Assessment and Evaluation of the Training Courses of the Sayyad Shirazi War Studies Board for Third-Year Cadets of Imam Ali Officers’ University Based on the Kirkpatrick Model

Document Type : Original Article

Authors

1 Ph.D. in Educational Sciences, Lecturer, Department of Psychology and Social Sciences, Imam Ali Officers’ University, Tehran, Iran. (Corresponding Author) Email: said_se@yahoo.com

2 Assistant Professor of Climatology, Imam Ali Officers’ University, Tehran, Iran.

3 Assistant Professor, Department of Islamic Studies, Imam Ali Officers’ University, Tehran, Iran.

4 Lecturer, Department of Management, Imam Ali Officers’ University, Tehran, Iran.

Abstract

The present study aimed to evaluate the effectiveness of the training courses of the Sayyad Shirazi War Studies Board for third-year cadets of Imam Ali Officers’ University based on the Kirkpatrick model. In terms of purpose, the study is applied, and in terms of data collection, it is descriptive and survey-based, conducted cross-sectionally. The statistical population included 636 third-year cadets of Imam Ali Officers’ University in the second semester of the 2022–2023 academic year, from which 239 individuals were selected as a random sample using Cochran’s formula. The data collection tool was a researcher-made questionnaire designed to assess the effectiveness of the war studies training courses, whose validity was confirmed by subject-matter experts. Reliability was assessed through Cronbach’s alpha, which yielded coefficients of 0.91, 0.94, and 0.92 for the levels of reaction, learning, and behavior, respectively. The evaluation of these courses was carried out at three levels of the Kirkpatrick model, each analyzed using distinct methods. To assess the reaction and behavior levels, a t-test was employed, while a paired t-test was used for the learning level. The findings indicated a significant difference in cadets’ reaction (satisfaction) and behavior, with mean scores of 3.99 and 3.76, respectively. Moreover, paired t-test results revealed a statistically significant difference between the pre-test (2.08) and post-test (3.98) performance scores at a 95% confidence level.

