تبیین ارتباط رسانه و فرهنگ‌ سازمانی کارکنان سازمان‌ها؛ مطالعه کیفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران

2 دکتری مدیریت دولتی، گرایش رفتار سازمانی، مدرس دانشگاه افسری امام علی (ع)، تهران، ایران.

3 گروه علوم اجتماعی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران

چکیده

فرهنگ‌سازمانی با ایجاد معانی مشترک موجب ارتقای بهره‌وری و بهبود عملکرد سازمان‌ها می‌شود. از سوی دیگر رسانه‌ها نیز با تغییر در معانی ذهنی افراد بر فرهنگ غالب اثر دارند. این مطالعه با هدف تبیین ارتباط رسانه و فرهنگ‌سازمانی کارکنان سازمان‌ها، انجام شده است. مطالعه حاضر ازنظر هدف از نوع تحقیقات توسعه‌ای است. از حیث روش، کیفی از نوع مرور نظام‌مند با تکنیک فراتحلیل است. جامعه آماری شامل پژوهش‌های انجام‌شده با کلید واژه «فرهنگ‌سازمانی» و «رسانه» در عنوان مقالات از سال 1384 تا 1401 است تعداد 23 مقاله در این مطالعه مورداستفاده قرار گرفتند.
یافته‌ها نشان داد: در تبیین نوع فرهنگ‌سازمانی حاکم بر سازمان‌های رسانه‌ای، تعداد 86 کد و 6 مقوله فرهنگ اقتدارگرایی، حرفه‌ای‌وتخصص‌گرایی، مشارکتی، توسعه‌گرایی، نوآوری و شهروندی سازمانی به دست آمد. اثر فرهنگ‌سازمانی بر رسانه‌ها نیز تعداد 20 کد در قالب 11زیرمقوله (برنامه‌محور، نوشدن، انطباق‌پذیری، اثربخشی، عمل‌گرا، تحول‌آفرینی، توسعه محوری، توانمندسازی، نوآوری، دانش‌محوری و فناوری) و 4 مقوله (تغییرگرایی، کیفیت‌گرایی، ارزش‌گرایی و علم‌گرایی) یافت شد. تأثیر رسانه‌ها بر فرهنگ‌سازمانی کارکنان سازمان‌ها نیز، تعداد 25 کد و 6 مقوله شامل؛ فرهنگ‌سازی، ارزش‌آفرینی، همگرایی، رفتارگرایی، هنجارسازی و اسطوره‌سازی به دست آمد. نتایج، نشان ‌دهنده‌ی الگوی استخراج ‌شده تحت عنوان مدل وضعیت کلی ارتباط فرهنگ‌ سازمانی با رسانه‌ها در سازمان‌ها می‌باشد که می‌تواند راهنما و الگویی جامع برای مدیران و تصمیم‌گیران سازمان‌ها و تحقیقات آینده در این زمینه باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explanation the relationship between the media and the organizational culture of the employees of the organizations; Qualitative Study

نویسندگان [English]

  • Kiyumars Moladoost, 1
  • Mohsen Najafi, 2
  • Amir Masoud Amir Mazaheri, 3
1 Cultural Affairs Management, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Iran
2 Ph.D. in public administration, majoring in organizational behavior, lecturer at Imam Ali University (AS), Tehran, Iran
3 faculty Members of Social Sciences Department, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Iran
چکیده [English]

Organizational culture improves the productivity and performance of organizations by creating common meanings. On the other hand, the media has an effect on the dominant culture by changing the subjective meanings of people. This study was conducted with the aim of investigating the relationship between the media and the organizational culture of the organizations' employees.
The present study is a developmental research in terms of its purpose. In terms of method, a qualitative systematic review type with meta-analysis technique has been used. The statistical population includes the researchers conducted based on keywords of "organizational culture" and "media" in the titles of papers from 1384 to 1401. 23 Articles were used in this study.
The findings showed: In explaining the type of organizational culture governing media organizations, a number of 86 codes and 6 categories of authoritarian culture, professionalism and specialization, cooperation, developments, innovation and organizational citizenship were obtained.
The effect of organizational culture on the media, 20 codes were found in the form of 11 subcategories (program-oriented, renewal,, adaptability, effectiveness, pragmatic, transformative, development-oriented, empowerment, innovation, knowledge-oriented, and technology) and 4 categories (change orientation, quality orientation, value orientation, and scientific orientation).
The influence of the media on the organizational culture of the organizations' employees, the number of 25 codes and 6 categories including: culture formation, value creation, convergence, behaviorism, norm formation and myth formation were achieved.

کلیدواژه‌ها [English]

  • organizational culture
  • media
  • social media
  • organizational performance