طراحی الگوی شایستگی مدیران را هبردی جمهوری عراق

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته مقطع دکتری رشته مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی

2 استادیار دانشگاه جامع امام حسین (ع)؛ نویسنده مسئول؛ رایانامه:mrs_soltan@yahoo.com

چکیده

مدیران همواره نقش مهم و حیاتی در ‌‌سازمان‌ها ایفا می‌کنند.؛ تاثیر مدیران برجسته در موفقیت سازمانی غیر قابل انکار است. هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی شایستگی‌های مدیران راهبردی جمهوری عراق است. پژوهش حاضر مبتنی بر فلسفه تفسیرگرایی است  و رویکرد استقرایی دارد. این پژوهش ازحیث هدف، از نوع تحقیقات توسعه‌ای و برمبنای مفروضات معرفت شناختی، از نوع پژوهش‎های کیفی است و چون تحقیق حاضر درصدد طراحی الگوی شایستگی است در زمره تحقیقات اکتشافی قلمداد می‌شود. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران راهبردی کشور عراق است. روش نمونه گیری این پژوهش، روش نمونه گیری هدفمند است و حجم نمونه آن  59 نفر است. ابزار گردآوری داده‌ها، شامل مطالعات کتابخانه‌ای، بررسی اسنادی، برگزاری جلسات گروه کانونی و پرسشنامه است. تجزیه وتحلیل داده‌ها مبتنی بر رویکرد کیفی انجام شده است. یافته‌‌های این پژوهش منتج به ارائه الگوی شایستگی‌های مدیران راهبردی جمهوری عراق شده است که در سه بعد: شایستگی‌های عمو‌می‌با 2 مولفه و 24 شاخص؛ شایستگی‌های مدیریتی با 5 مولفه و 47 شاخص و شایستگی‌های مکتبی با 3 مولفه و 37  شاخص به تایید خبرگان رسید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing the Competency model of strategic managers of the Republic of Iraq

نویسندگان [English]

  • Seyed Mohsen Hakim 1
  • Mohammad Reza Soltani 2
1 Graduated at Ph.D. in Strategic Management, Supreme National Defense University
2 . Assistant professor of Imam Hossein Comprehensive University, and Responsible Author, Email: mrs_soltan@yahoo.com
چکیده [English]

Managers always play an important and vital role in organizations. The influence of outstanding managers on organizational success is undeniable. The purpose of the current research is to design a competency model for strategic managers in the Republic of Iraq. In order to achieve this model, this research seeks to answer the question, what is the model of competencies of Iraqi strategic managers? This research is a developmental research in terms of its purpose, and it is a qualitative research based on its nature. The statistical population of this research includes two groups of scientific experts and managers working in strategic levels jobs. The sampling method of this research is purposive sampling and the sample size is 45 people. Data collection tools include in-depth interviews and questionnaires. Data analysis is based on a qualitative approach. The findings of this research have led to the presentation of the competency model of strategic managers of the Republic of Iraq that are in three dimensions: general competencies with 2 components and 24 indicators; Managerial competencies with 5 components and 47 indicators and scholastic competencies with 3 components and 39 indicators were approved by the experts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Competency model
  • strategic managers
  • Republic of Iraq
  • الف) منابع فارسی

