خودسازی، جامعه‌ پردازی، تمدن‌سازی و مکتب مد یریتی شهید قاسم سلیمانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه تهران.

2 کارشناس ارشد گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، نویسنده مسئول؛ رایانامه: zohreh.alimardani@ut.ac.ir

چکیده

رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوّم انقلاب بر سه نکته محوری خودسازی، جامعه‎‎پردازی و تمدن‌سازی تأکید داشته‌اند. این عناصر سه‌گانه را می‌توان در مکتب شهید قاسم سلیمانی که همان مکتب اهل‌بیت است، مشاهده کرد. هدف از پژوهش حاضر، تبیین این مؤلفه‌ها در بیانیه گام دوّم انقلاب اسلامی و مکتب مدیریتی شهید قاسم سلیمانی است تا تأثیر آن در ابعاد فردی، اجتماعی و بین‌المللی آشکار شود. مقاله پیش رو با روش فراترکیب و با جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی ایرانی و خارجی و بانک اطلاعاتی شهید قاسم سلیمانی، پیرامون مؤلفه‌های گام دوم انقلاب اسلامی در مکتب مدیریتی آن شهید انجام شده است. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که تحقق اهداف متمایز و متعالی انقلاب اسلامی در راستای رشد و کمال افراد جامعه و بسط عدالت، منوط به استفاده از الگوی مدیریتی متناسب با آن است. چنین الگویی برخاسته از مبانی منحصربه‌فردی است که آن را می‌توان در مکتب شهید سلیمانی جستجو کرد و به عناصری مانند: تامل بر خود، آینده، تکلیف و دشمن در وجه خودسازی؛ همچنین عناصری همچون رویکرد جامعه شناختی و جامعه سازی در وجه جامعه­پردازی و همچنین عناصر ایجابی و سلبی در وجه تمدن‌سازی دست یافت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Self-construction; Social processing; Civilization and the School of Management of Martyr Haj Ghasem Soleimani

نویسندگان [English]

  • Javad Pourkarimi 1
  • zohreh Alimardani 2
1 Assistant professor of Tehran University.
2 Master of Education Management and Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran. and Responsible Author, Email: zohreh.alimardani@ut.ac.ir.
چکیده [English]

In the statement of the second step of the revolution, the supreme leader of the revolution emphasized on three key points: self-improvement, socialization and civilization. These three elements can be seen in the school of Haj Qasim Soleimani, which is the school of Ahl al-Bayt. The aim of the current research is to explain these components in the statement of the second step of the Islamic revolution and the school of management of martyr Haj Qassem Soleimani, so that its influence in individual, social and international dimensions is revealed. The upcoming article is based on a meta-composite method and by searching in Iranian and foreign databases and the database of Shahid Haj Qasim Soleimani; About the components of the second step of the Islamic revolution, it has been done in the management school of Shahid Soleimani. The findings of the research indicate that the realization of the distinctive and sublime goals of the Islamic Revolution in the direction of the growth and perfection of the members of the society and the expansion of justice depends on the use of a suitable management model. Such a model arises from unique foundations that can be found in the school of Shahid Soleimani and elements such as self-reflection, future, duty and enemy in the face of self-improvement; Also, elements such as the sociological approach and socialization in the face of socialization, as well as positive and negative aspects in the face of civilization were achieved.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Self-construction
  • Social processing
  • Civilization
  • School of Management
  • Martyr Haj Soleimani
  • الف. منابع فارسی

    • نهج‌البلاغه.
    • غررالحکم.
    • مقام معظم رهبری (مدظله­العالی) (1398). بیانات در دیدار مردم قم. قابل‌دسترسی به آدرس:

    https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=44628

    • مقام معظم رهبری (مدظله­العالی) (1400). بیانات در مراسم تنفیذ حکم سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران، قابل‌دسترسی به آدرس:

    farsi.khamenei.ir/speech-content?id =48413 

    • مقام معظم رهبری (مدظله­العالی) (1397). برگرفته از وب‌سایت دفتر نشر و حفظ آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به آدرس:

