الگوی تربیت انقلابی هنر مندان در سازمان بسیج

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدریت راهبردی فرهنگی / دانشکده مدیریت راهبردی / دانشگاه عالی دفاع ملی / تهران

2 استادیار، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران.

3 استاد یار دانشگاه عالی دفاع ملی

چکیده

انقلاب اسلامی ایران با هدایت گری حضرت امام خمینی(ره) توانست در همان ابتدا ضمن جلب توجه نخبگان دارای دانش فرهنگی- هنری آنان را در این مسیر تکاملی با انقلاب اسلامی همراه نماید. از آنجایی که در سازمان بسیج هنرمندان الگویی برای تربیت انقلابی هنرمندان وجود ندارد این پژوهش به دنبال ارائه الگوی تربیت انقلابی هنرمندان می باشد. روش این پژوهش تکاملی(کیفی) است. از نظر هدف کاربردی با روش توصیفی در ساختار یک پژوهش با بررسیِ موردی قرار دارد؛ در این روش نخست با«گمانه زنی، گزینش، پردازش» نسبت به ابعاد و مولفه های وصفی الگو، براساس اطلاعات جمع آوری شده به الگوی موضوعی می انجامد. یافته ها و نتایج گویای آن است که الگوی تربیت انقلابی هنرمندان در سازمان بسیج در مفاهیم، مؤلفه های سه بعد(بعد ارکان(رکن انگیزه، رکن اندیشه، رکن رفتار)، سه بعد انواع(سطح آموزش هنرمند، سطح ارتباط هنرمند، سطح محیط هنرمند)، و بعد آثار(نتایج دقت، نتایج تاثیر، نتایج سرعت) در ارتباط با یک موضوع شناسایی شده مدنظر و با ضرب در قالب جدول ماتریس، مؤلفه ها به یکدیگر مرتبط شده، و با تعیین نسبت بین این ابعاد 27 متغیر اولویت دار برای تربیت انقلابی هنرمندان در سازمان بسیج می تواند کارگشا باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The model of revolutionary training of artists in the Basij organization

نویسندگان [English]

  • Javad Jamiri 1
  • mohammad karim hekmat, 2
  • Alireza Purozmand, 3
1 Strategic Cultural Management / Faculty of Strategic Management / National Defense University / Tehran
2 Mohammad Karim Hekmatara, Ph.D. in Strategic Cultural Management, Assistant Professor, Amin University of Law Sciences, Tehran, Iran
3 assistamt/ professor / 0f /supreme /netional / defemse / unaversity
چکیده [English]

Iran's Islamic Revolution, under the guidance of Imam Khomeini (Rh), was able to attract the attention of elites with cultural-artistic knowledge and accompany them in this evolutionary path with the Islamic Revolution. Since there is no model for the revolutionary training of artists in the organization of Basij Artists, this research seeks to provide a model for the revolutionary training of artists. The method of this research is evolutionary (qualitative). In terms of the applied goal, with a descriptive method, it is in the structure of a research with a case study; In this method, first by "guessing, selecting, processing" regarding the dimensions and descriptive components of the model, based on the collected information, it leads to the thematic model. The findings and results show that the model of revolutionary training of artists in the Basij organization in terms of concepts, three-dimensional components (elements dimension (motivation pillar, thought pillar, behavior pillar), three dimensions of types (artist training level, artist communication level, environment level) artist), and the dimensions of the works (accuracy results, impact results, speed results) in relation to an identified subject and by multiplying in the form of a matrix table, the components are related to each other, and by determining the ratio between these dimensions, 27 priority variables It can be useful for the revolutionary training of artists in the Basij organization.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • artist
  • revolutionary artist
  • Basij organization