Develop a conceptual model of interaction between public and private institutions with universities in the field of human resource empowerment; Review of the top ten universities in the world

Document Type : Original Article

Authors

1 Lecturer and researcher at Imam Hossein (AS) University of Officers and Guards Training

2 PhD student in Economics, Researcher at Imam Hossein University

Abstract

Interaction of universities with organizations and companies is one of the necessities of communication between science and practice for universities, as well as updating human resources for private companies and government organizations. The aim of this study was to design a model of university interaction with private companies and government organizations in the field of empowerment of employees and managers. In this study, based on the case study approach and with the help of content analysis method, the top ten universities in the world (including MIT, Stanford, Oxford, Cambridge, Royal University of London, Harvard, UCL, Yale, Chicago and Berkeley) Which offer special empowerment courses for organizations and companies, have been analyzed and reviewed. The results indicate that the studied universities in most cases establish skills training centers to provide educational services in the form of short courses to organizations and companies and thus help to modernize human resources. Based on the analysis of the experiences of the world's top universities, it is possible to design a conceptual model of optimal interaction between the university and companies and organizations in the field of training courses in three areas: course design method, selection method and selection of qualified people to attend the course.
 

Keywords


  •  

    فهرست منابع و مآخذ

    الف. منابع فارسی

    • اعتمادیان، مسعود؛ مصدق‌راد، علی محمد؛ محقق دولت آبادی، محمودرضا؛ دهنوی، حامد (1399)، چالش‌های مشارکت عمومی-خصوصی در تاسیس بیمارستان؛ یک مطالعه موردی، فصلنامه بیمارستان، سال نوزدهم، شماره 1، صص 27-40.
    • افشاری، حمیدرضا؛ زنگنه، مجتبی؛ بختیاری، فریبا؛ معینی، مجید (1395)، مطالعه تطبیقی تجارب و طرح‌های کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه جهت هدایت دانشجویان و دانش آموختگان به بازار کار، همایش بین المللی مهارت آموزی و اشتغال، تهران.
    • اقدسی، سمانه و نوروززاده، رضا (1392)، عوامل موثر بر توانمندسازی منابع انسانی، پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، سال پنجم، شماره اول، صص 222-197.
    • باقری، عباس؛ صابونچی، رضا؛ فروغی پور، حمید (1399)، تحلیل راهبرد برون سپاری جذب و آموزش منابع انسانی و تاثیر آن بر توانمندسازی کارکنان در وزارت ورزش و جوانان ج.ا.ا، فصلنامه مطالعات منابع انسانی، دوره دهم، شماره سوم، صص 105-132.
    • بختیاری، حسن (تابستان 1387)، میزان تاثیر معنویت بر توانمندسازی فرماندهان و مدیران میانی ناجا، فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامی، سال سوم، شماره دوم،صص 157-168.
