رهیافت‌های پژوهشی در برنامه‌های آموزش و توسعه عصبی‌شناختی منابع انسانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

3 دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

4 استادیار گروه مدیریت بازرگانی ،دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی،تهران،ایران

چکیده

به‌کارگیری ابزارهای عصبی‌شناختی در مدیریت و سازمان به نتایج فوق‌العاده‌ای منجر شده است. توسعه منابع انسانی یکی از اهداف متعالی در تحقق اهداف سازمانی است. هدف پژوهش کنونی ارائه الگوی آموزش و توسعه عصبی‌شناختی منابع انسانی است. با استفاده از روش مالتی گراندد تئوری ‌مرور نظام‌مند پیشینه پژوهش به‌صورت فراترکیب و مصاحبه با 21 خبره به روش نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی انجام شد. رهیافت‌های عصبی‌شناختی در توسعه منابع انسانی مشتمل بر 73 مفهوم و 18 مقوله در 6 دسته‌بندی ارائه شد.
در این پژوهش علل و پیشران‌های به‌کارگیری عصبی‌شناختی در توسعه منابع انسانی به‌صورت خرد و کلان بررسی شد، مقوله محوری شامل مدیریت استعداد عصبی‌شناختی و توسعه فردی، مفهوم‌سازی شد و عوامل مداخله‌گر به‌صورت چالش‌های اخلاقی، انسانی، ابزاری، محیطی و سازمانی شناسایی شدند. مطابق با نظر خبرگان راهبردهایی در سه سطح فردی، سازمانی و ملی تنظیم شد و پیش‌بینی شد که الگوی آموزش و توسعه عصبی‌شناختی منابع انسانی به پیامدهایی در نظریه‌پردازی، خودآگاهی عصبی‌شناختی و توسعه عصبی‌شناختی سازمانی بیانجامد. درنهایت و با در نظر گرفتن تحولات سریع فناوری‌های سازمانی، روندهای آتی در سه دسته همگرایی فناوری‌ها، مطالعات بین‌رشته‌ای و تغییر پارادایم دسته‌بندی شدند. خبرگان تأکید کردند که استفاده تدریجی از ابزارهای عصبی‌شناختی توسط کارشناسان و مشاوران توسعه منابع انسانی، تخصیص بودجه در سطح سازمانی و ملی برای انجام و حمایت از تحقیقات بین‌رشته‌ای و ایجاد آگاهی و دانش برای انجام تحقیقات به‌صورت حرفه‌ای و تکرار آن قبل از تعمیم از مهم‌ترین اقدامات در برنامه‌های آموزش و توسعه عصبی‌شناختی منابع انسانی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Research Approaches in Human Resource Neurocognitive Training and Development Programs

نویسندگان [English]

  • , Fatemeh Zargaran Khouzani 1
  • , Hamed Dehghanan 2
  • , Vahid Khashei 3
  • Seyed Mojtaba Mahmudzadeh, 4
1 Ph.D. in Business administration, Faculty of Management, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
2 Assistant professor of business management, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
3 Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
4 Assistant Professor of Business Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran,
چکیده [English]

grounded theory (MGT) method, a systematic review of the background of the research was carried out in a meta-composite way and interviews with 21 experts were conducted using purposeful and snowball sampling methods and having specific criteria. A Neurocognitive approaches in human resource development, including 73 concepts and 18 subcategories in 6 main-categories, was presented. In this research, the causes and drivers of neurocognitive use in human resource development were examined in micro and macro. The central category was conceptualized as neurocognitive talent management and individual development, and the intervening factors were identified as ethical, human, instrumental, environmental and organizational challenges. According to the opinion of the experts, strategies were set at three individual, organizational and national levels, and it was predicted that the model of training and development of neuroscience of human resources would lead to consequences in theorizing, neurological self-awareness and organizational Neurocognitive development. Finally, taking into account the rapid evolution of organizational technologies, future trends were categorized into three categories: convergence of technologies, interdisciplinary studies, and paradigm shift. The experts emphasized that the gradual use of neurocognitive tools by human resource development experts and consultants, the allocation of funds at the organizational and national level to conduct and support interdisciplinary research, and to create awareness and knowledge to conduct research professionally and repeat it before generalizing are the most important duties in HR Neurocognitive L&D programs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Human Resource Development (HRD)
  • Neurocognitive Science
  • Organizational Neurocognitive
  • Multi Grounded Theory (MGT)