Reviewing differences in the system of systems in Alawite culture with systems of Western liberal culture

Document Type : Original Article

Author

Imam Hossein Comprehensive University of Technology, Department of Strategic Planning and Management, Tehran

Abstract

The main issue of the article is the identity of the system of the systems from the viewpoint of the Quran and the tradition or Alawite culture, and its differences with other systems in the western culture. The article is aimed at explaining the identity and the essence of the system of systems from the viewpoint of the Qur'an and the Sunnah that the method of research is a qualitative type of content analysis and its method of analyzing the argumentation of a method of implicit-oriented ijtihad with the focus of Quran verses of the Holy Qur'an. The result of the research reveals the results that the identity of the system of orders in the Alawite culture is orderly and there are different levels along the length. And human identity is in the concept of culture in the west it is not the result of human thoughts and experiences and human Rather, the system and systems that came with it from God and all its doctrines are somehow documented in the verses and hadiths that return to the infallible Imam And its truth, although it appears to be credible, is a kind of exploration that is discovered and updated from the systems inserted in the celestial scriptures and transmitted by the prophets and the imams. And in the dimensions of cognitive tools, motivations, criteria in judging, the truth of the system of states, system reform, goal, construction, convergence, and cohesion with the system of Western culture systems are different. The best strategy in institutionalizing the religious system is to explain and institutionalize the thoughts of monotheism and penetration in the minds of the nurses.