    • پورکریمی، جواد؛ هماینی دمیرچی، امین؛ فکور، رضا؛ نجف‌پور، یونس (پاییز 1399)، بررسی اثر میانجی خلاقیت سازمانی بر رابطه بین رهبری تحول‌آفرین و نوآوری سازمانی (مطالعه موردی: کارکنان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)، پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، سال دوازدهم، شماره سوم، صص 182-153.
    • پویا، علیرضا؛ زمانی، محمد؛ کرمانشاهیان، یونس (بهار 1394)، راهبرد کیفی پژوهش، مطالعه موردی: مفهوم، پارادایم، ویژگی‌ها و کاربردها، فصلنامه توسعه سازمانی پلیس، شماره پنجاه و دوم، صص 1-20.
    • حسینیان، شهامت؛ عیسی‌آبادی، مجید (پاییز1396)، ابعاد راهبرد منابع انسانی معاونت نیرو انسانی ناجا، فصلنامه مدیریت منابع در نیروی انتظامی، سال پنجم، شماره 3، صص 125-97.
    • خیراندیش، مهدی؛ دولتی، حسن؛ قمی، سپیده (1395)، راهبردهای توسعه سرمایه انسانی در نظام آموزش عالی، فصلنامه آموزش علوم دریایی، دوره3، شماره 5، صص 67-78.
    • دلفان آذری، قنبرعلی؛ یادگاری، فردوس؛ ناظم، فتاح (1397)، شناسایی عوامل موثر بر آموزش منابع انسانی؛ مورد مطالعه وزارت ورزش و جوانان، فصلنامه سبک زندگی، دوره دوم، شماره دوم، صص 113-121.
    • شکرزاده، صادق؛ صباغیان، زهرا؛ پرداختچی، محمدحسن؛ ابوالقاسمی، محمود (1391)، تاثیر استراتژی آموزش و توسعه منابع انسانی و فرهنگ سازمانی دانش‌آفرین بر تسهیم دانش: مطالعه ای در صنعت هسته‎ای، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال هفتم، شماره بیست و پنجم، صص 117-136.
    • صبرکش، علیرضا؛ مزینانی، حبیب ا...؛ نورمحمدی، ‌هادی (1392)، آموزش و توسعه منابع انسانی در سازمان، فصلنامه مطالعات مدیریت بر آموزش انتظامی، سال ششم، شماره چهارم، صص 107-134.
    • عبدالحسین‌زاده، محمد و عبدالحمید، مهدی (1397)، دانشکده حکمرانی؛ مطالعه تطبیقی دانشکده‌های حکمرانی منتخب جهان، تهران، پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت.
    • فرج وند، اسفندیار؛ الوداری، حسن؛ پورعزت، علی اصغر (1394)، طراحی و تبیین الگوی حاکمیت منابع انسانی برای انطباق سازمان با شرایط نامطمئن محیطی، فرآیند مدیریت و توسعه، دوره بیست و هشت، شماره دو، صص 47-119.
    • فرهادی محلی، علی (1395)، نقش آموزش‌های ضمن خدمت در توانمندسازی و توسعه منابع انسانی، مهندسی فرایندها، دوره سوم، شماره پنجم، صص 43-61.
    • فقیهی، ابوالحسن؛ چگینی، رویا؛ آغاز، عسل (1392)، تحقیق موردی در مطالعات سازمانی : پژوهشی در یک سازمان غیردولتی، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال هشتم، شماره بیست و نهم، صص 1-26.
    • قربانی زاده، وجه الله؛ شریعتی، مسعود؛ ولی پور، مهدی؛‌ هاشمی، محمد (تابستان 1397). الگوی توانمندسازی منابع انسانی سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی، فصلنامه پژوهش‌های مدیریت انتظامی، 13(2)، 261-284.
    • منصوری، حسین و همکاران (1398)، اعتباریابی الگوی توانمندسازی سازمانی مبتنی بر فرایندهای منابع انسانی، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال یازدهم، شماره 2، صص 135-114.
    • نجفی، امیر و عباسی منزه، صدیقه (1394)، بررسی تأثیر رهبری تحول آفرین بر خلاقیت و نوآوری سازمانی در دیوان محاسبات کشور و الگوسازی روابط بین آنها مبتنی بر الگو معادالت ساختاری، پژوهشهای مدیریت راهبردی، سال بیستم، ش 13 :11 ـ 311
    • یارمحمدیان، محمدحسین؛ آقارحیمی، زهرا؛ حیاتی آب باریک، ‌هادی؛ محمدی بخش، رقیه (1389)، روش مطالعه موردی و کاربردهای آمار در تحقیقات حوزه مدیریت و برنامه ریزی سلامت، مدیریت اطلاعات سلامت، سال پنجم، شماره ویژه، صص 725-735.

