The Role of organizational culture in establishment of Knowledge management in Iran itealth Insurance organization

Document Type : Original Article

Author

Graduated in knowledge Strategic Management at Supreme National Defense University

Abstract

The organization environment should be a knowledge environment with pro-knowledge managers. Because one of the most important factors for project success is knowledge management and it is the hardest factor for creating an organizational culture. The present study investigates the role of organizational culture in the establishment of knowledge management of Iran health Insurance organization. The sample size of the study was 52 employees of Ilam health Insurance. To collect the data, Questionnaires were used, consisting of two parts, organizational culture (Quinn model) and knowledge management (sharon Lawson model) .To analyze date, we applied both descriptive and inferential statistics. descriptive statistics included: central tendency, sidpersion and graphs.inferential statistics included pearson correlation coefficient, Regression analysis, variance analysis and t-test. Market culture 0/795, chief status (salar) culture 0/701, tribal culture 0/559, hierarchical culture 0/519, respectively had the most relationship with knowledge management establishment in organization and analyzing that identified base on these evidences showed that organization culture 80 % influences the implementation of knowledge management in this organization. Findings indicate that the dominant culture in health insurance is market culture , ands the most important finding of this study is that Ilam health Insurance organization employees are looking for knowledge with high percentage (0/75).

Keywords


  1. الف. منابع فارسی

    1. اخوان، پ (1391)، مدیریت دانش از ایده تا عمل،  چاپ سوم، انتشارات اتی نگر
    2. اخوان، پیمان، حسنوی، سنجقی (1391)، عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش، چاپ سوم، ناشر آتی نگر ص7
    3. اخوان، پیمان؛ وجودی، الهام (1391)، گام های عملیاتی مدیریت دانش: نقشه‌های دانش، تهران، آنی گر، ص 200.40،41،15
    4. افزاره، عباس (1386)، مدیریتدانش (مفاهیم،مدلها،اندازهگیریوپیادهسازی)، انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر، چاپ دوم، ص 10.
    5. برجرون، برایان (1386)، مدیریت دانش، ترجمه ملکزاده، غلامرضا، پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خراسان رضوی، ص 31.
    6. جعفری، اخوان، اختری (1390)، مدیریت دانش نگاهی جامع بر ابزار‌ها و تکنیک‌ها، ناشر غزال
    7. حاج محمودی حنان (1393)، بیمه سلامت پایه ویکسان برای همه ایرانیان، تهران، چاپ جوربند3ص9
    8. حسن‌زاده، م، فاطمی س. ا. و عمرانی، س (1388مدیریت دانش و علوم اطلاعات: پیوندها و برهم‌کنش‌ها، مجموعه مقالات همایش علمی تهران: کتابدار، ص 96.
    9. حمیدی زاده، محمد رضا(1389)، مدیریت دانش و دانایی، انتشارات یاقوت، قم ص21
    10. خاکی غلامرضا (1391)، روش تحقیق در مدیریت، نشر فوژان تهران
    11. دهقان نجم، منصور (1388)، مدیریت دانش و نقش آن در نوآوری سازمانی. ماهنامه  مهندسی خودرو و صنایع وابسته، شماره10
    12. عبدالکریمی، مهوش (1382)، مدیریت دانش، فن آوری و خلاقیت و نقش آن در افزایش کارایی و اثر بخشی فرآیندها، پیام مدیریت موفق، صص 49-34.
    13. عطافر، علی (1375)، فرهنگ سازمانی و نحوۀ ایجاد تحول در آن، سمینار فرهنگ کار اصفهان، ص4. 
    14. کرمی، مقداد (1384)، بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و نقش آن در پیاده سازی مدیریت دانش در گروه خودروسازی بهمن، مرکز بهمن خودرو، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
    15. نوروزیان، میثم (اردیبهشت1384)، کاربرد مدیریت دانش در بخش دولتی، ماهنامه تدبیر شماره156، صفحه 24.

     

     

    ب. منابع لاتین

    • Cameron ,K.S. & Quinn ,R.E(2006). Diagnosing and Changing Organizational  Culture:Based on the Ompeting Values  Framework. Addison-Wesley Publishing  Company , Inc.
    • Cameron, K. S., & Quinn, R. E. (2011). Diagnosing and changing organizational culture: Based on the competing values framework. John Wiley & Sons.
    • Chase, R. L. (1997). The knowledge-based organization: an international survey. Journal of Knowledge Management, 1(1), 38-49.
    • Danpoort, E & prosatt, B(2009). The role of knowledge management in universities goals, (http://www.kms.com).
    • Hislop, D. (2013). Knowledge management in organizations: A critical introduction. Oxford University Press.
    • Huczynski, A., & Buchanan, D. (2001). Organizational behavior: An introductory text (4th ed.). Harlow, UK: FT-Prentice Hall, Pearson Education Ltd.
    • Jose Sousa Maria, Rocha Alvaro (2019). Strategic Knowledge Management in the Digital Age, Journal of Business Research 94 , 223-226.
    • Jose Sousa Maria, Rocha Alvaro (2019). Strategic Knowledge Management in the Digital Age, Journal of Business Research 94 (2019) 223-226.
    • Leila Shahmoradi, Reza Safadari, Worku Jimma (2017). Knowledge Management Implementation and the Tools Utilized in Healthcare for Evidence-Based Decision Making: A Systematic Review. J Health Sci 2017:27(25): 514.
    • Leila Shahmoradi, Reza Safadari, Worku Jimma (2017). KnowledgeManagement Implementation and the Tools Utilized in Healthcare for Evidence-Based Decision Making: A Systematic Review. J Health Sci. :27(25): 514.
    • Marco, D& Art, E (2009). knowledge management for higher Education, university of verginiya press.
    • Morris, Z.S. Wooding, S &Grant, J (2011). The ansewer is 17 years, what is the question: understanding time lags in translation research. Jornal of the Roals Society medicin, 102(12), 510-520
    • Ndlela,M.N.(2010). Knowledge Management in the Public Sector: Communication Issues and Challenges at LocalGovernment Level, European Conferenceon Knowledge Management 11,portugal,pp. 711-716.
    • Neuhauser, P., Bender, R. & Stromberg, K. ( 2000). Culture.com, New York: John Wiley.
    • Pinho, Isabel and Rego, Arme´nio and Pina e Cunha, Miguel (2012). Improving knowledge management processes: a hybrid positive approach, Journal of Knowledge Management, vol. 16 NO. 2 2012, pp. 215-242.
    • Ribiere, V. M. (2001). Assessing knowledge management initiative successes as a function of organizational culture (Doctoral dissertation, The George Washington University).
    • Sharifuddin,S.O.,Ikhsan,S.and Rowland,F.(2004). knowledge management in a public organization:a study on the relationship between organizational elements and the performance of knowledge transfer ,journal of knowledge management, VOL.8,NO.2,pp.95-111