Scenarios for managing and guiding public opinion in Iranian society on the horizon of 1410

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD. student and responsible author

2 Professor at Imam Sadegh University

3 Associate Professor at Radio and Television University

4 Associate Professor at University of Tehran

Abstract

The new insights that the scenarios of guiding the public opinion of the Iranian society on the horizon of 1410 create for the decision-making managers in the fields of social security, media and cultural policy-making strengthen strategic thinking and prevent surprises in the face of future phenomena. The main issue of this research is to explain the complex dimensions and conditions of managing and guiding public opinion in Iranian society with a forward-looking approach.
The nature of the present research is qualitative and its main goal is to gain new insights into the management and guidance of Iranian public opinion to achieve the right approach to this important social phenomenon. In this way, Using the methodological capabilities of the science of future studies and the knowledge and experience of experts in this field, the most important actors in the field have been identified and introduced. Furthermore; discovering the effective factors on guiding the public opinion of the Iranian society in a ten-year horizon, key drivers and the main uncertainties in this field are among the valuable achievements of the research.
In this study, in addition to identifying and analyzing the five scenarios of "life in hell", "emotional divorce", "fire under the ashes", "patriarchy" and "life becomes sweet", four important Wild Cards in guiding public opinion in Iranian society in Horizon 1410 was determined, than If any of these happen, the conditions of society will change completely and the scenarios will need to be rewritten.

Keywords


  • الف. منابع فارسی

    • قرآن کریم، ترجمه مهدی الهی قمشه­ای: تهران، انتشارات پیراسته.
    • امام­ خامنه­ای، سیدعلی، نرم­افزار حدیث ولایت و پایگاه­ اطلاع ­رسانی آثار آیت الله خامنه­ای. www.khamenei.ir
    • پدرام، عبدالرحیم و زالی، سلمان (1397)، الگویی نوین برای سناریونویسی در موضوعات راهبردی مطالعه موردی: سناریوهای آینده بحران سوریه، فصلنامه مطالعات سیاسی جهان اسلام، 7 (23).
    • پدرام، عبدالرحیم (1393)، سناریوهای هنجاری، ماهنامه نامه آینده­پژوهی (15).
    • ثبوت، اکبر (1383)، جایگاه افکار عمومی‌در حکومت اسلامی، مجله آئین، (1).
    • جمالی، جواد (1388)، درآمدی بر الگوی مدیریت افکار عمومی‌امام خمینی (ره)، مجله مطالعات عملیات روانی، (24).
    • خزائی، سعید و محمودزاده، امیر (1391)، روش شناسی آینده نگاری، تهران: شاخص پژوه
    • زارعیان، داوود (1386)، شناخت افکار عمومی، تهران: نشر جهاد دانشگاهی.
    • شیرازی، محمد (1383). جنگ روانی و تبلیغات (مفاهیم و کارکردها)، تهران: دبیرخانه نخستین همایش بررسی نقش تبلیغات در جنگ
    • عیوضی، محمد رحیم (1388)، مدیریت رسانه ای و مهندسی افکار عمومی، مجله مطالعات تربیتی و روانشناسی، (36).
    • فردرو، محسن و رضایی،علی‌اکبر(1388)، ارتباطات؛ افکار عمومی‌وجنگ­روانی، تهران: انتشارات عباسی
    • کاسو، حنا؛گاسنر، رابرت؛ م: رستمی، محسن و همکاران (1396)، آینده­پژوهی و تجزیه و تحلیل سناریو، تهران : انتشارات پشتیبان
    • متولی، کاظم (1384)، افکار عمومی‌و شیوه های اقناع، تهران:  انتشارات بهجت.
    • محمدی، سعیده (1394)، شیوههای تأثیر بر افکار عمومی، تهران: انتشارات ساکو.

     

    ب. منابع لاتین

    • Scott Edward Bennett(2017).  Applying Public Opinion in Governance - The Uses and Future of Public Opinion in Managing Government, www.ketabdownload.com
    • Yang cheng (2017). Public relations, media coverage, and public opinion in contemporary China: Testing agenda building theory in a social mediated crisis. (Volume 34, Issue 3, June 2017, Pages 765-773)  https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0736585316302817
    • Ravi S. Sharma, Yi Yang (2015). A Hybrid Scenario Planning Methodology for Interactive Digital Media. .(Volume 48, Issue 6, December 2015, Pages 412-429). 
    • Ansoff, Igor (1975). Managing Strategic Surprise by Response to Weak Signals, California Management Review, Vol XVIII, Issue 2, 21-33.