Keywords


  • الف. فارسی

    • قرآن کریم
    • نهج‌البلاغه، صبحی الصالح (1395 ق)، قم: انتشارات الهجره ایران.
    • آنتونی، آربلاستر (1377)،  ظهور و سقوط لیبرالیسم غرب، ترجمه عباس مخبر، نشر مرکز، تهران، ص 17 ـ 14.
    • ابی الفضل جمال‌الدین محمد بن مکرم ابن منظور الافریقی المصری (1995 م)، لسان العرب، بیروت: دارصادر: دار بیروت.
    • اشتریان، کیومرث (1391)، سیاست‌گذاری فرهنگی، تهران: انتشارات جامعه‎شناسان.
    • آق‍اب‍خ‍ش‍ی، علی؛ اف‍ش‍اری‌راد،‌ م‍ی‍ن‍و، ف‍ره‍ن‍گ‌ ع‍ل‍وم‌ س‍ی‍اس‍ی‌، ت‍ه‍ران‌: چ‍اپ‍ار.
    • امام خمینی، روح‌الله (۱۳۷۹)، چهل حدیث، تهران: مرکز نشر فرهنگی رجا.
    • بابائی، محمدباقر (1383)، مبانی استراتژی فرهنگی براساس زمامداری حضرت علی (ع) و اصول برگرفته از نهج‌البلاغه، دانشگاه عالی دفاع ملی، سال ششم، شماره هیجدهم.
    • بابائی، محمدباقر (1384)، رمز موفقیت در تحقیق، چاپ دوم، انتشارات فکر و بکر.
    • بابائی، محمدباقر (1385)، مهندسی مدیریت در فرهنگ علوی، دانشگاه جامع امام حسین (علیه‏السلام)، ویرایش دوم چاپ سوم.
    • بابائی، محمدباقر (1396)، فرهنگ در کلام و سیره امیرالمؤمنین (علیه‎السلام)، چاپ دوم، تهران: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
    • بابائی، محمدباقر (1397)، هدایت و رهبری از دیدگاه قرآن و راهبردهای آن، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت اسلامی، سال بیست‌وششم، شماره 1.
    • براتعلی‌پور، مهدی (1381)، چاپ اول،  لیبرالیسم، قم: انجمن معارف اسلامی ایران، ص 13.
    • پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، ابلاغیه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت،  22/7/97.
    • پاینده، ابوالقاسم (1382 ش)، نهج الفصاحة (مجموعه کلمات قصار حضرت رسول (صلى الله علیه و آله و سلم))، چاپ چهارم، تهران.
    • جوادی آملی عبدالله (1397)، تفسیر سوره صف، آیه 9.
    • حسنی محمدحسین، مفهوم‌سازی سبک زندگی فرهنگی، جامعه پژوهی فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال هشتم، شماره اول، بهار 1396،23-45.
    • راین هارد کونل (1357)، لیبرالیسم، ترجمه منوچهر فکرى ارشاد، توس، ص 9.
    • رستگار، عباس علی (1389)، معنویت در سازمان، تهران: انتشارات دانشگاه ادیان و مذهب.
    • زاهدی، شمس السادات (1389)، مدیریت فراملی و جهانی، تهران: انتشارات سمت.
    • شریف الرضی، محمد بن حسین‏، ترجمه و شرح نهج البلاغة (فیض الإسلام)، مترجم: فیض الاسلام اصفهانى، علی‌نقی، ‏ناشر: مؤسسه چاپ و نشر تألیفات فیض الإسلام‏، تهران.
    • شعیری، محمد بن محمد، جامع الأخبار (للشعیری)، چاپ اول، نجف.
    • شیخ حرّ عاملی، محمد بن حسن (1414)، وسائل الشیعة، قم: آل البیت.
    • شیخ بهایى، محمد بن حسین (1405 ق)، مفتاح الفلاح فی عمل الیوم و اللیلة من الواجبات و المستحبات (ط - القدیمة)، چاپ اول، بیروت،  ص 45.
    • شیخ حر عاملى، محمد بن حسن (1362 ش)، الإیقاظ من الهجعة بالبرهان على الرجعة، چاپ اول، تهران.
    • طباطبایی، محمدحسین (1363)، تفسیر المیزان، قم: انتشارات اسماعیلیان.
    • طباطبایی، محمدحسین (1370)، مجموعه رسائل، به کوشش سید هادی خسرو شاهی، تهران: انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
    • طبرسى، احمد بن على (1403 ق)، الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی)، چاپ اول، مشهد.
    • طبرسى، فضل بن حسن (1360 ش‏)، مجمع‌البیان فى تفسیر القرآن ‏، تهران‏، ‏انتشارات فراهانى.
    • عالم عبدالرحمن (1383)، بنیادهای علم سیاست، چاپ دوم، تهران: نشر نی.
    • عبدالمقصود، ع (1362)، امام علی بن ابی طالب (ع)، مترجم  س. جعفری، تهران: شرکت سهامی انتشار.
    • عده‎اى از علماء (1423 ق / 1381 ش)، الأصول الستة عشر (ط - دار الحدیث) چاپ اول، ایران؛ قم.
    • فیاضی، غلامرضا، تعلیقه بر نهایة الحکمه، ج ۴.
    • کلینى، محمد بن یعقوب (1407 ق)، الکافی (ط - الإسلامیة)، چاپ چهارم، تهران.
    • مفید، محمد بن محمد (1413 ق)، الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، چاپ اول، قم، ص 385.
    • ملک افضلی اردکانی محسن، 1391، مفهوم نظام و کاربرد آن در فقه اصول، فصلنامه مطالعات اسلامی، فقه و اصول، سال چهل‌وچهارم، بهار.
    • مهدوی کنی، محمدرضا، (1394)، چیستی و چرایی علوم انسانی، نقطه‎های آغاز در مدیریت اسلامی، چیت‎سازیان و جوانعلی آذر، انتشارات دانشگاه امام صادق (علیه‏السلام)
    • نائینی میرزا، محمدحسین (1417 ق)(1391)، فوائدالاصول، دفتر انتشارات اسلامی قم به نقل از  ملک افضلی اردکانی.
    • نوروزی، رضا علی (1392)، بررسی و تبیین مفهوم «انسان متعالی» از منظر قرآن کریم، پژوهشنامه قرآنی، شماره دوره 4، شماره 14.
    • هادوی تهرانی، مهدی (1394)، رویکرد نظام‎مند به مدیریت، نقطه‎های آغاز در مدیریت اسلامی، چیت‌سازیان و جوانعلی آذر، انتشارات دانشگاه امام صادق (علیه‎السلام)
    • هاشمى خویى، میرزا حبیب‎الله (1400 ق)، منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة (خوئى)، چاپ چهارم، ج‏8، تهران.
    • هافستد، گ (1387)، فرهنگ‌ها و سازمان‌ها و برنامه ذهنی، مترجم ع. ا. دیگران، تهران: پژوهشکده تحقیقات استراتژیک.

     

    ب. انگلیسی

    • F.Webster, Theories of the Information Seciety, London: Routledge, 1995. p. 144.
    • Andersson, M., & Jansson, A. (1998). The Blurring of Distinctions. Media Use and the Progressive Cultural Lifestyle. Nordicom Review, 2, 63-77.
    • Antony Black, 2008,the West and Islam: Religion and Political Thought in World History, Published to Oxford Scholarship Online,
    • D.Baker, ET. Al (Eds), Globalization and Progressive E conomic Policy, Cambridge University Press, 1998
    • Donella H. Meadows, 1996, Thinking in Systems: A Primer, Kindle Edition, LONDON • STERLING, VA
    • Eltigani Abdelgadir Hamid, the Qur'an and Politics, Publisher: International Institute of Islamic Thought (2004) 
    • Kotter, What Leaders Really Do (1999). Cambridge, MA: Harvard Business Review
    • Mai Moua Culturally intelligent leadership: Leading through intercultural interactions, business expert, press, 2019
    • Muhammad Asad, the Principles of State and Government in Islam, Publisher: A S Noordeen (Malaysia)