     http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=41943

    • ایجادی، فرزانه و شیخی، معین (1398). جایگاه جامعه اسلامی در بیانیه گام دوم و نقش ناجا در تحقق آن، نشریه علمی دانش انتظامی سیستان و بلوچستان، 1 (32), 52-70.
    • بابائی طلاتپه، محمدباقر (1399). اصول راهبرد فرهنگی مدیریت مکتب سلیمانی. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، 4 (16)، 189-228.
    • باقری دولت‌آبادی، علی (1400). انقلاب اسلامی و مکتب سازی: نمونه موردی مکتب شهید قاسم سلیمانی، فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس، 7 (4).
    • بیشه، مجید؛ قربانی­زاده، وجه­الله (1399). مکتب شهید سلیمانی در آیینه بسیجِ سفیرانِ تحوّل‌گرا، تعالی‌بخش و تمدن‌ساز، سلسله همای­ های بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی، (مقالات برگزیده دومین همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب)، 1-22.
    • پورکریمی، جواد و برهمن، مریم (1398). شاخصه‌ها‌ی انسان دانشگاهی متعهد (استاد دانشگاه) ازمنظر تربیت اسلامی، فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 27 (44). 165-186.
    • پیروزمند، علیرضا (1399). نگاهی به تمدن‌سازی در مکتب شهیدقاسم سلیمانی، قابل‌دسترسی به آدرس:

    https://www.borna.news/ 962548  

    • تاج‌بخش، غلامرضا (1400). واکاوی مؤلفه‌های سبک زندگی شهید سلیمانی، مطالعات دفاع مقدس، 25(7)، 137-158.
    • تمیمی آمدی، عبدالواحدین محمد (۱۴۱۰ق). غرر الحکم و دررالکلام، تصحیح سید مهدی رجایی، قم: دار الکتاب الاسلامی.
    • جان احمدی، فاطمه (1393). تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، قم، انتشارات معارف.
    • جوادی آملی، عبدالله (1391). گستره دین، قم: انتشارات اسراء.
    • چراغی کوتیانی، اسماعیل (1400). شاخصه‌های جامعه‌شناختی انتظار راهبردی در مکتب شهید سلیمانی. جامعه مهدوی، 2 (1)، 115-145.
    • خانی، علی و محمدی، حمیدرضا (1399). بازشناسی مؤلفه‌های مکتب شهید سلیمانی مبتنی بر بیانات امام خامنه­ای (مدظله­العالی)، مطالعات راهبردی بسیج، 23 (86)، 5-38.
    • دارا، جلیل و کریمی، فردین (1399). تحقق تمدن نوین اسلامی و نقش‌آفرینی شهید سلیمانی به‌عنوان کارگزار تمدن‌ساز، سلسله همایش‌های بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی، (مقالات دومین همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب).
    • دبیرخانه شورای عمومی فرهنگ کشور، تبیین مؤلفه‌های مکتب شهید سردار سلیمانی، قابل‌دسترسی به آدرس: https://www.borna.news
    • دولت پسندی، مهناز (1399). شناسایی اصول و مبانی و مؤلفه‌های مدیریت جهادی مبتنی بر مکتب شهید سلیمانی، سلسله همایش‌های بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی، (دومین همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب)، 1-30.
