Designing an indigenous model of knowledge management in Iranian pubic organizations

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD. Student, Department of Public Administration, Qazvin Branch. Islamic Azad University. Qazvin. Iran and Responsible

2 Assistant professor of industrial management, faculty of humanities, shahed university, Tehran,Iran.

3 Assistant professor of public management, Islamic Azad University, west Tehran Branch, Iran

Abstract

Nowadays, knowledge creation, storage and management in organizations have become a value-creating strategy and its optimal management can help the strategic growth and development of the organization. The purpose of this study is to design an indigenous model of knowledge management with adaptability in Iranian public organizations. In the qualitative part, the components were identified using library studies and referring to experts in a non-random purposeful snowball method. Economics and finance, Islamic culture and guidance, and education were prioritized as the most important components influencing knowledge management maturity. Components of research in a system model with five variables: 1. Input including: individual capability, behavioral competence, strategy and public rules and regulations; 2. Process includes: leadership and support of senior management, organizational technology and organizational process; 3. Outputs include: knowledge-based culture and flexible structure; 4. Outcome includes: profitability, quality, productivity, growth and 5. Feedback includes: internal evaluation, external evaluation, review and correction. In the quantitative part, the research model was fitted and tested through the structural equation model and SMARTPLS software and the path coefficients all had a positive and significant effect. The research findings revealed the design of an indigenous model for the establishment of knowledge management. The results of this research can be used by Iranian public organizations to pave the way for the successful establishment of knowledge management and gain a competitive advantage

Keywords


  • الف. منابع فارسی

    • اخوان، پیمان؛ اولیایی، النوش ؛ دسترنج، نسرین؛ ثقفی، فاطمه (1389)، توسعه فرآیندهای چرخه مدیریت دانش مبتنی بر عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش. فصلنامه سیاست علم و فناوری، سال سوم. شماره 2.ص 21-33.
    • اردلان، امید؛ محمدی فاتح، اصغر؛ الوانی، سید مهدی (1396)، تدوین الگوی مدیریت دانش با شناسایی زیرساخت‌ها، ابزارها و حوزه‌های دانشی، فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، شماره 30. صفحات 13-30.
    • بهبودی، اصغر؛ سهرابی، شهلا (1399)، همراستایی استراتژی‌های کسب و کار با استراتژی‌های مدیریت دانش، فصلنامه مدیریت کسب و کار، شماره 45، بهار 1399.ص 25-37.
    • حسین پور، عباس؛ علی پور، محمد باقر (1397)، عوامل تأثیرگذار بر پیاده سازی مدیریت دانش در دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی، فصلنامه رشد فناوری 14(54). 46-54.
    • خدیور، آمنه؛ درتاج، فاطمه (1395)، ارائه چارچوبی برای موفقیت در پیاده سازی ‌‌نظام‌های مدیریت دانش مبتنی بر رایانش ابری، پژوهش‌های مدیریت در ایران، 20(2), 93-118.
    • سهرابی، شهلا؛ فلاح، روح اله (1397)، مدیریت دانش نظریه‌ها و مدل‌ها، انتشارات شبنما، چاپ اول.
    • سهرابی، شهلا؛ نمازی سمانه (1399)، موانع ‌‌بهره‌وری در ‌‌‌‌سازمان‌های دولتی (مورد مطالعه: سازمان صمت اصفهان)، فصلنامه مدیریت دولتی، دوره 12، شماره 3، 528-549.
    • سید عباس زاده، میر محمد؛ حسنی، محمد؛ بازرگان، عباس؛ نامی، کلثوم (1398)، توسعه منابع انسانی پایدار، فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، شماره 2 (34)، تابستان 1398،ص1-22.
    • رضائیان‌، علی‌، (1395) مبانی مدیریت رفتار سازمانی، تهران‌: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها(سمت)، ص74-89
    • قلیچ‌لی؛ بهروز؛ ابراهیمی، شیما (1395)، امکان‌سنجی استقرار مدیریت دانش با رویکرد سازمان بهره‌وری آسیایی (APO)، فصلنامه ‌‌چشم‌انداز مدیریت دولتی، (25)، ص114-95.
    • کشاورزی، علی حسین (1393)، مدیریت دانش برای بخش عمومی، انتشارات مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزشی عالی.
    • کشاورزی، علی حسین؛ رادسرشت، مجتبی (1397)، ارزیابی سطح بلوغ مدیریت دانش و ارائه برنامه‌های بهبود (مورد مطالعه: هوا ناجا)، مدیریت راهبردی دانش سازمانی، سال اول تابستان 1397، شماره ، ص11-47.
    • کشاورزی، علی حسین؛ صفری، سعید؛ حمیدی راد، جواد (1394)، بررسی تاثیر تسهیم دانش بر یادگیری، نوآوری و عملکرد سازمانی، ‌‌چشم‌انداز مدیریت دولتی، -(22 ), 103-128.
    • محمودزاده، ابراهیم؛ تقی زاده؛ بیرامی، غفور (1396)، ارزیابی ضرورت توسعه مدیریت دانش در بخش عمومی‌و دولتی ایران به مثابه تغییری راهبردی، نشریه مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی1(2)،141-161.
    • محمودی میمند، محمد؛ شهابی، مریم (1393)، نقش سرمایه‎های اجتماعی و کنترل رفتاری به عنوان عوامل اثرگذار بر تسهیم دانش ضمنی در میان کارکنان: بانک ملی شهر کرمانشاه، پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، دوره4، شماره4.ص137-152.
    • امیرخانی، امیرحسین؛ حاجی زاده صفار، محبوبه. (1395)، بررسی تاثیر زیرساخت‌های مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی در کارکنان معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، افق توسعه آموزش علوم پزشکی، 7(1)، 14-21.
    • جامی‌پور، مونا؛ شرکت، محمد حسین (1394)، چالش پیاده سازی موفق ‌‌نظام‌های مدیریت دانش: بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش مدیریت دانش در ‌‌‌‌سازمان‌های ایرانی با رویکردی آمیخته، مدیریت فناوری اطلاعات، 7(2)، 429-450.

