الزامات و معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان سا زمان‌های دفاعی: تحلیل محتوای بیانات فرماندهی معظم کل قوا (مدظله‌العالی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه هوایی شهید ستاری، نویسنده مسئول؛ رایانامه: lotfi200988@yahoo.com

2 استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه هوایی شهید ستاری

3 پژوهشگر و دبیر علمی مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران

چکیده

ارزیابی عملکرد صحیح کارکنان از حساس‌ترین مسائلی است که فرماندهان با آن روبه‌رو هستند و عامل موفقیت یک سازمان نظامی به‎شمار می‌آید و نقش مهم در رشد و بالندگی آن دارد؛ نااینهدف این مطالعه تعیین الزامات و معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان سازمان‌های دفاعی است. این مطالعه ازنظر هدف، کاربردی و از نظر رویکرد، کیفی و از منظر روش توصیفی است. داده‌های پژوهش با استفاده از نرم‌افزار مکس کیودا مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. پایایی تحقیق از طریق توافق دو کدگذار 82. به دست آمد. روایی تحقیق نیز از طریق ارجاع به خبرگان مورد تائید قرار گرفت. یافته‌های تحقیق مبین آن است که 126 مضمون فرعی جهت سازمان‌های دفاعی از تدابیر فرماندهی معظم کل قوا (مدظله‌العالی) استخراج گردید که الزامات حاکم بر ارزیابی عملکرد کارکنان در 3 طبقه: اصول، ارکان و اهداف و معیارهای ارزیابی در 7 طبقه: ویژگی‌های اخلاقی، ویژگی‌های ارتباطی، ویژگی‌های انضباطی، ویژگی‌های انقلابی و مکتبی، رفتار فردی، رفتار گروهی و رفتار سازمانی طبقه‌بندی شدند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Criteria and prerequisites of evaluating defensive organizations staffs performance: A content analysis of supreme Leader

نویسندگان [English]

  • Mostafa Lotfijalalabadi 1
  • Ali Farhadi 2
  • Davod Faridpour 3
1 Assistant Professor of Shahid Sattari Aviation University, Faculty of Management, and Responsible Author, Email: lotfi200988@yahoo.com
2 Assistant Professor of Shahid Sattari Aviation University, Faculty of Management.
3 Researcher and Scientific Secretary of the Center for Strategic Studies
چکیده [English]

The current theoretical foundations in performance evaluation are in conflict with the cultural foundations of our country, which is God-centered, guardianship-centered, and internally-controlled. Thus, this study aims at determining the features, principles, sources, standards, and consequences of performance evaluation based on the Supreme Leader’s orders of Islamic Republic of Iran. This research is applied research in terms of purpose and is descriptive in terms of method. The study population is the orders of the Supreme Leader. The information was collected in the form of libraries and analyzed by qualitative content analysis and cognitive mapping. Findings indicate that the principles governing performance evaluation in the Supreme Leader's thought includes avoiding speculation, emphasizing reason and argument, congruity and continuity of evaluation, emphasizing the institutionalization of religious and revolutionary values, attention to the environmental situation, comprehensiveness, ruling the spirit of work and effort, maintaining human dignity, confidentiality, and trustworthiness, etc. In addition, according to Supreme Leader’s opinion, the evaluation authorities include managers and commanders, clients and people, colleagues, regulatory bodies, individuals themselves, and professional evaluators. And finally, the performance evaluation criteria, the effects and consequences of performance evaluation were identified from the perspective of the Supreme Leader.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Supreme Leader
  • Performance Evaluation
  • defensive organizations staffs
  • الف. منابع فارسی