    • رجبی، محمد (۱۳۹۹). شاخصه‌های مکتب شهید سلیمانی در اندیشه آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی)، فصلنامه علمی بصیرت و تربیت اسلامی، دوره ۱۷، ۳۱-۵۶.
    • ردایی، هادی؛ ساده، احسان و امینی سابق، زین‌العابدین (1400). مکتب شهید سلیمانی، منظومه عملی مسئولیت اجتماعی مدیران جهادی، رهیافت‌های نوین در مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی، 1 (1)، 97-125.
    • رضایی میرقائد، محسن و تولایی، روح الله (1399)، شناسایی و تبیین ارکان جهت­ساز مکتب شهید سلیمانی، سلسله همایش‌های بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی، (مقالات برگزیده دومین همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب)، 1-22.
    • رفیعی طاری، ندا و عبدیان، محیا (1399). نشانه‌شناسی و نمادشناسی شخصیت شهید سلیمانی، مطالعات دینی رسانه، 2(5-6)، 112-132.
    • رنجبریان، رسول (1399). طراحی الگوی مکتب شهید سپهبد قاسم سلیمانی (با تأکید بر الگوی تربیت‌کننده مدیران جهادی تمدن‌ساز در جمهوری اسلامی ایران)، سلسله همایش های بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی، (دومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب)، 1-32.‎
    • روح اللهی، مهدی (1400). شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های نفوذ اجتماعی در سبک رهبری شهید قاسم سلیمانی، فصلنامه مدیریت اسلامی، 29 (2)، 5-42.
    • رودگر، محمدجواد (1399). بررسی مؤلفه‌های عرفان اجتماعی درمکتب سلیمانی، سلسله همایش­های بین­المللی گام دوم انقلاب اسلامی، (مقالات دومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب)، 1-26.
    • ریاضی هروی، شیدا و شمشیری، بابک (1394). ابعاد خودشناسی از نگاه اسلام، فصلنامه معرفت، 22 (191).
    • ریاضی، وحید (1400). مکتب سلیمانی؛ دامنه تحقق عملی تمدن نوین اسلامی زمینه­ساز ظهور، دومین همایش ملی بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر بیانیه گام دوم، تهران.
    • سلطانی، سید مهدی (1400). مهندسی اخلاق اسلامی مطلوب درمکتب آرمانی شهید سلیمانی مبتنی برتمدن نوین اسلامی، مکتب شهید سلیمانی، مکتب تمدن‌ساز، نخستین همایش علمی، پژوهشی مکتب شهید سلیمانی ،مکتب تراز تمدن نوین اسلامی، تهران.
    • سلیمان­زاده، رضا (1400). مکتب شهیدقاسم سلیمانی پیش­نیاز بنای تمدن نوین اسلامی، مکتب شهید سلیمانی، مکتب تمدن‌ساز، نخستین همایش علمی، پژوهشی مکتب شهید سلیمانی، مکتب تراز تمدن نوین اسلامی، تهران.
    • سلیمانی، قاسم (1391). سخنرانی سردار قاسم سلیمانی در یادواره شهدای مخابرات کرمان، قابل‌دسترسی به آدرس: http://mgt.ihu.ac.ir
    • سلیمانی، قاسم (1396). سخنرانی سردار قاسم سلیمانی در گرامیداشت دهمین سالگرد شهادت «عماد مغنیه»، قابل‌دسترسی به آدرس:

