Explain the pattern National Knowledge Network Using the Grounded theory And fuzzy Dematel

Document Type : Original Article

Authors

1 Academic Member of Malek Ashtar University

2 Ph.D. student in Supreme National Defense University

Abstract

Knowledge networks with their capabilities can quickly and accurately connect all relevant individuals and departments by networking knowledge bases so that they can use each other's knowledge and experience in all their issues. According to existing definitions, knowledge networks rather than knowledge creation emphasize the sharing of knowledge within the organization and the integration of external resources. The purpose of this study is to design a national knowledge network among the Armed Forces using fuzzy dimensional data base Grounded Theory. According to the study, the design of the National Knowledge Network of the Armed Forces has three dimensions of prerequisites, enablers, and achievements that include prerequisites: vision, ethics, and organizational culture. The enablers dimension includes: structure, infrastructure, support of the senior manager of the organization and human resources and the achievements include processes, scientific communication and knowledge base. The results from the fuzzy DEMATEL show that the "culture" is the most influential component and the "processes" are the most impressilbe component and the most important component in the model, as well as the components of "organizational culture", "ethics" ( Theism, "vision", "supreme management support and commitment", "human capital", "infrastructure" and "structure" in the components of cause and "scientific communication", "processes (knowledge management, supply and Demand for Knowledge), "Knowledge Base", were grouped in the Disabled Components group, and finally, using the full-fuzzy Relationship Matrix, a grid diagram of inter-component communication was also drawn

Keywords


  • الف. منابع فارسی

    • اصغرپور، محمدجواد (1393)، تصمیم­گیری گروهی و نظریه بازی­ها با نگرش  تحقیق در عملیات، چاپ سوم ، تهران: موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
    • تولایی، روح اله (1392)، طراحی الگوی توسعه ‌‌شبکه‌های دانش در صنعت نفت جمهوری اسلا‌می‌ایران، رساله دکتری، دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی
    • جو تید و جان بست (1391)، مدیریت نوآوری باز، مترجمین: محمدرضا آراستی، سیدکاران باقری، مرضیه رستمی، سیاوش ملکی فر و جواد نوری، جلد اول، تهران: موسسه خدمات فرهنگی رسا
    • حسن‌ زاده محمد (1387)، بررسی را‌‌ه‌های ارتقای مشارکت موثر ایران در دانش جهانی، رهیافت، شماره 41،  51-56.
    • حمیدی‌زاده، محمدرضا (1395)، توسعه دانش ملی: مفاهیم، فرایندها و الگوها، تهران: دانشگاه عالی دفاع ملی
    • خاکی، غلامرضا (1390)، روش تحقیق با رویکردی بر پایان نامه نویسی ، تهران: انتشارات بازتاب
    • دانایی فرد، حسن (1384)، تئوری پردازی با استفاده از رویکرد استقرایی: استراتژی مفهوم سازی تئوری بنیادی، دو ماهنامه علمی- تحقیقی دانشگاه شاهد، سال دوازدهم- دوره جدید، شماره 11، ص 70-57.‎
    • طرهانی، فرزاد (1393)، طراحی الگوی انتقال دانش در بهبود فرایند نوآوری محصولات ‌سازمان‌های دفاعی دانش بنیان ، رساله ی دکتری؛ دانشگاه عالی دفاع ملی
    • کاملی، محمدجواد (1390)، سیاست‌گذاری و تصمیم گیری شبکه‌ای، تهران: انتشارات دانشگاه علوم انتظامی
    • گروه مطالعاتی دانشکده مدیریت راهبردی (1387)، طراحی الگو و راهبرد مرزشکنی دانش، دانشگاه عالی دفاع ملی.
    • مرتضوی، مهدی؛ واحدی، الهام (1392)، مفهوم سازی شبکه ملی موسسات پژوهشی (مطالعه موردی: پژوهش­های برنامه ریزی و توسعه کشور)، فرآیند مدیریت توسعه، دوره 27 ام صفحه 53-79.
    • نصرآبادی، شهره؛ فلاح، الهام؛ شیرانی لپری، سمانه (1394)، بررسی تاثیر شبکه دانش بر عملکرد نوآوری محصول با استفاده از مدل معادلات ساختاری؛ مطالعه موردی: شرکتهای تجارت الکترونیک استان اصفهان، نشریه علمی- پژوهشی مدیریت نوآوری، سال سوم، شماره3، صص 75-53.
    • ·     هنری، چسبرو، (2006)، نوآوری باز: پارادایم نوین آفرینش و تجاری سازی، انتشارات دانشگا‌‌ه‌هاروارد،  ترجمه باقری. سید کامران، شاوردی. مرضیه. 1396. انتشارات رسا.

