طراحی الگوی مدیریت راهبرد ی تولید دانش پاسداری از انقلاب اسلا‌‌می‌ مبتنی بر روش تحقیق تکاملی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته رشته مدیریت راهبردی دانش دانشگاه عالی دفاع ملی، نویسنده مسئول؛ رایانامه: shateri88@gmail.com

2 استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع).

3 دانشیار عضو هیات علمی دانشگاه عالی دفاع ملی

4 استادیار دانشگاه جامع امام حسین (ع).

چکیده

ابتنای به علم، لازمه ادامه­ حیات و بالندگی انقلاب اسلا‌‌می‌و شکل­دهی به تمدن نوین اسلا‌‌می‌است؛ نه مسائل جاری بدون تکیه به علم به‌طور مستمر قابل حل است و نه تمدن‌سازی بلندمدت امکان­پذیر؛ هدف این مقاله طراحی و تدوین الگوی مدیریت راهبردی تولید دانش پاسداری از انقلاب اسلا‌‌می‌است. این تحقیق به لحاظ هدف، راهبردی و از منظر روش از نوع تحقیقات کیفی به‌شمار می­­آید. محقق با بهره­مندی از روش تحقیق تکاملی در یک چارچوب کلان ابتدا ابعاد متصور از مدیریت راهبردی تولید دانش پاسداری از انقلاب اسلا‌‌می‌را تبیین کرد و سپس با رویکرد استقرایی از تحلیل داده­های کیفی مبتنی بر اندیشه­های رهبر معظم انقلاب اسلامی، اسناد بنیادین انقلاب اسلا‌‌می‌و پاسداری از آن و سایر اسناد بالادستی مرتبط و همچنین مرور ادبیات مدیریت راهبردی دانش و ... نسبت به تبیین مفاهیم، سازه­ها، ابعاد، مولفه­ها و نظام موضوعات عرصه مدیریت راهبردی تولید دانش پاسداری در قالب الگو اقدام کرده و در نهایت الگویی سه وجهی در ابعاد سه گانه آثار، محتوا و ارکان ارائه نماید. حفظ دستاوردها، مقابله با تهدیدات و پیشبرد اهداف انقلاب اسلا‌‌می‌را در ذیل آثار(پاسداری از انقلاب)؛ انواع دانش پاسداری در سه نوع دانش پایه (حل مساله)، دانش هوشمندساز (میانبر) و دانش تمدن ساز(نوآورانه) را ذیل محتوا تعریف و در چارچوب ماتریسی دو بعدی در یکدیگر ضرب نموده و با تولید سازه­های جدید، ابتدا سطح کلان نقشه نیازمندیهای دانشی پاسداری از انقلاب را‌‌ترسیم و سپس با تعیین مولفه­های جهت­ساز، توانمندساز و اجرایی در ذیل ارکان، بسته فعالیت­های ۲۷ گانه برای مدیریت راهبردی تولید دانش­های مورد نیاز عرصه پاسداری را پیشنهاد نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

knowlege pruduction to protect the islamic revolution based on fundamental utilities of Gurd Crops in the second step of Revolution

نویسندگان [English]

  • Esmail Shateri 1
  • Ali Akbar Ahmadian 2
  • Abbass Chardoli 3
  • Mohammadrza navab 4
1 PhD. Graduated of Knowledge Strategic Management, Supreme National Defense University. and Responsible Author, Email: shateri88@gmail.com
2 Professor of Imam Hossein Comprehensive University.
3 Associate Professor of Supreme National Defense University. Tehran. Iran
4 Assistant professor of Imam Hossein Comprehensive University
چکیده [English]

The Islamic revolution cannot achieve its goals with imported western knowledge, and its transformation is inevitable because, firstly, the existing knowledge was not created for such a purpose, and secondly, its basis is non-divine; Therefore, strategic management model for the production of knowledge to protect the Islamic revolution.
This research is considered strategic in terms of goal and qualitative research in terms of method. By benefiting from the evolutionary research method in a framework, the researcher first explained the dimensions of the strategic management of knowledge production for the protection of the Islamic Revolution, and then with an inductive approach from the analysis of qualitative data based ...of strategic knowledge management and...; To explain the concepts, structures, dimensions, components and system of subjects in the form of a model and finally to present a three-dimensional model in the three dimensions of the works, content and elements and to preserve the achievements, deal with the threats and advance the goals under the works. custody); The types of protective knowledge are defined in three types of problem-solving knowledge , intelligent knowledge (shortcut) and civilization-building knowledge under the content and multiplied by each other in the framework of a two-dimensional matrix and by producing new structures; First, draw the macro-level map of the knowledge requirements of guarding the revolution, and then by determining the directional, empowering and executive components under the pillars; To propose a package of 27 activities for the strategic management of the production of knowledge needed in the security field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : Islamic revolution
  • protection of Islamic revolution
  • knowledge
  • production of knowledge
  • الف. منابع فارسی