    https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/11/26/1657460

    • سهرابی، ‌بابک؛ اعظمی، امیر و یزدانی، حمید‌رضا (1390). آسیب‌شناسی پژوهش‌های انجام‌شده در زمینه مدیریت اسلامی با رویکرد فراترکیب، چشم‌انداز مدیریت دولتی، شماره 6، 9 -24.
    • شیرازی، علی (١٣٩٩ ). گفتار پژوهی: سبک زندگی اسلامی، قابل‌دسترسی به آدرس: http://mgt.ihu.ac.ir
    • عباس­زاده، روح­االه (1399). مؤلفه‌های تربیتی مکتب شهید سلیمانی، سلسله همایش‌های بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی، (مقالات دومین همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب)، 1-22.
    • عباس، پهلوان شریف و محمدامین، آقا جعفری (1399). طراحی الگوی رفتار فردی در مکتب شهید سلیمانی، سلسله همایش‌های بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی، (مقالات دومین همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب).
    • علیمردانی، زهره و پورکریمی، جواد (1399). مشخصه‌های مدیریت جهادی در مکتب شهید قاسم سلیمانی. سلسله همایش‌های بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی، دومین همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب، 1-22.
    • علیمردانی، زهره و پورکریمی، جواد (1400). الگوی رهبری دیپلماسی- میدانی شهید قاسم سلیمانی مبتنی بر بصیرت انقلابی (پاسخی به دوگانه سازی‌های تصنعی)، نخستین همایش علمی، پژوهشی مکتب شهید سلیمانی، مکتب تراز تمدن نوین اسلامی، تهران.
    • کرد فیروزجائی، اسدالله (1400). کاوش­های نظری در پیش­انگاره انسان‌شناختی مکتب شهید سلیمانی، نخستین همایش علمی، پژوهشی مکتب شهید سلیمانی،مکتب تراز تمدن نوین اسلامی، تهران.
    • کیخا، نجمه (1399). جایگاه حکمت در اندیشه و سیره‌ شهید سلیمانی، سلسله همایش های بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی، مقالات دومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب،1-19.
    • متقی، ابراهیم (1399). ارتش انقلابی و رویکرد هویتی در مکتب سردار سلیمانی، سلسله همایش‌های بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی، (مقالات برگزیده دومین همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب)، 1-32.
    • محمد ظاهری، محمد (1399). ارائه الگوی مدیریتی در تراز انقلاب برای مدیران عالی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر سبک مدیریتی شهید سپهبد قاسم سلیمانی، فصلنامه مدیریت اسلامی، 28(1)،21-46.
    • محمدی­نیا، آنتا (1400). مکتب شهید سلیمانی، مکتب تمدن‌ساز. نخستین همایش علمی، پژوهشی مکتب شهید سلیمانی، مکتب تراز تمدن نوین اسلامی، تهران.
    • مطهری، مرتضی (1372). انسان و ایمان، تهران: انتشارات صدرا.
    • مختاری، حسین (1400). مؤلفه‌های مکتب شهید سلیمانی با نگاه به ویژگی‌های شخصیتی شهید سپهبد قاسم سلیمانی، نخستین همایش علمی، پژوهشی مکتب شهید سلیمانی، مکتب تراز تمدن نوین اسلامی، تهران.
    • بهزادی، مریم و مهین زارع، نفیسه (1400). بررسی و استخراج مبانی و مؤلفه‌های مدیریتی تأثیرگذار بر کیفیت جامعه، نخستین همایش علمی، پژوهشی مکتب شهید سلیمانی، مکتب تراز تمدن نوین اسلامی، تهران.
    • مطهری، مرتضی (1377). مجموعه آثار استاد شهید مطهری، جلد دوم. تهران: انتشارات صدرا.
    • معروفی، حسین؛ امین­زاده گوهری، حمید و رضوی، سید علی (1399). تکلیف مداری و نقش این باور در شکل‌گیری زندگی جهادی شهید قاسم سلیمانی، سلسله همایش‌های بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی، (مقالات برگزیده دومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب)، 1-25.
    • مقیمی، سید محمد (1398). رهبری اخلاص‌مدار؛ جوهره مکتب شهید سلیمانی.،مدیریت اسلامی،(28) 113، 33-92
    • نصیری، علی اصغر (1399). سیرۀ شهید سلیمانی در افزایش سرمایۀ اجتماعی نظام جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر عنصر اعتماد، مطالعات راهبردی بسیج، 23(89).
    • نوعی اقدم، رحیم (1398). پنج ویژگی مشترک شهید باکری و شهید سلیمانی، قابل‌دسترسی به آدرس: https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=45161
    • نیک­پور، سید اسماعیل (1400). مکتب شهید سلیمانی، مکتب تمدن‌ساز، نخستین همایش علمی، پژوهشی مکتب شهید سلیمانی، مکتب تراز تمدن نوین اسلامی، تهران.
    • نوری، سعیده (1400). نقش و جایگاه مربیان در جامعه‎‎پردازی با تاکید بر بیانیه گام دوم، نهمین کنفرانس بین­المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی.

    ب. منابع انگلیسی

    • Ladd, G. W., & Parke, R. D. (2021). Themes and theories revisited: Perspectives on processes in family–peer relationships. Children8(6), 507.‏
    • Sandelowski, M., & Barroso, J. (2007). Handbook for synthesizing qualitative research Springer Publishing Company. New York.[Google Scholar].
    • Sendjaya, S., & Sarros, J. (2014). Servant Leadership: Its Origin, Development, and Application in Organizations. Journal of Leadership & Organizational Studies, 9 (2), 57-64.