A Conceptual Model of Cultural Issue Networks of the “Eighties Generation” Based on Their Cultural Activities and Consumption

Document Type : Original Article

Authors

1 Graduated in Strategic Cultural Management, Supreme National Defense University, Tehran, Iran (Corresponding Author). Email: alizadeh_239@yahoo.com

2 Assistant Professor, Faculty of Radio and Television, Tehran, Iran

Abstract

Problem identification and understanding the network of issues in the cultural domain are among the essential prerequisites for cultural policymakers in any political system. In other words, cultural problem identification serves as a precursor to resolving issues and preventing them from escalating into cultural crises. The main objective of this study is to identify a conceptual model of the cultural issue network of the “Eighties Generation” based on their cultural activities and consumption of cultural goods in four domains: social networks, reading and book study, cinema and theater, and music. This analysis was conducted using secondary data from official statistics published by the Statistical Center of the Plan and Budget Organization of the Presidency in 2020 (1399 SH). The researcher, based on cultural indicators reflecting value-based anomalies in society, sought to identify the network of cultural issues among the Iranian “Eighties Generation” by analyzing their consumption of cultural goods in the four mentioned domains. The study identified four fundamental cultural issues for this generation: (1) changes in Islamic lifestyle and the spread of Western lifestyle, (2) weakening of public culture and cultural backwardness, (3) lack of a clear future for cultural industries in cinema and theater, and (4) lack of a clear future for cultural industries in music. Ultimately, a conceptual model of these cultural issues was developed.

Keywords


  • اسمیت، کوین بی و لاریمر، کریستوفر دابلیو (۱۳۹۲). درآمدی بر نظریه خط‌مشی‌گذاری عمومی، مترجم: حسن دانایی‌فرد، تهران، چاپ یکم، انتشارتاشراقی.
  • بهشتی، یاسر (۱۴۰۰). استفاده نسل Z از رسانه‌های اجتماعی، نشریه آینده‌پژوهی رسانه، شماره ۲، صفحه ۶۱-80.
  • پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۴۰۰). بررسی فعالیت و مصرف کالاهای فرهنگی، مطالعه جوانان، تهران.
  • حاجی‌زاده، رؤیا؛ رضوی دینانی، ابتسام (۱۳۹۴)، مصرف کالاهای فرهنگی و عوامل مؤثر بر آن؛ مطالعه موردی جوانان ۱۸ الی ۲۹ ساله شهرستان خوی، مجلهمطالعات جامعه شناسی، شماره۲۹، صفحه ۹۳-112.
  • حق‌دوست و همکاران (۱۳۹۹). جوان‌گرایی محور بیانیه گام دو انقلاب جمهوری اسلامی ایران، نشریه فرهنگ و ارتقای سلامت، شماره 4، صفحه ۵۲۷-531.
  • حبیبی، یدالله؛ عیوضی، یاور؛ معظمی گودرزی، ابراهیم (۱۳۹۶). مسئله فرهنگی و مسئله‌شناسی فرهنگی ایران در دیدگاه نخبگان دانشگاهی و حوزوی داخلی، نشریه فرهنگ در دانشگاه اسلامی، شماره چهارم، صفحه 525 تا 550.
  • ظهیری ناو، بیژن؛ رجبی، سوران (1390). بررسی رابطه کتاب‌خوانی و رشد اجتماعی دردانش آموزان، نشریه مطالعات ادبیات کودک، شماره یک، صفحه 145 تا 165.
  • قلی پور، رحمت‌الله (۱۳۸۹). تصمیم‌گیری سازمانی و خط‌مشی‌گذاری عمومی، تهران، چاپ دوم، انتشارات سمت.
  • کلهر، سینا (۱۳۹۹). مسئله‌شناسی فرهنگی، تهران، انتشارات سوره مهر.
  • کوثری، مسعود (۱۳۸۷). نسل‌های ایکس، وای و زد و سیاست‌گذاری فرهنگی در ایران، نشریه راهبرد فرهنگ، شماره ۳، صفحه 65 تا 84.
  • عابدینی، صمد؛ مولایی، قربان (۱۳۹۱). بررسی جامعه‌شناختی رابطه سرمایه‌های اجتماعی با میزان مصرف کالاهای فرهنگی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی خلخال، پژوهشنامه علوم اجتماعی، شماره سه، صفحه 77 تا 96.
  • مسافری قمی، مراد؛ رستگار، عباسعلی؛ آذر، عادل؛ دامغانیان، حسین (۱۳۹۶). شناسایی نسل‌ها در محل کار ایران، مجله مدیریت فرهنگ‌سازمانی، شماره ۴، صفحه ۹۴۷-975.
  • مرکبی، رجب‌زاده (۱۳۹۸). واکاوی نظام ارتقای کیفیت در فعالیت‌ها و تولیدات رسانه‌ای، نشریه رسانه‌های دیداری و شنیداری، شماره ۳، صفحه ۱۱۷ تا ۱۵۰.
  • مرکز آمار سازمان برنامه‌وبودجه ریاست جمهوری (۱۳۹۹). نتایج آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار، تهران.

سایت‌ها

www. ensafnews.com

www.karyabiamirkabir.com

www.khamenei.ir

www.sheikhali.ir

 

References

  • Massari, Luisa, (2010). Analysis of MySpace user profiles. Information Systems Frontiers, pp.1-7.
  • Pelling, Emma L. White, Katherine M, (2009). The Theory of Planned Behavior Applied to Young People's Use of Social Networking Web Sites. Cyber Psychology & Behavior, 12 (6), pp.755-759.