    • امیری، حسن؛ دامغانیان، حسین و ابراهیمی، سید عباس (1398). آینده‌نگاری راهبردی به‌منظور ارتقای انسجام فرایندهای منابع انسانی سازمان‌های دفاعی، فصلنامه علمی پژوهشی فرماندهی و کنترل. 3 (2)، 55- 71.
    • امیری، علی‌نقی و عابدی جعفری، حسن (1394). مدیریت اسلامی: رویکردها. تهران: انتشارات سمت.
    • اولیاء، محمد صالح؛ مدرسی، سید ناصر؛ بهجت، ناصر و شهوازیان، سلاله (1398). آشنایی با نظام‌های ارزیابی عملکرد. چاپ اول، تهران: نشر نص.
    • خانی، علی (1399). بررسی مدل کنترل راهبردی علوی، با رویکرد تجزیه‌وتحلیل اهمیت- عملکرد در یک سازمان دفاعی و ارائه توصیه‌های راهبردی. فصلنامه راهبرد، 29 (96)، 173-202.
    • خسروانی فرد، هدایت الله؛ بانشی، عبادالله و مصباحی جهرمی، نگارالسادات (1395). شناسایی و رتبه‌بندی مشکلات و ارزیابی عملکرد کارکنان و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن. همایش ملی مدیریت توسعه.
    • رضایت، غلامحسین و نیرومند، حیدرعلی (1399). الگوی ارزیابی عملکرد کارکنان سازمان‌های نظامی. مطالعات دفاعی استراتژیک، 18 (82)، 265-288.
    • رضائیان، علی (1399). اصول مدیریت، تهران انتشارت سمت.
    • رفیع­زاده بقرآبادی، علاءالدین؛ عفتی داریانی، محمدعلی و رونق، مریم (1387). مدیریت عملکرد دستگاه‌های اجرایی. چاپ سوم، تهران: انتشارات فرمنش.
    • رمزگویان، غلامعلی و حسن‌پور، کاووس (1392). بررسی رابطه بین تعهد و عملکرد کارکنان در وزارت امور اقتصاد و دارایی. مجله اقتصادی، 3 (4)، 33-48.
    • سعادت، اسفندیار (1398). مدیریت منابع انسانی. تهران: انتشارات سمت.
    • سلطانی، محمدرضا؛ طلایی، محمدحسین و صابری مقدم، احمد (1397). بررسی و تحلیل وضعیت نظام ارزشیابی عملکرد. پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 10 (2)، 23-48.
    • ضرغامی­فر، مژگان و آذر، عادل (1392). تحلیلی بر شیوه نگاشت شناختی در ساختاربندی داده‌های کیفی مطالعات سازمانی. فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، 3 (1 و 2)، 159-185.
    • قلی‌پور، آرین؛ نقدی، اعتبار و علی‌پور یگانه، مریم (1396). هدایت رویای کارکنان در جهت توسعه منابع انسانی سازمان‌های دولتی. مدیریت سازمان‌های دولتی، شماره 21، 13-24.
    • کرسول، جان دبلیو (1391). طرح پژوهشی رویکردهای کیفی، کمی و ترکیبی. ترجمه علیرضا کیامنش و مریم دانای طوس، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه علامه طباطبایی.
    • لطیفی، میثم و کمیلی فرد، مجتبی (1397). شناسایی موانع عملیاتی شدن سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری مدظله‌العالی. فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، 21 (78)، 73-99.
    • محمدی، سمیه و الوانی، سید مهدی (1399). تحلیل ارزیابی عملکرد کارکنان سازمان‌های دولتی با محوریت توسعه پایدار درجهت ارتقای بهره‌وری. مدیریت بهره‌وری، (53)، 23- 48.
    • مسیبی، سید محمدعلی؛ خان محمدی، ‌هادی و حسن وند، مهدی (1399). شناسایی شاخص‌های ارزیابی عملکرد کنندگان مجلس. فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، 23 (98)، 1 -48.
    • مقیمی، سید محمد (1395). اصول و مبانی مدیریت اسلامی. تهران: انتشارات راه‌دان.
    • مومنی، ماندان و تسلیمی، مجتبی (1394). بررسی رابطه بین ارتباطات سازمانی اثربخش با عملکرد سازمانی میان کارکنان اداره کل امور مالیاتی. پنجمین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بین‌المللی حسابداری و مدیریت، 142-160.
    • میرباقری، سیدمحسن؛ دشتی، رضا و رفیعی آتانی، عطاءالله (1398). معرفی الگویی برای مدیریت عملکرد کارکنان در مراکز تحقیقاتی نظامی. راهبرد دفاعی، (66)، 97- 130.
    • میرسپاسی، ناصر، (1399). مدیریت منابع انسانی و روابط کار (چاپ چهل سوم). تهران: انتشارات شروین.
    • نوروزی، مجید، (1393). بررسی تطبیقی رابطه استراتژی‌های حفظ و نگهداری نیروی انسانی با عملکرد کارکنان بیمارستان‌های دولتی و خصوصی استان سمنان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود.
    • نوری، اکبر و یداللهی، رضا (1398). الگوی ارزیابی عملکرد منابع انسانی از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی). فصلنامه مطالعات دفاعی استراتژیک، 17 (77)، 178-157.