    • اسماعیل، بلیغ حمدی (2015). استراتیجیات تدریس التربیه الدینیه الاسلامیه و تنمیه مهارات التفکیر، الطبعه الاولی، الاردن (عمان)، دار دجله.
    • بابایی، ایرج؛ عباس‌پور، عباس؛ اسدزاده، حسن؛ دلاور، علی و عبدالهی، حسین (1397). تعیین سهم عوامل فردی، روان شناختی و سازمانی در پیش بینی شایستگی کارکنان شهرداری شهر کرج. پژوهشهای مدیریت در ایران، 22 (1)، 22-1.
    • بابایی زکیلکی، محمد علی (1385). طراحی نظام جامع توسعه مدیران (تجربه در سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران)، مجموعه مقالات سومین کنفرانس توسعه منابع انسانی، ص 11.
    • بوزیان، راضیه (2015). اداره الجوده الشامله و مؤسسات التعلیم العالی، الطبعه الاولی، الاردن (عمان)، مرکز الکتاب الاکادیمی.
    • بلالی شهواری، سجاد؛ یعقوبی، نورمحمود و وفادار، میلاد (1398). واکاوی، اولویت بندی و ارائه الگوی شایستگی‌های محوری مدیران، مورد مطالعه: ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سیستان و بلوچستان، پژوهشهای مدیریت عمومی، 12 (45)، 134-109.
    • پورعزت، علی اصغر؛ مختاریان پور، مجید و امینی، علی (1398). طراحی مدل شایستگی سفیران جمهووری اسلا‌می‌ایران. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 11 (2)، 56-29.
    • حصیرچی، امیر؛ سلطانی، محمدرضا و فرهی بوزنجانی، برزو (1390). الگوی شایستگی مدیران نظام در اندیشه مقام معظم رهبری، فصلنامه نظارت و بازرسی، 5 (17)، 38-7.
    • خطیب زاده، اعظم؛ رضایت، غلامحسین و حسین پور، رضا (1398). الگوی توسعه شایستگی‌های فرماندهان و مدیران سپاه پاسداران انقلاب اسلا‌می‌ایران، پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 11 (3)، 9-35.
    • دانایی­فرد، حسن و زنگویی، ابوذر (1390). تئوری شایسته­سالاری مدیریت بر اساس تئوری داده بنیاد، دوماهنامه مدیریت و رفتار، 18 (47).
    • دهقان پور فراشاه، علیرضا؛ پورعزت، علی اصغر؛ دهقان پور فراشاه، افسانه (1402). طراحی مدل شایستگی مدیران سازمان برنامه و بودجه کشور، نشریه علمی‌پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 15 (51)، 150-117.
    • ذاکری، محمّد و اسدی، اسماعیل (1396). شایستگی و جانشین پروری در نظام اداری، تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، چاپ اول.
    • رحیم نژاد، ابراهیم (1390). آسیب شناسی فرآیند آموزش مدیران بنیاد مستضعفان انقلاب اسلا‌می‌و ارائه الگوی بهینه، رساله دکتری، به راهنمایی دکتر مجتبی اسکندری، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران.
    • رودساز، حبیب و بیشه، مجید (1393). نقش معنویت اسلا‌می‌در بروز رفتار شهروندی سازمانی، فصلنامه علمی‌و پژوهشی مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 1 (4)، 104-81..
    • السبعی، نهله (2019). دراسات فی اداره التربیه الخاصه، الطبعه الاولی، الاردن(عمان)، دار الحامد للنشر و التوزیع.
    • سلطانی، محمدرضا (1397). احصاء ویژگی‌ها و معیارهای فرماندهی و مدیریت مبتنی بر منظومه فکری امام خامنه‌ای (مدظله العالی) براساس روش تحلیل محتوا، فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، 2 (5)، 69-95.
    • سمیه، بوران (2015). اداره المعرفه، الطبعه الاولی، الاردن (عمان)، مرکز الکتاب الاکادیمی.
    • سید نقوی، میر علی و قاسمی، حمید رضا (1389). معماری منابع انسانی، چاپ اول، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی.
    • طاهری گودرزی، حجت (1396). مشکلات ساختار اداری در ایران، مدیریت آموزشی، تدبیر 44، 15 (-125 113).
    • غفاریان، عباس و ابوالعلایی، بهزاد (1386). مدیران آینده: مبانی نظری و تجارب عملی برنامه‌‌های استعدادیابی و جانشین پروری مدیران، تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
    • غفاریان، وفا (1390). شایستگی‌های مدیریتی، تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
    • فالمر، رابرت؛ کانگر، جی (1387). استعداد یابی و جانشین پروری، تهران: نشر سرآمد، چاپ اول.
    • فرزانه، محمد؛ زین آبادی، حسن رضا؛ نوه ابراهیم، عبدالرحیم و عبداللهی، بیژن (1401). الگوی مطلوب شایستگی‌های اعضای هیئت علمی‌در بستر دانشگاه کلاس جهانی (یک پژوهش کیفی)، پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 14 (50)، 196-153.
    • فرهی بوزنجانی، برزو (1389). توسعه مدیریت، توسعه مدیران (مبانی، تکنیک‌ها و روش‌ها)، تهران: دانشگاه امام حسین (ع).
    • فرهی بوزنجانی، برزو؛ مهدوی، موسی و ظهیری اصل، جاسم،(1391). ‌تراز شایستگی مدیران و فرماندهان در یک سازمان نظامی، فصلنامه نظارت و بازرسی، 5 (18).
    • قربان نژاد، پریساو عیسی خانی، احمد (1395). طراحی مدل شایستگی مدیران دانشگاهی بر اساس الگوهای اسلامی: مطالعه ای تطبیقی، مدیریت در دانشگاه اسلامی، دروه 5، 1 (11)، 37-48.
    • قرینی، دادالله (1382). برنامه توسعه مدیریت در ایدرو، مجموعه مقالات اولین کنفرانس توسعه منابع انسانی، 413.
    • کماش، یوسف لازم (2018). استراتیجیات التعلم و التعلیم نظریات، مبادئ، مفاهیم، الطبعه الاولى، الاردن (عمان)، دار دجله.
    • مریزیق، هشام (2013). دراسات فی الاداره التربویه، الطبعه الاولی، الاردن (عمان)، دار غیداء للنشر و التوزیع.
    • نصر اصفهانی، مهدی و نصر اصفهانی، علی (1389). شایسته­سالاری در مدیریت جامعه با تاکید بر اندیشه­های سیاسی امام علیه السلام، نشریه معرفت سیاسی، شماره 2
    • نیلی پور طباطبایی، سید اکبر و ابراهیمی، ایوب (1393). تبیین مدل شایستگی‌های مدیران مورد مطالعه: نهج البلاغه، همایش بین المللی مدیریت.

