ارائه الگوی تعالی‌سازی پژو هش در ارتش جمهوری اسلامی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش؛ نویسنده مسئول؛ رایانامه: ardalan62omid@gmail.com

2 عضو هیات علمی دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش

چکیده

به­ دست آوردن دانش از مهم‌ترین عوامل رسیدن به استقلال واقعی و رها شدن از وابستگی است و این امر در سایه پژوهش امکان‌پذیر است. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی تعالی­سازی پژوهش در ارتش جمهوری اسلامی ایران در قالب الگوی پارادایمی (شامل شرایط علی، مقوله محوری، شرایط زمینه­ای (بسترسازها)، شرایط مداخله­گر، راهبردها و پیامدهای تعالی‏سازی پژوهش) انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل خبرگان و صاحب­نظران حوزه پژوهش در ارتش جمهوری اسلامی ایران است. در این تحقیق نوع پژوهش کاربردی، روش انجام آن توصیفی – اکتشافی و ابزار گردآوری داده‌ها شامل مطالعات کتابخانه‌ای و مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با خبرگان بوده است. روایی سؤالات مصاحبه به روش محتوایی و پایایی آن با اجرای روش بازآزمون تأیید شده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها با رویکرد کیفی و با استفاده از روش نظریه‌پردازی داده‌بنیاد انجام شد و فرآیند کدگذاری در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی اجرا شد. براین مبنا، یکایک اجزای پارادایم کدگذاری تشریح و الگوی تعالی­سازی پژوهش در آجا ترسیم گردید و در پایان نظریه­ای مبتنی بر 16 قضیه حکمی خلق شد

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting the model of research excellence in the army of the Islamic Republic of Iran

نویسندگان [English]

  • Omid Ardalan 1
  • Nader Shamami 2
1 . Assistant professor at faculty of AJA Command and Staff University, and Responsible Author, Email: ardalan62omid@gmail.com
2 . Faculty member of AJA Command and Staff University
چکیده [English]

The main and most important indicator of development in today's world is knowledge and technology, and acquiring knowledge is one of the most important factors to achieve real independence and freedom from dependence, and this is possible in the shadow of research. The current research was conducted with the aim of designing a research excellence model in the Islamic Republic of Iran Army in the form of a paradigmatic model (including causal conditions, central category, contextual conditions (substrates), intervening conditions, strategies and consequences of research excellence. The statistical population of this research includes experts and experts in the field of research in the Islamic Republic of Iran Army. In this research, the type of applied research, the method of conducting it was descriptive-exploratory, and the data collection tool included library studies and semi-structured interviews with experts. The validity of the interview questions has been confirmed by the content method and its reliability by implementing the retest method. Data analysis was done with a qualitative approach and using the Foundation's data theorizing method, and the coding process was implemented in three stages of open, central and selective coding. For this basis, each of the components of the description coding paradigm and the research excellence model were drawn in AJA, and at the end, a theory based on 16 ruling theorems was created.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Excellence
  • research excellence
  • Islamic Republic of Iran Army
  • data-based theorizing
  • الف) منابع فارسی

    • سربلند، خیراله (1399). بررسی رابطه بین حرفه گرایی با تعالی عملکردکارکنان با نقش واسطه ای ارزشهای اخلاقی در دانشکده‌های علوم وفنون دریایی. فصلنامه علمی آموزش علوم دریایی، 7 (1)، 141.
    • فراستخواه مقصود (1395). گاه و بی‌گاهی دانشگاه در ایران. تهران، نشر آگاه.
    • طاهری، عبدالحسین؛ شمس‌بخش، مسعود (1395). آیین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیئت‌علمی آموزشی و پژوهشی و فناوری. انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ اول، تهران.
    • هومن، حیدرعلی (1398). راهنمای عملی پژوهش کیفی. سمت، هشتم.
    • کرسول، جولیت (1394). پویش کیفی و طرح پژوهش، انتخاب از میان پنج رویکرد روایت­پژوهی، پدیدارشناسی، نظریه داده‌بنیاد، قوم نگاری. مطالعه موردی، ترجمه حسن دانایی­فرد و حسن کاظمی، انتشارات صفار.
    • دانایی فرد، حسن؛ خیرگو، منصور؛ آذر، عادل و فانی علی­اصغر (1391). فهم انتقال خط­مشی اصلاحات اداری در ایران. پژوهشی بر مبنای راهبرد داده‌بنیاد، مدیریت فرهنگ سازمانی، 12 (2)، 18-25.
    • هادوی نژاد، مصطفی؛ دانایی فرد، حسن؛ آذر، عادل و خائف الهی، محمد (1398). کاوش فرآیندرفتارهای منافقانه در ارتباط بین فردی در سازمان با استفاده از نظریه داده‌بنیاد. فصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی، 4 (1)، 87.
    • منتظری، محمد (1390). طراحی مدلی برای ارتقاء انگیزه خدمت عمومی مدیران در ایران. پایان‌نامه دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری، 75-76
    • رازینی، روح الله و عزیزی مهدی (1394). طرحی الگوی تصمیم­گیری با رویکرد اسلامی. فصلنامه مدیریت اسلامی، 23 (4)، 83.
    • طاهری، مرتضی؛ عارفی، محبوبه؛ پراختچی، محمدحسن و قهرمانی محمد (1392). کاوش فرآیند توسعه حرفه­ای معلمان در مراکز تربیت معلم: نظریه داده‌بنیاد. فصلنامه نوآوری­های آموزشی، 12 (45)، 153.
    • استراوس، آنسلم و کوربین جولیت (1393). اصول روش تحقیق کیفی نظریه مبنایی- رویه­ها و شیوه­ها. بیوک محمدی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
    • دانایی­فرد، حسن و امامی، سیدمجتبی (1386). تاملی بر نظریه­پردازی داده­بنیاد: استراتژی­های پژوهش کیفی. فصلنامه اندیشه مدیریت.

    ب) منابع انگلیسی

     

    • hkamenei.ir