    ب. منابع انگلیسی

    • Adaeze, M., E. (2014). The effect of performance appraisal in an organization. Review of Public Administration & Management, 1 (2), 214- 226.
    • Alda, M. Andreu, L., & Sarto, J. L. (2017). Learning about individual managers’ performance in UK pension funds: The importance of specialization, The North American Journal of Economics and Finance, 42: 654-667.
    • Astony, R.; Mohd Amir, A. and Abdullah Nor, L. (2018). Performance Measurement System in Malaysian Public Research University: Does it Contemporary? International Management Accounting Conference 7.
    • Bai, J., Ma, L., Mullally, K. A., & Solomon, D. H. (2019). What a difference a (birth) month makes: The relative age effect and fund manager performance, Journal of Financial Economics, 132(1): 200-221.
    • Braun, V. & Clarke, V. (٦۰۰٦). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, ۳(۲), ۷۷-۱۰۱.
    • De Clercq, D., Thongpapanl, N., & Dimov, D. (2011). The mod- rating role of organizational context on the relationship between innovation and firm IEEE Transactions on Engineering Management, 58(3), 431-444.
    • Gachoka, & Rambo, (2018). Relationship between Gender Diversity and Employee Performance of Public Universities in Western Kenya, Journal of Organizational Management Studies, Vol. 2012, Article ID 114900, 13 pages.
    • Ivancevich, J. M. (2007). Human Resource Management. New York: Mc GrawHill.
    • Jayaram,J.,Xu, K., (2013). There lative influence of external versus internal integration on plant performance in China. Int. J. Prod.Econ.146(1), 59–69.
    • Julia C. Naranjo-Valencia, Daniel Jiménez-Jiménez, Raquel Sanz-Vall, (2016). Studying the links between organizational culture, innovation, and performance in Spanish companies. Revista Latinoamericana de Psicología,48, 30-41.
    • Kim, Hyun Jeong, Hur, Won-Moo, Moon, Tae-Won, Jun, Jea-Kyoon, (2017). Is all support equal? The moderating effects of supervisor, coworker, and organizational support on the link between emotional labor and job performance, BRQ Business Research Quarterly 20, 124-136.
    • Messersmith, J. G., Kim, K. Y., and Patel, P. C., (2018). Pulling in different directions? Exploring the relationship between vertical pay dispersion and high‐performance work systems, Human Resource Management, 57(1), 127-143. Moon, C.; Lee, J.
    • Neely, A.; Adams, C. and Crowe, P. (2002). The performance prism in practice. MeasuringBusiness Excellence, 5, 6-13.
    • Noe, R. A., Hollenbeck, J. R., Gerhurt, B., and Wright, P. M. (2008). Human Resource Management: Gaining Competitive Advantage. New York: Mc GrawHill.
    • Snell, S. A., and Bohlander, G. W. (2007). Managing Human Resources. Thomson Publishing Company.
    • Werther, B. W. and Davis, K. (1995). Human Resource and personnel management. Prentice- Hall, Inc.
    • Xenophon, K., Anto, V., and Lorenzo, L. (2014). The effect of performance measurement systems on firm performance: A cross-sectional and a longitudinal study. Journal of Operations Management, 32 (6), 313- 336.