Keywords


  • فهرست منابع

    • افراز، شادی؛ کرم دوست، نوروزعلی؛ جوادی پور، محمد (1402). ارزشیابی اثربخشی دوره‌های آموزش الکترونیکی توانمندسازی معلمان دوره ابتدایی شهرستان قزوین بر اساس الگوی کرک پاتریک، فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 5 (53): 363-388
    • بهمنی، فاطمه؛ هنری، حبیب؛ نقوی، محبوبه؛ قارلی رونیزی، زهرا (1390). ارزشیابی اثربخشی دوره‌های آموزشی سال 1387 در سازمان تربیت‌بدنی جمهوری اسلامی ایران براساس الگوی کرک پاتریک، نخستین همایش ملی دستاوردهای جدید علمی در توسعه ورزش و تربیت‌بدنی، گرگان
    • بازرگان، عباس (1392). ارزشیابی آموزشی: مفاهیم، الگوها و فرایند عملیاتی، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت): ص 23
    • حافظی صفت، محمد (1400). ارزیابی اثربخشی دوره آموزش عمومی ویژه افسران دانش‌آموخته، مطالعه موردی: یکی از مراکز آموزش عالی نیروهای مسلح، دو فصلنامه پژوهش‌های علوم نظامی دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع)، سال دوم، شماره 4، پاییز و زمستان 1400: ص 123-103
    • چنگیز، طاهره؛ فخاری، محمد؛ امید، اطهر (1392). الگویی برای ارزشیابی اثربخشی برنامه‌های آموزشی کوتاه‌مدت و ضمن خدمت، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 13(12): 1058-1072
    • خانی­پور، فریبا؛ چراغی، عبدالحسین؛ بذرافکن، لیلا (1401). ارزیابی برنامه‌های آموزشی داوطلبان سلامت و خانوارهای تحت پوشش نقاط شهری شهرستان ممسنی طبق الگوی کرک پاتریک در سال 1399، مجله تحقیقات سلامت در جامعه، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، تابستان 1401، دوره 8، شماره 2، ص 12-24
    • شجاع، فاطمه؛ کرمی، مرتضی؛ آهنچیان، محمدرضا؛ نادری، مجتبی (1396). ارزشیابی اثربخشی برنامه‌های آموزش ضمن خدمت کارکنان فردوسی مشهد، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال چهارم، شماره 12، بهار 1396، 105-126
    • طاهرخانی، مریم؛ حمیدی، ناصر (1399). ارزیابی اثربخشی دوره‌های آموزش ضمن خدمت در افزایش توانمندی کارکنان، فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، 1399(41)، 21-36.
    • هداوندی، محمدرضا؛ هداوندی، فاطمه (1389). ارزیابی اثربخشی دوره آموزش کارگاهی مدیریت بحران استان کرمان در سال 1388، امداد و نجات، 2(1) 17-32
    • محمدی، رضا؛ خرسندی یامچی، اکبر؛ اینانلو، منیژه (1399). سنجش اثربخشی آموزش‌های ضمن خدمت معلمان مقطع ابتدایی بر اساس الگوی کرک پاتریک، فصلنامه علمی مدیریت مدرسه، دوره هشتم، شماره سوم، پاییز 1399، ص 371.
    • محمدی، عبدالرضا؛ رامتین، شهرام (1398). سیر تاریخی دانشگاه افسری امام علی(ع) از سال 1357 تا سال 1367، انتشارات دانشگاه افسری(ع)، چاپ اول ص 186-193
    • هداوند، سعید (1399). ارزیابی میزان اثربخشی آموزشی دوره‌های تخصصی مدیریت پروژه در بهبود عملکرد مدیران فنی، مورد مطالعه یکی از سازمان‌های نیروهای مسلح، فصلنامه مدیریت و چشم‌انداز آموزش، دوره 2، شماره 2.
    • نصراللهی، محمد (1388). ارزشیابی اثربخشی آموزشی ضمن خدمت گروه خودروسازی بهمن بر اساس الگوی کرک پاتریک، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، ص 43.
    • گروه اساتید (1388). معارف جنگ ویژه دانشجویان سال سوم دانشگاه‌های افسری ارتش، هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی، ص 7-10
    • یزدانی، حمید؛ غفوری، آرزو؛ رادمنش، نگین (1401). ارزیابی اثربخشی دوره‌های ضمن خدمت برنامه‌نویسی معلمان آموزش‌وپرورش بر اساس روش کرک پاتریک، فصلنامه مطالعات سیاست‌گذاری تربیت‌معلم، 5 (4): 6
    • کیامنش، علیرضا؛ نوری، رحمان (1377). یافته‌های سومین مطالعه بین‌المللی TIMSS علوم ابتدایی، انتشارات پژوهشکده تعلیم و تربیت

     

    References

    • Douge, B., Alexander, K., davis, P., and Kidman, L. (1994). Evaluation of the national coach accreditation scheme. Australian coaching council.Vol3(6); PP:71-95.
    • Hendy, N. (2021). The effectiveness of technology delivered instruction in teaching Human Resource Management, The International Journal of Management Education, 19 (2), 100479.
    • Gilbert, W. and Trudel, P. (1999). An evaluation strategy for coach education programs. Journal of sport behaviour, 22, PP:234-250.
    • Leigh, J., Lamont, M., & Cairncross, G. (2021). Event managers' leadership styles and attitudes towards resourcing volunteer training: Exploring variation and practice implications. Tourism Management Perspectives, 40, 100887.
    • Nelson, L. Cushion, C. and Potrac, P. (2012). Enhancing the provision of coach education: the recommendations of UK coaching practitioners Physical. education and sport pedagogy. PP:1-15.
    • Ndustry Report (2020). Training magazine’s exclusive analysis of the U.S, training industry. Training, 57(12/14): 8–24
    • Soltani, M.R, Nikkar, Gh, Pashaie Houlasu, A., & Khalili, A.R. (2019). The Pathology of Organizational Training in an Armed Forces Military Center Using the FPSS Model. Organizational Culture Management, 16(2), 438- 411.