کاوشی داده‌ بنیاد بر ‌‌امیدآفرینی در جامعه در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد،گروه مدیریت،دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران ایران.

2 دانشگاه فرهنگیان، بروجرد، ایران

چکیده

امید، مفهو‌‌می‌جهت­دهنده و شکل­دهنده تلاش افراد و جوامع برای دستیابی به موفقیت و پیشرفت است واگر روزی از جامعه انسانی گرفته شود، خمودی و سستی آن جامعه را فرا خواهد گرفت و به‌سوی افول و ایستایی حرکت خواهد کرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب خطاب به ملت ایران برای «دومین مرحله‌ی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی»؛ کلید اساسی همه قفل­ها را امید دانسته و در اولین توصیه­شان ملت ایران را دعوت به امید و نگاه خوش­بینانه به آینده ‌‌می‌کنند. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی امیدآفرینی در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب براساس روش آمیخته است. در این پژوهش بیانیه گام دوم انقلاب و بیانات مقام معظم رهبری مبنای تحلیل قرار گرفتند که به روش نظریه­پردازی داده‌بنیاد تجزیه و تحلیل شدند. پایایی داده‌ها با ضریب کاپای کوهن و روایی آنها با روش دلفی و ضریب کندال بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. براساس یافته‌های پژوهش، اقتدار ملی و بین‌المللی، هویت دینی و مذهبی، هدفمندی و اراده ملی، تحول‌گرایی و انضباط اجتماعی به‌عنوان عوامل علی؛ جهاد امیدآفرینی، اعتمادآفرینی، توسعه تفاهم اجتماعی، دین­پروری، اقتدارگرایی، تأمین امنیت، توسعه سیاسی، ثروت‌آفرینی و عدالت­گستری و شهروند‌مداری ‌‌به‌عنوان راهبردها؛ کارآمدی، معنویت‌گرایی جامعه، خودباوری، مقبولیت اجتماعی، حمایت و پشتیبانی به‌عنوان زمینه­سازها؛ ارتباطات اجتماعی، خطرپذیری جامعه، پیش‌بینی‌پذیری آینده، خدمت‌رسانی(تسهیل­گرها) و تعارضات، ابهامات، التهابات سیاسی، امید‏ نامطلوب وکاذب، رنج‌‌های اجتماعی (محدود کننده­ها) به‌عنوان مداخله­گرها و در نهایت دانش اجتماعی، نشاط اجتماعی، تاب‌آوری، توسعه و پیشرفت، آرامش اجتماعی و سلامت اجتماعی، به‌عنوان پیامدها شناسایی شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Exploration is based grounded theory on creating hope in society in order to fulfill the statement of the second step of the revolution

نویسندگان [English]

  • Yosef Mohamadi moghadam 1
  • Neda Kavand 2
1 . Faculty of Management, Amin University of Law Enforcement Sciences, Tehran, Iran
2 PhD. student at Farhangian University, and Responsible Author
چکیده [English]

Hope is a concept that guides and shapes the efforts of individuals and communities to achieve success and progress;If one day is taken from human society ,the gloom and weakness of that society will prevail and it will move towards decline and stagnation.Ayatollah Khamenei in the statement of the second step of the revolution addressed to the Iranian nation for "the second stage of self-construction ,socialization and civilization", considered the basic key of all locks as hope And in their first recommendation, they invite the Iranian nation to hope and an optimistic view of the future.The purpose of this study is to provide a model of creating hope in order to fulfill the statement of the second step of the revolution based on the mixed method. In this study, the statement of the second step of the revolution and the statements of the Supreme Leader were the basis of analysis, which were analyzed by the data theorizing method of the foundation. The reliability of the data was evaluated by Cohen's kappa coefficient and their validity was confirmed by Delphi method and Kendall coefficient. Based on the findings national and international authority, religious and religious identity, purposefulness of the national will, transformationalism and social discipline as causal factors ;Jihad is creating hope, building trust ,developing social understanding, religiosity, authoritarianism ,providing security, political development, wealth creation and justice, and citizenship as the Strategies; Efficiency, community spirituality, self-confidence, social acceptability, support as the basis ;Social Communication ,Community Risk Taking ,Future Predictability, Services(Facilitators)and conflicts and ambiguities of political inflammation, undesirable hope and false social suffering(limiters)as interveners; finally, social knowledge ,social vitality ,resilience ,development and progress, social peace and social health were identified as outcomes.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Statement of the second step of the revolution
  • creating hope
  • data theorizing of the foundation
  • jihad creating hope
  • الف. منابع فارسی