    ب. منابع انگلیسی

    • Allena, Stuart, Williamsb, Peter, Allenc, Danielle (2018). Human resource professionals' competencies for pluralistic workplaces, The International Journal of Management Education, pp: 309–320.
    • Becker, B. E., & Huselid, M. A. (1998). High performance work systems and firm performance: A synthesis of research and managerial implications. Research in personnel and human resource management. 16, 53–101.
    • Bertoncelj, Andrej; Kovač, Darko.(2008). Theorizing the Concept of Core Competencies: An Integrative Model beyond Identification, Original scientific paper, vol. 26, sv. 2,p 215-137.
    • Bonder, A. (2003). A blueprint for the future: Competency based management in KRDC. Canada.
    • )1988(. management development for the individual and the organization. personel management, June.
    • Cohen, D. J. (2015). HR past, present and future: A call for consistent practices and a focus on competencies. Human Resource Management Review, 25 (5), 205- 215.
    • Giber, D., Lam, S. M., Goldsmith, M., & Bourke, J. (Eds.). (2009). Linkage Inc's Best Practices in Leadership Development Handbook: Case Studies, Instruments, Training (Vol. 319). John Wiley & Sons
    • Groves, K. S. (2007). Integrating leadership development and succession planning best practices. Journal of management development, 26(3), 239- 260.
    • Grrifin, Ricky W.(1990). Management. Houghton Mifflin company,( 3th).
    • Hornaday JA, Aboud J (2011). Characteristics of successful entrepreneurs. Entrepreneurship and Venture Management, Clifford M. Baumback and Joseph Mancuso, eds., Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall, pp. 11-21.
    • Hustedde R, Pulver G (2009). Factors affecting equity capital acquisition: The demand side. J. Bus. Venturing, 7(5): 363–374.
    • Junaidah, H. (2008). Competencies acquisition through self-directed learning among Malaysian managers. Journal of Workplace Learning, 20(4), 259–271.
    • Kawshala, Hirindu.(2017). A conceptual model of individual competency components as one of the predictors of success in mergers and acquisitions, International Journal of Scientific and Research Publications, Volume 7, Issue 2, p 253-256.
    • Kawshala, Hirindu.(2017), Theorizing the Concept of Core Competencies: An Integrative Model beyond Identification, International Journal of Scientific and Research Publications, Volume 7, Issue 2,pp253-256.
    • Mabey, C. (2013). Leadership development in organizations: Multiple discourses and diverse practice. International Journal of Management Reviews, 15(4), 359-380.
    • McClelland, D. & Spencer, L. )1993(. Competence at Work: Models for Superior Performance. John Wiley & Sons, New York.
    • Moyer, R (2002). Using Competencies to Build a Successful Organization.Canada: DDI.
    • Olson J, Bolton PA.(2002). Competencies. In: Editors. Management Benchmark Study; 2002. Available from: www.au.af.mil/au/awc/awcgate/doe/benchmark/ch07.pdf.
    • Puteh, Fadilah; Kaliannan, Maniam; Alam, Nafis.(2016). Employee Core Competencies and Organisational Excellence: An Interpretative Analysis, Australian Journal of Business and Economic Studies, Vol. 2, No. 1, p 45-55.
    • Robotham D, Jubb R. (1995). Competencies: Measuring the immeasurable. Manag Dev Rev. 1995;9(5):25-8.
    • C. Gatling, A., & Shoemaker, S. (2018). model of hospitality leadership competency for frontline and directorlevel managers: Which competencies matter more? International Journal of Hospitality Management, 74, 57–66.
    • Soderquist, K. E., Papalexandris, A., Ioannou, G., & Prastacos, G. (2010). From task‐based to competency‐based: A typology and process supporting a critical HRM transition. Personnel Review. 39 (3), 325-346.
    • Shimoni, B, (2017). A sociological perspective to organization development Habitus Oriented Consulting, Organizational Dynamics, 46(3),165-170
    • Tomastika, M. Strohmandl, J. Cechc, P. (2015). Managerial Competency of Crisis Managers. Procedia Social and Bihacioral Sciences, 174 (34): 3969-3964.
    • Vathanophas, Vichita; Thai-ngam, Jintawee.(2007). Competency Requirements for Effective Job Performance in The Thai Public Sector, Contemporary Management Research, Vol.3 , No.1,p 45-70.
    • Werner, J. M. & Desimone, R. L. (2006). Human Resource Development. 4th ed. Austalia: Thomson South-Western.

     

    COPYRIGHT

    S2024 by the authors. Published by The National Defense University. This article is an open-access article distributed under the terms and conditions of the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0