الگوی مدیریت راهبردی مبتنی بر سوره‌ یوسف علیه‌السلام

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام؛ رایانامه: malib937@gmail.com

چکیده

الگوی مدیریت راهبردی که در سوره ‌یوسف علیه‌السلام ارائه شده است، دارای چه ویژگی‌هایی است و چه تفاوت‌هایی با سایر ‌الگوهای راهبردی دارد؟ در پاسخ به این سوال با استفاده از "روش تحلیل محتوای تطبیقی" سوره ‌یوسف علیه‌السلام و ارجاع به تفاسیری مانند المیزان، مجمع‌البیان و تفسیر نور مولفه‌های الگوی مورد نظر استخراج ‌شد و با سایر ‌الگوها‌ مقایسه شد. نتیجه اینکه الگو از اول هدفی را دنبال می‌کند و ‌چشم‌اندازی را مدنظر گرفته است و برای رسیدن به هدف، راهبردهای خردی را تعریف می‌کند، این الگو با سایر ‌الگوها شباهت دارد؛ ولی از جهات تبدیل تمام تهدیدات و چالش‌ها به فرصت، امداد مستمر الهی و بازخورد آنی‌، متنبه ساختن، امید به خدا و مصلحت‌اندیشی و اعمال آن با سایر الگوها متفاوت ‌است‌؛ راهبرد کلان این مدیریت "مبارزه با بت‌پرستی و مظاهر شرک از طریق رشد و ابلاغ رسالت و پیامبری حضرت یوسف علیه‌السلام" است و هدف اصلی آن گسترش ‌توحیدمداری و پاکسازی مظاهر فکری و عملی ‌بت‌پرستی و ‌برده‌داری در مصر ‌است. برای موفقیت در اجرای راهبردها از ‌اقناع‎سازی مدیران عرصه میدان گرفته تا تبیین افق نظارت دقیق‌، کمک و پشتیبانی مستمر‌، ‌متنبه‌سازی و ‌مصلحت‌اندیشی و اعمال آن پیشنهاد ‌می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Strategic management model based on the story of Prophet Joseph. (peace be upon him)

نویسنده [English]

  • Mohammad bgher babaei Talatapeh
دانشیار دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام؛ رایانامه: malib937@gmail.com
چکیده [English]

The article was formed to answer the question of what characteristics the strategic management model presented in the story of Prophet Joseph (peace be upon him) has and what differences it has with other strategic models. By using the method of comparative content analysis to study the story of Prophet Joseph (peace be upon him) with reference to interpretations such as Al-Mizan, Majma al-Bayan, and Tafsir Noor, the components and elements of the model were extracted and compared with other models. It was concluded that this model, in that it follows a goal from the beginning and considers a vision, defines strategic tactics to achieve it, is similar to other models but differs in transforming all threats and challenges into opportunities, continuous divine assistance and feedback, alertness, hope in God, and utilitarianism, and its implementation differs from other models. The overall strategy of this management is "fighting idolatry and manifestations of polytheism through the growth and dissemination of the mission and prophethood of Prophet Joseph (peace be upon him)," and its main goal was to promote monotheism and purify the intellectual and practical manifestations of idolatry and slavery in Egypt. To succeed in implementing the strategies, they focused on persuading field managers, explaining the horizon of precise supervision, providing continuous help and support, alertness, utilitarianism, and implementation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Yousefi's strategy
  • pragmatic thinking
  • consideration of interests
  • hopeful certainty in God
  • الف. منابع فارسی