     

    ب. منابع انگلیسی

    • Abubakar, A.M., et al. (2017). knowledge management, decision-making style and organizational performance. Journal of innovation & knowledge.45-69
    • Asian Development Bank, ADB (2021). Knowledge Magement Action Plan 2021–2025. ISBN, 978-92-9262-764-5 .( 2021).
    • Akhavan P, Jafari M, Fathian M (2006). Critical success factors of knowledge management systems: A multi-case analysis, Eur. Rev, 18(2), pp. 97-113.
    • Blair, D. C. (2002). Knowledge Management: Hype, hope or help? Journal of the American Society for Information Science and Technology, 53 (12): 1019-1028
    • Centobelli, P., Cerchione, R., & Esposito, E. (2018). Aligning enterprise knowledge and knowledge management systems to improve efficiency and effectiveness performance: A three-dimensional Fuzzy-based decision support system. Expert Systems with Applications, 91, 107-126.
    • Dalkir, K. (2011). Knowledge management in theory &practice, Third Edition, Elsevier Butterworth Heinemann.
    • Dayan, R., Heisig, P., & Matos, F. (2017). Knowledge management as a factor for the formulation and implementation of organization strategy. Journal of Knowledge Management, 21(2), 308- 329.
    • Dehghani, R. Raman Ramsin R. (2014). Methodologies for developingknowledge management systems: an evaluation framework. Journalof Knowledge Management, Vol. 19 No. 4 2015, pp. 682-710.
    • Edwards, S. D., Ngcobo, H., Edwards, D. J. & Palavar, K. (2005). Exploring the relationship between physical activity, psychological well-being and physical self- perception in different exercise groups.670-683
    • Fernandez I, Sabherwal R (2015). Knowledge Management: Systems and Processes.Second Edition.Armonk, New York: M.E. Sharpe.PP.58-72.
    • Hanif M (2018). The Impact of Knowledge Management, informational Technology, and HRM on Employee Performance: Evidence from Banking Sector. International Journal of Research and Innovation in Social Science.212-236.
    • Joshi H ,Chawla D (2019). Knowledge Management Practices in Indian Industries – a Comparative Study, Journal of Knowledge Management, Vol. 14, No. 5, PP. 708-725.
    • Lopez,S., Manuel Montes Peon, j & Jose Vazquez Ordas., C. (2016). Human resource management as a determining factor in organizational learning. Journal of management learning 37(2) 215-239.
    • Nahadi H, Sarmast B (2013). The Survey of Critical Factors Affecting On the Success of Knowledge Management. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business
    • Orenga-Rogl, S & Chalmeta, R. (2019). Methodology for the Implementation of Knowledge Management Systems 2.0. Business & Information Systems Engineering, 61(2), 195-213.
    •  

     

    • Ou, C. X. J., R. M. Davison, & L. H. M. Wong. (2016). Information and Management using interactivesystems for knowledge sharing: The impact of individual contextual preferences in China.Information& Management 53 (2): 145-156
    •  

     

     

     

     

     

    • Sedighi M, van Splunter S, Zand F, Brazier F (2017). Evaluating critical success factors model of knowledge management: An analytic hierarchy process (AHP) approach. In Organizational Culture and Behavior: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (pp. 308-326). IGI Global.
    •  

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    • Sohrabi S, Fallah R (2017). The Relationship Between Knowledge Management Maturity and the Quality Level of Services and Innovation. In European Conference on Knowledge Management (pp. 913-921). Academic Conferences International Limited.
    • Sohrabi S,Naghavi M S (2015). A Model of Knowledge-Based Human Resource Management. In European Conference on Knowledge Management (p. 709). Academic Conferences International Limited.
    • Watson R T. (2002). Data management: database and organization 3rd ed. United States of America, John Wiley & Sons Inc, pp32-45.
    • Wig, Karl (2002). Application of knowledge management in public Administration. Available at: www.egov.pl/-baza-analizy-km-pub
    • Wetzels, M., Odekkerken-Schroder, G. & Van Oppen, C. (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration, MIS Quarterly, 33(1): 177.