    • پیروزمند، علیرضا (1397). توسعه دانش: چگونگی اسلا‌‌می‌سازی علوم انسانی. رساله دکتری، دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشکده مدیریت راهبردی.
    • پیروزمند، علیرضا و جهانبخش، عباس‌‌ (1397). مبانی و روش تحقیق تکاملی در علوم انسانی. کنگره بین­المللی علوم انسانی- اسلامی.
    • پیروزمند، علیرضا و علیخانی مهرجردی، محمد حسین‌‌ (1396). الگوی بو‌‌می‌ارتقاء کیفیت کالاهای فرهنگی. چهارمین همایش ملی ارتقاء کیفیت، آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی.
    • تاج­آبادی، حسین (پاییز 1393). تحلیل تطبیقی مبانی دانش در اسلام و غرب. فصلنامه مطالعات بین­رشته­ای دانش راهبردی، 4 (16).
    • چهاردولی، عباس و همکاران‌‌ (1397). الگوی مدیریت راهبردی دانش با تکیه بر اسلام ناب محمدی (ص). کارگروهی، دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشکده مدیریت راهبردی.
    • چهاردولی، عباس (1394). کاربستی عملیاتی در کاربردی­سازی علوم­انسانی اسلامی: ارایه الگوی مهندسی فرهنگی راهبردی با رویکرد سیستمی ‌برمبنای اندیشه­های رهبر معظّم انقلاب حضرت امام خامنه­ای (مدظله­العالی). مجموعه مقالات نخستین کنگره بین­المللی علوم انسانی اسلامی، ج 3، تهران، انتشارات آفتاب توسعه.
    • چهاردولی، عباس (1392). طراحی الگوی مدیریت راهبردی تعاملی بر مبنای رویکرد سیستمی ‌با نگرش الهی. رساله دکتری، تهران، دانشگاه عالی دفاع ملّی، دانشکده مدیریت راهبردی.
    • حسنوی، رضا و همکاران (1391). عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش. چاپ سوّم، تهران انتشارات آتی­نگر.
    • حمیدزاده و همکاران (1359). ارائه الگوی تدوین تجارب راهبردی مدیریتی نظام جمهوری اسلا‌‌می‌ایران با رویکرد مدیریت دانش. ​مطالعه گروهی، دانشگاه دفاع ملی.
    • رشید حاجی خواجه­لو، صالح (تابستان و پاییز 1390). به سوی پارادای‌‌می ‌جدید از علم: تأمّلی انتقادی در باب ماهیت فرا‌‌علمی ‌الگوی دوّم تولید علم، فصلنامه راهبرد فرهنگ، شماره­های 14 و 15.
    • رضاییان، علی و چهاردولی، عباس (1391). مدل نهایی کاربردی­سازی علوم انسانی اسلا‌‌می‌ در حوزه مدیریت (مدل بومی). فصلنامه پژوهش­های فرهنگی و اجتماعی صدرا، شماره 2.
    • شاهچراغی، وحید‌‌ (1395). الگوی مدیریت راهبردی دانش وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح. رساله دکتری، دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشکده مدیریت راهبردی
    • شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (1393). سیاست­ها و اولویت­های پژوهش و فناوری کشور.
    • شورای عالی انقلاب فرهنگی (1389). نقشه جامع ‌‌علمی ‌کشور.
    • شورای عالی انقلاب فرهنگی (1392). سند دانشگاه اسلامی.
    • طهماسب کاظمی، بهروز (1395). طراحی الگوی راهبردی مدیریت دانش در تدوین تجربیات نظام مقدس جمهوری اسلا‌‌می‌ایران. رساله دکتری، دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشکده مدیریت راهبردی .
    • عابدی، احمد‌‌ (1391). فرآیند و روش مدل سازی در مباحث مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی‌هاشمی. چاپ داخلی فرهنگستان علوم انسانی.
    • فاطمی‌امین، سید رضا (1397). تدوین چارچوب مدیریت تولید علم در الگوی اسلا‌‌می‌ایرانی پیشرفت. رساله دکتری، دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشکده مدیریت راهبردی.
    • قنداقی، محمد (1400). درسنامه نظریه پردازی. دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشکده مدیریت راهبردی.
