فرهنگ، فناوری، فرآیند و ساختار و نیروی انسانی تشکیل شده و نیز ورودی‌های آن اسنادبالادستی، قوانین و مقررات سازمان بوده و نیز عوامل محیطی در تدوین این الگو موثر است. همچنین یکی از ارکان اصلی این الگو اهداف، چشم‌انداز و ماموریت و راهبرد‌ها هستند که برای هر کدام از آنها متناسب با ماهیت سازمان خدماتی ساتا، عواملی استخراج شد. در نهایت الزامات پیاده‌سازی راهبردها نیز احصا شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Strategic model of knowledge base in defense organizations

نویسندگان [English]

  • Ebrahim Mahmoudzadeh 1
  • Mehran Keshtkar 2
  • Mahmoudreza Mousavi 3
1 Professor of Malek Ashtar University of Technology. Tehran. Iran.
2 Assistant professor of Supreme National Defense University. Tehran. Iran.
3 Ph.D. student of Knowledge Strategic Management in Supreme National Defense University, and Responsible Author. Email: reza.j1282@gmail.com
چکیده [English]

The purpose of this research is to design a strategic model of basic knowledge in defense organizations. The statistical population of the research is the Social Security Organization of N.M. The research tool is mixed and for the qualitative part in order to calculate the factors of the model as well as the strategies, the expert interview method was used, and in the quantitative part, the questionnaire tool was used to validate the model. The number of samples of the qualitative section of the snowball brush was estimated to be 10 people. Cronbach's Alpha reliability of the questionnaire tool was estimated at 87%. The results of the research showed that the strategic model of basic knowledge in the defense organization consists of internal elements of culture, technology, process and structure, and human resources, as well as the inputs of upper documents and rules and regulations of the organization, and environmental factors are effective in formulating this model. Also, one of the main pillars of this model are the goals, vision, mission and strategies, for each of which factors were extracted according to the nature of the SATA defense organization. Finally, the strategies and implementation requirements were calculated and included in the model.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategy
  • knowledge-based organization
  • SATA
  • defense organizations
  • الف. منابع فارسی  

    • انتظاری، علی (1385). مقایسه فرهنگ دانایی بین مؤسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی و دانشکده صدا و سیما، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور.
    • باباخانیان، مهدی (1393). طراحی الگو مفهومی راه اندازی شرکت‌های ‌دانش‌بنیان (مطالعه موردی: شرکت‌های ‌دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری استان تهران)، پایان نامه کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
    • بهاری، مجتبی(1390). واقع‌گرایی انتقادی و آینده‎پژوهی: تأثیر روی بسکر بر سهیل عنایت‌الله، پایان نامه کارشناسی ارشد، فلسفه علم در دانشگاه صنعتی شریف.
    • پاپیان، ناهید (1393). طراحی و تبیین الگو سازمان ‌دانش‌بنیان در رسانه ملی (سازمان صدا و سیما)، پایان نامه دکتری مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور.
    • حسنوی، ر، رمضان، م (1391). سرمایه فکری سازمان، انتشارات آتی‌نگر.
    • همایون کاتوزیان، محمدعلی(1377). نفت و توسعه اقتصادی: نه مقاله درباره جامعه‌شناسی تاریخی ایران، ترجمه‎ علیرضا طیب، نشرمرکز .

    ب. منابع انگلیسی

    • A/HRC/44/38, Human Rights Council, Forty-fourth session, (2020). Extrajudicial, summary or arbitrary executions Report of the Special Rapporteur on extrajudicial, summary or arbitrary executions, (15 June-3 July 2020).
    • Banner, David K., Gagné, T. Élaine, (1995). Designing Effective Organizations. Traditional and Transformational Views, London, UK, Sage Publications Ltd.
    • Caesarius, L., M., (2008). In search of known unknowns: an empirical investigation of the peripety of a knowledge management system, Master thesis in Uppsala universitet.
    • Elkjare B., (2009). The school as community of engaged learners, Palo Alto, CA: LRI, Working Paper.
    • Inayatullah, Sohail, (1998). Causal layered analysis: Poststructuralism as method, Futures, Volume 30, Issue 8, October 1998, Pages 815–829
    • Philsoophian, Maryam, Akhavan, Peyman, Ghorbani, Saeid, and Yasha Afshar (2016). The Dephi method for selection of KM strategies based on the level of KM maturity: A case of OICO in Iran, IUP journal of knowledge management, Vol. 14, No. 4, pp. 7-17.
    • Piri, M., Zahedi, M.R., Vaziri Goodarzi, E. and Mohammadpanah, M. (2021). Proposing a model for dynamical computing the risk of knowledge domains in the organizational knowledge map, VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, Vol. 51 No. 2, pp. 259-270. https://doi.org/10.1108/VJIKMS-07-2019-0110.
    • King, W.R., (2008). An Integrated Architecture for an Effective Knowledge Organization. Journal of Knowledge Management, Vol. 72, No. 2, pp. 29-41.
    • Lave J., Wegner E.,(1991). Situated learning, Cambridge University Press, Cambridge.
    • Liebowitz, J., (2001). Building organizational intelligence: A knowledge management primer, CRC Press, Boca Raton FL.
    • Neagu, C.D. (2008). In IFIP International Federation for Information Processing. Vol.  262;  The  Future  of  Identity  in  the  Information Society,  Simone  Fischer_Hubner,  Penny  Duquenoy,  Albin  Zuccato, Leonardo Martucci; (Boston: Springer). pp. 407-421.
    • Nonaka, I., Takeuchi, H. (1995). Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation, Oxford University Press, Oxford,
    • Sveiby, K., E., Gripenberg, P., Segercrantz, B., (2012). Challenging the Innovation Paradigm, Routledge, NY.
    • Trauner B., Lucko S., (2001). Messung und bilazierung von intellektuellemkapital; Vortrag, MKMK.
    • Vlasceanu& Draghici.(2013). Knowledge Based Management in The Romanian Military Organizations, Revista Economica 65:6 (2013), pp. 237-244.
    • Wang Catherine L., Ahmed Perveiz K(2003). Structure & structural dimensions for knowledge-based organizations, measuring business excellence, Vol. 17, issue 1:12, 2003
    • Zack Mishaeil H.(1999). Developing a knowledge strategy, California Management Review, Vol. 41, No.3.
    • Zahedi, M.R., Akhavan, P, Naghdi Khanachah, Sh, (2020). Identifying the Key Barriers to Knowledge Management and Lessons Learned in the Project-Based Military Organizations, A Research Quarterly in Military Management, 19(76), 29-68. magiran.com/p2147277.
    • Zahedi, M.R., Akhavan, P., Naghdi Khanachah, Sh (2022). Evaluation of knowledge sharing and its role in organisational innovation using structural equation modelling: a case study of Civil Aviation Organisation, Technology Analysis & Strategic Management, DOI: 10.1080/09537325.2022.2051475
    • Zahedi, M. R., & Naghdi Khanachah, S. (2020). The Effect of Knowledge Management Processes on Organizational Innovation through Intellectual Capital Development in Iranian Industrial Organizations, Journal of Science and Technology Policy Management.

     

    COPYRIGHT

    S2024 by the authors. Published by The National Defense University. This article is an open-access article distributed under the terms and conditions of the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0