     

    ب. منابع لاتین

    • Akhavan, P., & Jafari, M. (2006). Critical issues for knowledge management implementation at a national level. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 36(1), 52-66.
    • Akhavan, P., Nabizadeh, M., & Rajabion, L. (2017). Introducing knowledge management pattern at national level applying grounded theory method and fuzzy dematel. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 47(3), 372-394.‏
    • Akhavan,p., Jafari,m. & Behazin, F(2006).Knowledge Management National Policies For Moving Towards Knowledge-Based Development: A Comparison Between Micro And Macro Level , Knowledge Management International Conference and Exhibition (KMICE2006), pp. 467-476, Malaysia.
    • Behfar, S. K., Turkina, E., & Burger-Helmchen, T. (2018). Knowledge management in OSS communities: Relationship between dense and sparse network structures. International Journal of Information Management, 38(1), 167-174.
    • Chinsomboon, O. Mac (2000). Incubators in the New Economy, MitSloan MBA, Massachusetts Institute of Technilogy.
    • Fekri, R., Aliahmadi, A., & Fathian, M. (2009). Identifying the cause and effect factors of agile NPD process with fuzzy DEMATEL method: the case of Iranian companies. Journal of Intelligent Manufacturing, 20(6), 637.
    • Forcadell, F. J., & Guadamillas, F. (2002). A case study on the implementation of a knowledge management strategy oriented to innovation, Knowledge and Process Management, 9(3), 162-171.
    • Glaser, B., & Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory Theory: Strategies for Qualitative Research”, Chicago, Aldine Publishing Company Chicago.Adeline, USA.
    • Hildreth, P. M., & Kimble, C. (Eds.). (2004). Knowledge networks: Innovation through communities of practice. Igi Global.
    • Jassbi, J., Mohamadnejad, F. and Nasrollahzadeh, H. (2011). A fuzzy DEMATEL framework for modeling cause and effect relationships of strategy map,Expert systems with Applications, Vol.38No.5,pp.5967-5973.
    • Johnson, J. D. (2012). Knowledge networks: Dilemmas and paradoxes. International Journal of Information Management, 32(4), 347-353.
    • Kogut, C,s & de Mello, R,c.(2017). Reverse Knowledge Transfer in Multinational Companies: A Systematic Literature Review. Brazilian Administration Review, vol. 14, pp. 1-25.
    • Lin, C.J. and Wu, W.W. (2008). A causal analytical method for group decision-making under fuzzy environment, Expert Systems with Applications,Vol.34No.1,pp.205-213.
    • Pugh, K., & Prusak, L. (2013). Designing effective knowledge networks, MitSloan Management Review, Fall 2013.
    • Qu, M., & Chang, Y. (2017). "A collaboration centric approach for building the semantic knowledge network for knowledge advantage machine", Cluster Computing, 1-14.
    • Saxena, V., Chaurasia, P. K., & Mishra, N. (2011). E-Learning through National Knowledge Network. International Journal of Computer and Electrical Engineering, 3(4), 554.
    • Singh, M., & Jain, R. (2015). Organisational Mechanisms for National Knowledge Network and Outcomes in the Institutes of Higher Education & Research: Moderating Role of Needs & Ecosystem.pp: 1-18.
    • Villasalero, M. (2018). Multi-business firms, knowledge flows and intra-network open innovations. Journal of the Knowledge Economy, 9(1), 162-179.