    • کشتکار، مهران‌‌ (1399). مدل مفهو‌‌می‌رابطه بین نوآوری اجتماعی و مدیریت دانش با رویکرد فراترکیب. فصلنامه علمی‌مطالعات بین رشته ای دانش راهبردی، 10 (39)، 452-421.
    • کشتکار و نریمانی (1392). بررسی الگوهای مدیریت دانش و ارائه مدلی برای تدوین استراتژی دانش در یک مرکز تحقیقاتی. فصلنامه علوم و فنون نظامی، 9 (23)، 54 -27 .
    • مطالعه گروهی دوره چهارم مدیریت راهبردی دانش (1397). ارایه الگوی مدیریت راهبردی دانش با تکیه بر اسلام ناب محمدی(صلی الله علیه وآله وسلّم). تهران، دانشکده مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملّی.
    • مطیع، حسین و یاوری، سوده (تابستان 1391). ملاک علم نافع در دانشگاه اسلا‌‌می‌براساس قرآن و احادیث. فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، 16 (51).
    • مظفری، فاروق امین (1389). الگوی جدید برای تولید دانش. مندرج در: چکیده مقالات همایش بین­المللی علوم انسانی در ایران، چاپ اوّل، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
    • منطقی، محسن و اکبری، طاهر (1392). مدیریت دانش با الهام از منابع اسلامی. فصلنامه اسلام و پژوهش­های مدیریتی، 3 (7).
    • موسی­خانی، محمّد و همکاران (1392). مدیریت دانش دینی (دین­بنیان): طرح مسأله «مدیریت دانش» در «تمدّن دینی». دوفصلنامه اسلام و مدیریت، 2 (3).
    • میرباقری، سید محمدمهدی (1387)، جهت­داری علوم از منظر معرفت­شناختی. چاپ اوّل، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
    • نجاران طوسی، حامد (1396). طراحی الگوی دانشگاه‌‌تراز انقلاب اسلا‌‌می‌مبتنی بر نگاه امامین انقلاب اسلامی. رساله دکتری، دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، دانشکده مدیریت و برنامه­ریزی.
    • نعمتی شمس­آباد، حسن­علی (1397)، مبانی و نظریه مدیریت دانش دین­بنیان و کاربردهای آن. چاپ اول، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    • نعمتی شمس­آباد، حسن­علی (1393). تبیین مبانی نظری مدیریت دانش: برگرفته از قرآن حکیم و مکتب اهل­بیت علیهم­السلام. رساله دکتری، تهران، دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت.
    • هیسلوپ، دونالد (1393). مدیریت دانش در سازمان با رویکرد اجتماعی – فرهنگی. مترجمان عباس منوّریان، ناصر عسکری، چاپ اوّل، تهران، سازمان مدیریت صنعتی.

    ب. منابع انگلیسی

    • Dalkir, K‌‌ (2005). Knowledge Management in Theory and Practice. Elsevier Publication
    • Davenport, T. and Prusak, L, (1998). Working knowledge, how organizations manage what they know, Harvard Business School Press, Boston, MA.
    • Davenport, T. H., Lurance, P‌‌ (2000). Working Knowledge how organization manage what they know, Harvard Business School, USA.
    • Drucker, P‌‌ (1992). Managing for the future: The 1990s and beyond, New York: Truman.
    • Lindgreen, A., Palmer, R., and Vanhamme, J‌‌ (2004). Contemporary marketing practice: theoretical propositions and practical implications, Marketing Intelligence and Planning, Vol. 22 No. 6, pp. 673-692. (ISSN ٠263-45٠3).
    • Nonaka, I. & H. Takeuchi (1995). The knowledge-creating company, Oxford University Press, Oxford
    • Zack, M. H‌‌ (1999). Developing Knowledge strategy, California Management Review, Vol. 41, No. 3, Spring 1999, pp. 125-145.
    • zack, MH. (1999). Developing a knowledge strategy, California management review, vol. 41,no.3.pp. 125-45