     

    ب. منابع انگلیسی

    • Braun, V. & Clarke, V. (2012). Thematic analysis. In H. Cooper (ed.) Handbook of research methods in psychology (pp. 57–71). Washington, DC: APA Books.
    • Harrison, Helena, Birks, Melanie, Franklin, Richard, Mills, Jane(2017), Case Study Research: Foundations and Methodological Orientations, journal of Qualitative Social Research, 18(1).
    • HERZOG Christian and Christian HANDKE and Erik HITTERS(2019). Analyzing Talk and Text II: Thematic Analysis, The Palgrave Handbook of Methods for Media Policy Research. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
    • Hughes, Jeff and McDonagh, Joe(2017). In defence of the case study methodology for research into strategy practice, Journal of Managemen, 36(2), pp 129-145.
    • Lehman, Olga v and Murakami, Kyoko and Klempe, Sven Hroar(2019). Developmenlly Oriented Thematic Analysis (DOTA): A Qualitative Research Method to Explore Meaning-Making Processes in Cultural Psychology, Volume 20, No. 2,pp 1-21..
    • Maynard, M. T.; Gilson, L. L and Mathieu, J. E. (2012). Empowerment- fad or fab? A multilevel review of the past two decades of research, journal of management, 38(4), 1231-1281
    • Motamarri, s., & Akter, s. (2020). Frontline Employee empowerment: Scale development and validation using Confirmatory analysis. International Journal of Information Managment, 54.
    • Vaismoradi, Mojtaba and Jacqueline Jones and Hannele Turunen and Sherrill Snelgrove(2016), Theme development in qualitative content analysis and thematic analysis, Jurnal of Nursing Education and Practice, Vol 6, No 5, pp 100-110.
    • VanWynsberghe, Rob and Khan, Samia (2007), RedefiningCaseStudy, International Journal of Qualitative Methods, 6(2), pp 1-10.

     

    ج. منابع اینترنتی

    • Cambridge Executive. (2020, 09 22). Retrieved from Cambridge University: www.epe.admin.cam.ac.uk
    • (2020, 10 18). Retrieved from university of chicago: www.chicagobooth.edu/executiveeducation
    • Executive berkely. (2020, 09 22). Retrieved from Berkely university: executive.berkely.edu
    • Executive edu in stanford. (2020, 09 25). Retrieved from stanford univercity: www.gsb.stanford.edu/exec-ed/difference/academic.
    • Executive programms. (2020, 10 02). Retrieved from Yale university: www.yale.edu.
    • Harvard business school. (2020, 09 21). Retrieved from harvard university: www.exed.hbs.edu
    • LSE Certiticate Courses. (2020, 09 24). Retrieved from LSE: www.yale.edu
    • (2020, 09 28). Retrieved from professional.mit: professional.mit.edu/course-catalog
    • Oxford programmes. (2020, 09 20). Retrieved from Oxford university: www.sbs.ox.ac.uk/programmes
    • programmes in ICBS. (2020, 11 14). Retrieved from Imperial College Business School: www.imperial.ac.uk
    • Short courses in ucl. (2020, 11 14). Retrieved from UCL: www.ucl.ac.uk
    • Short executive programmes. (2020, 11 20). Retrieved from imperial college of london: www.imperial.ac.uk/business-school/executive-education/short-courses
    • (2020, 09 27). Retrieved from www.studyinfo.ir.
    • UCL short courses. (2020, 11 20). Retrieved from University of London: www.ucl.ac.uk/short-courses.
    • Arthur, W., Jr., Bennett, W., Jr., Edens, P. S., & Bell, S. T. (2003). Effectiveness of training in organizations: A meta-analysis of design and evaluation features. Journal of Applied Psychology, 88(2), 234–245.
    • Tryon, Elizabeth & Stoecker, Randy & Martin, Amy & Seblonka, Kristy & Hilgendorf, Amy & Nellis, Margaret. (2008). Michigan Journal of Community Service Learning, pp.16-26.
    • Lytovchenko, Iryna. (2016). CORPORATE UNIVERSITY AS A FORM OF EMPLOYEE TRAINING AND DEVELOPMENT IN AMERICAN COMPANIES, Advanced Education, 2016, Issue 5, 35-41.