    • قرآن مجید.
    • نهج البلاغه.
    • ابن طاووس، على بن موسى، إقبال الأعمال (ط - القدیمة)- تهران، چاپ دوم، 1409 ق.
    • احمدوند، علی­محمد (1397). طراحی الگوی راهبردی آینده­نگاری فرهنگی. پژوهشنامه نظم و امنیت انتظامی، 11 (4 (پیاپی 44) )، 238-217.
    • احمدوند، علی­محمد (1389). مروری بر ‌الگوهای انتخاب راهبرد و ارائه‌یک الگوی پیشنهادی. مدیریت فردا، 9 (23)، ص 107-116.
    • اخوت، احمدرضا (1392). روش‌های تدبر در قرآن. انتشارات قران و اهل بیت علیهم‌السلام، تهران.
    • اصفهانی، محمدهادی (1402). کهکشان نیستی، نشر فیض فرزان، چاپ هفتاد و یکم.
    • امین، محمدرضا (1392). ‌مصلحت‌اندیشی قرآن کریم در اخبار. فصلنامه قرآن شناخت، 6 (1).
    • انصاری، خواجه عبدالله (1347). تفسیر ادبی و عرفانی قرآن مجید. نشر اقبال، تهران.
    • بابائی، محمدباقر (1385). مبانی راهبرد فرهنگی. دانشگاه امام حسین علیه‌السلام، تهران.
    • بابائی، محمدباقر (1387). رمز موفقیت در تحقیق. انتشارات فکر و بکر، چاپ دوم، تهران.
    • بابائی، محمدباقر (1399). اصول راهبردی حاکم بر مکتب سلیمانی. فصلنامه مطالعات دفاعی راهبردی، سال هجدهم، 28 (9).
    • بابائی، محمدباقر (1403). مدیریت جهادی و الگوهای خاص و عام آن. دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام، تهران.
    • بابائی، محمدباقر (1383). مبانی راهبرد فرهنگی براساس شیوه زمامداری علی علیه‌السلام و اصول برگرفته از نهج البلاغه. فصلنامه مطالعات دفاعی راهبردی، دانشگاه عالی دفاع ملی، شماره 6.
    • برایسون، جان.ام‌ (1384). برنامه‌ریزی راهبردی برای سازمانهای دولتی و غیرانتفاعی. مترجم عباس منوریان، ناشر: مرکز آموزش مدیریت دولتی ریاست جمهوری، تهران.
    • پیرس جان‌، رابینسون ریچارد کنت (1393). برنامه‌ریزی و مدیریت راهبردی. مترجم سهراب شورینی، ناشر: یادواره کتاب.
    • پیرس و رابینسون (1385). برنامه ریزی و مدیریت راهبردی. مترجم سهراب خلیلی شورینی، انتشارات یادواره کتاب، تهران.
    • تیری خیطر، معصومه (1392). شیوه‌های مدیریت حضرت یوسف علیه‌السلام از منظر قرآن کریم. دانشگاه قم، دانشکده الهیات.
    • حسن بیگی، ابراهیم (1390). مدیریت راهبردی. انتشارات سمت، تهران.
    • خوران، محمد (1399). ‌مصلحت‌اندیشی در سیرۀ مدیریتی یوسف علیه‌السلام. فصلنامه پژوهشهای قرآنی، شماره 95.
    • دفت ریچارد، (1395). تئوری و طراحی سازمان. مترجم علی پارسائیان و محمد اعرابی، دفتر پژوهش­های فرهنگی، تهران.
    • سیوطی، عبدالرحمن بن ابی‌‌بکر (۱۴۰۴ ه.ق). الدر المنثور فی التفسیر بالمأثور. مکتبة آیة الله العظمی‌المرعشی النجفی، قم.
    • شیخ صدوق، محمد بن علی (1372). عیون اخبار الرضا. نشر صدوق، تهران
    • طباطبایی، سید محمدحسین (1374). المیزان فی تفسیر القرآن. ترجمه موسوی همدانی، سید محمدباقر، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ پنجم.
    • طبرسی، فضل بن حسن. بی تا، مجمع البیان، نشر فراهانی، تهران.
    • طوسی، محمدبن حسن (1365). تهذیب الاحکام. دار الکتب الاسلامیه، تهران.
    • عاملی، سید جعفر مرتضی (1408ق). السوق فی ظل دوله الاسلامیه. الدار الاسلامیه، بیروت.
    • عیاشی، محمد بن مسعود‌ (1380). تفسیر العیّاشی. مکتبة العلمیة الاسلامیة، تهران.
    • غزالی، محمد بن محمد (1312ق). تفسیر سوره‌یوسف علیه‌السلام. بی نا.
    • فیض کاشانی، ملامحسن (1373). تفسیر صافی. نشر مکتبه الصدر تهران
    • قرائتى، محسن (1388). تفسیر نور. 10جلد، مرکز فرهنگى درسهایى از قرآن،تهران.
    • قمی، ‌علی بن ابراهیم (1388). ترجمه تفسیر قمی. انتشارات بنی الزهراء. چاپ دوم. قم.
    • کلینی، محمد بن یعقوب (1394). اصول کافی. دفتر نشر فرهنگ اهل بیت علیهم‌السلام، قم.
    • مجلسی محمد باقر (1392). بحار الانوار. انتشارات اسلامیه، قم.
    • منصوری لاریجانی اسماعیل (1397). حکمت علوی. شرکت چاپ و نشر بین الملل، تهران.
    • موسوی، زهرا السادات و میرآفتاب، سید علی (1400). اصول مدیریت فرهنگی «با تکیه بر سیره‌ مدیریتی یوسف (ع)» از منظر آیات قرآن کریم. مجله پژوهش و مطالعات علوم اسلامی، 1 (10).
    • هلالی، سلیم بن قیس (1385). اسرار آل محمد صلوات الله علیهم. ترجمه انصاری، انتشارات دلیل ما، تهران.
    • هیل و جونز، (2015). مدیریت راهبردی، انتشارات هوشمند تدبیر، تهران.

    ب. منابع انگلیسی

    • Abd Ghani Kay Dora (2010). Critical internal and external factors that affect firms strategic planning, Universiti Teknologi  MARA
    • David R Fred &Forest David& Meredith David (2020). Strategic Management: A Competitive Advantage Approach, Concepts and Cases ,amazon
    • Guthrie Georgina, (2024). The strategic management process in 5 easy steps, https://nulab.com/learn/strategy-and-planning/strategic-management-process
    • Mintzberg Henry (2005). Strategy Safari: A Guided Tour Through The Wilds of Strategic Management, amazon
    • MITSDE (2018). Four pillars of strategic management, Mit school distance education
    • NDIRANGU MICHAEL (2017). Internal Factors Influencing Strategy Formulation in the Telecommunications Industry in Kenya, United States International University- Africa.