    • خامنه‌ای، سید علی ( 1398)، بیانات در دیدار با در دیدار جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها.

    https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=42700

    • خامنه‌ای ، سید علی ( 1396)، بیانات در دیدار اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی.

    https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=38575

    • خامنه‌ای ، سید علی ( 1398)بیانات در دیدار با مدال آوران المپیادهای ‌‌علمی‌و اعضای تیم ملی والیبال جوانان.

    https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=43188

    • خامنه‌ای ، سید علی ( 1391)، بیانات در اجتماع مردم اسفراین‌.

    https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=21208

    • خامنه‌ای ، سید علی ( 1374)، بیانات در دیدار با اقشار مختلف مردم.

    https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2780

    • اسماعیلی کیا، غریب و ملانظری، مهناز (1395)، چارچوبی برای تحول در نظام پاسخگویی مالی و عملیاتی دانشگاههای دولتی ایران از دیدگاه خبرگان، حسابداری سلامت، سال چهارم، شماره چهارم، پیاپی 14،صص 25-1.
    • امامی، سید مجید و مهربان فر، حسین (1393)، امید و رسانه: (پژوهشی در مبانی، ‌ابعاد و راهبردهای امیدآفرینی اجتماعی در رسانه ملی)، قم: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مرکز پژوهش‌های اسلامی.
    • امیری اسفرجانی، زهرا؛ ‌‌هاشمیان فر، سید علی؛قاسمی، وحید (1398)، کاوش در امید اجتماعی، نظریه ای داده بنیاد، مسائل اجتماعی ایران، دوره10، شماره1،صص 51-27.
    • امیرپناهی، محمد؛ مالمیر، مهدی؛ شکریانی،محسن (1395)، وضعیت سنجی امید اجتماعی در ایران (تحلیل ثانویه پیمایش وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی)، پژوهشنامه مددکاری اجتماعی، شماره ۹، صص 106-79.
    • بهادری، علی (1397)، پژوهش کیفی دادٌ بنیاد، «کدگذاری» و اهمیت مراحل و شیوه اجرای آن در کارورزی دانشگاه فرهنگیان، راهبردهای نوین‌تربیت معلمان، سال 4، شماره 5، 88-69.
    • حسنقلی پور، حکیمه؛ امیری، مجتبی؛ پورعزت، علی اصغر (1396)، توسعة مدل ارزشیابی خط مشی نگهداشت اثربخش اعضای هیئت علمی در آموزش عالی ، مدیریت دولتی، دورة 9،شمارة 3، 516-489.
    • سنجری، احمدرضا؛ عباس‌زاده، ناصر؛ گلشاهی، بهنام (1399)، ارائه راهبردهای ارتقاء امید به آینده در بین کارکنان یکی از سازمان‌های نظامی، آینده پژوهی دفاعی، سال پنجم، شماره 91، 106-79.
    • داوودی، محمدرضا (1383)، امید و نقش‌تربیتى آن در زندگى انسان، معرفت، شماره 8.
    • عباس زاده، محمد (1391)، تاملی بر اعتبار و پایایی در تحقیقات کیفی، جامعه شناسی کاربردی، سال بیست و سوم، (1)44، 34-19.
    • قاری قرآنی، سیما (1393)، عوامل اجتماعی موثر بر امید به آینده دانشجویان دانشگاه تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد و حسابداری، دانشگاه الزهرا (س).
    • فرنام علی، حمیدی محمد (1395)، اثربخشی آموزش مثبت نگری در افزایش امید با تاکید بر قرآن و آموزه‌‌های اسلامی، مطالعات روانشناسی بالینی، دوره 6، شماره 22،صص 46-23.
    • کرمانی، زهرا؛ خداپناهی، محمد کریم؛ حیدری، محمود (1390) ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس امید اسنایدر، فصلنامه روانشناسی کاربردی، (19)3، صص 23-7.
    • محمدپور، آ (1392)، روش شناسی تحقیق کیفی: ضد روش1 (منطق و طرح در روش شناسی کیفی تهران، جامعه شناسان.
    • محمدی ری شهری، محمد (1391)، دانشنامه قرآن و حدیث، ‌ترجمه حمیدرضا شیخی و دیگران، قم، دارالحدیث.
    • مرادی، راضیه (1397)، رابطه امید به آینده با انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان استعداد درخشان استان قم، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلا‌‌می‌واحد قم.
    • مردانی نوکنده، محمدحسین (1390)، جایگاه و نقش امید در زندگانی با تاکید بر آموزه‌‌های قرآنی و دینی، مهندسی فرهنگی، سال ششم مهر، شماره ۵۷ و ۵۸، صص 34-24.
    • مطهرى، مرتضى ( 1395)، آشنایى با قرآن، تهران، صدرا، چاپ دوازدهم.
    • مطهری پور، مرتضی و آذربایجانی،مسعود (1396)، ساختار معنایی امید در آیات قرآن، مطالعات تفسیری، سال هشتم شماره 32،صص 80-59.
    • مؤمنی، منصور و فعال قیومی، علی (1396)، تحلیل آماری با استفاده از SPSS ، فرشیوه، تهران.
    • نورایی، محسن و عبداله زاده، لیدا (1394)، افزایش امید به زندگی از دیدگاه اسلام، همایش اسلام و سلامت روان، صص16-1.
    • نوری، علی و مهرمحمدی، محمود (1390)، الگویی برای بهره‌گیری از روش نظریه برخاسته از داده‌ها در پژوهش‌های‌تربیتی، مطالعات برنامه درسی ایران، سال ششم،شماره 33، صص 35-8 .
    • نجاتی، وحید؛ اسماعیلیان، نسرین؛ امانی، امید (1393)، ویژگی‌‌های روان‌سنجی و ساختار عاملی مقیاس ناامیدی کودکان و نوجوانان، اندیشه و رفتار، دوره 9، شماره 34، صص 87-67.

     

     

    ب. منابع انگلیسی

    • Dixson a ,Dante D., Keltnerb ,Dacher., Worrellb , Frank C., Mello ,Zena.(2018).The magic of hope: Hope mediates the relationship between socioeconomic status and academic achievement , Journal of Educational Research, (4)111, 507–515.
    • Kennes,,Peeters, Sanne., Janssens, Mayke.,Reijnders,Jennifer ., Simons,Marianne., Lataster, Johan.,Jacobs ,Nele.(2021)Optimism and Mental Health in Adolescence: a Prospective Validation Study of the Dutch Life-Orientation Test-Revised(LOT-R-A)for Adolescents, Psychol Belg, 61(1), 104–115.
    • Karatepe, M. O.(2014). Hope, Work Engagement, and Organizationally Valued Performance Outcomes:An Empirical Study in the Hotel Industry, Journal of Hospitality Marketing &Management,23,678-698
    • Rafferty, K. A., Beck, G., & McGuire,M.(2020). When Facing Hopeful and Hopeless Experiences: Using Snyder's Hope Theory to Understand Parents’ Caregiving Experiences for Their Medically Complex Child. Journal of Pediatric Health Care.(6)34,542-549.
    • Rand, K. L., Shanahan, M. L., Fischer, I. C., & Fortney, S. K.(2020). Hope and optimism as predictors of academic performance and subjective well-being in college students. Learning and Individual Differences, 81, 105-134.
    • Snyder C.R. (2002). Hope Theory: Rainbows in the Mind. Psychological Inquiry,13(4), 249-275.
    • Standish,Katerina., (2018)Learning How to Hope:A Hope Curriculum, Humanity & Society, (43)4, 484-504.
    • Zhao, J., Sun, P., Wang, M., Zhang, W.(2018). Left-behind adolescents' hopes and fears for the future in rural China. Journal of Adolescence, 63, 64-74.
    • Yotsidi,Vasiliki.,Pagoulatou,Aggeliki.,Kyriazos,Theodoros.,Stalikas,Anastasios.(2018).The Role of Hope in Academic and Work Environments: An Integrative Literature Review. Psychology, 9, 385-402.