Characteristics of the Knowledge base defense from the Perspective of the Supreme Leader

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor of the Shamsipoor Institute and responsible Author

2 Assistant Professor of the National Defense University

3 . Graduated Ph.D. in Supreme National Defense University

Abstract

The purpose of this study is to examine the views and ideas of the Supreme Leader Regarding knowledge management and presentation of Characteristics of the Knowledge base defense. In this research to answer the question of” Which is  Characteristics of the Knowledge base defense from the perspective of the Supreme Leader”? Content analysis (quantitative and qualitative) and foundation data method have been used. To achieve the ideas of the Supreme Leader, First of all, we refer to the collection of statements and writings of the Supreme Leader. In the next step, using the Graded Theory, data analysis was performed. Data analysis in this method consists of three steps (open coding, central coding and selective coding). The findings of this study indicate that from the perspective of the Supreme Leader, To manage knowledge and build a defense system Knowledge base, Activities such as setting up a science cycle and setting up knowledge-based companies are essential And applying the principles of knowledge management, such as: Acquiring knowledge and defense technology, creating knowledge and boiling knowledge, turning technology into mass production, turning science into a product and also Establishment of a database in the Ministry of Defense, Data Integration, Dealing with sanctions, Building an administrative system as Knowledge base and Pay attention to knowledge and competence in Appointment of managers.
 

Keywords


  • الف. منابع دینی

    • مقام‎معظم‌رهبری‌ (مدظله‌العالی)، (1393)، حدیث ولایت، دفتر حفظ و نشر آثار مقام‎معظم‌رهبری
    • مقام‎معظم‌رهبری (مدظله‌العالی)، مجموعه بیانات، قابل‌دسترسی در:WWW.Khamenei.ir
    • احمدی حاجی­آبادی، سیداحمد و همکاران (1396)، تاثیر متقابل دفاع دانش‎بنیان و جنگ‌های آینده، تهران، دانشگاه عالی دفاع ملی، فصلنامه مطالعات دفاعی راهبردی، شماره 15.
    • استراوس، آنسلم و جولیت کوربین (1385)، اصول روشتحقیقکیفی: نظریهمبنایی،رویه‌هاو شیوه‌ها، ترجمه بیوک محمودی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
    • ایمان، محمدتقی (1376)، نگاهی به اصول روش‌شناسی‌ها در تحقیقات علمی، تبریز: مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی، شماره: 169.
    • دانایی‌فرد، حسن و اسلامی، آذر (1390)، ساخت نظریه بی‌تفاوتی‌سازمانی، تهران: دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام).
    • داونپورت و ولیل (1381)، مدیریت دانش، انتشارات دانشکار‌.
    • ذوالفقاریان، محمدرضا و لطیفی، میثم (1390)، نظریه‌پردازی داده‌بنیاد، تهران: دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام).
    • رحمدل، ناصر (1394)، تحلیل محتوا و پژوهش داده‌بنیاد با استفاده از نرم‌افزار Maxqda، تهران: جهاد دانشگاهی.
    • ریاضی، وحید (1396)، آمادگی نظامی، مؤلفه‌ها و معیارها، تهران، معاونت پژوهش و تولید علم دانشگاه عالی دفاع ملی.
    • سیدجوادین، سیدرضا، اسفیدانی، محمدرحیم (1389)، تئوری‌سازی داده‌بنیاد و نرم‌افزار Atlas.ti، تهران: مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی.
    • طرحانی، فرهاد (1393)، دفاع دانش­بنیان در الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت،  فصلنامهعلمی- تخصصیدانشانتظامی‌فارس، سال اول، شماره سوم.
    • منصوریان، یزدان (1386)، گراندد تئوری چیست و چه کاربردی دارد؟، اصفهان: دانشگاه اصفهان.
    • هولستی، ال.آر (1380)، تحلیل محتوا در علوم اجتماعی و انسانی، ترجمه نادر سالار زاده، تهران، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.

     

     

    ب. منابع لاتین

    • Borghini, S. (2005). Organizational creativity: Breaking equilibrium and order to innovate. Journal of Knowledge Management, 9(4), 19–33.
    • Darroch, J. (2005). Knowledge management, innovation and firm performance. Journal of Knowledge Management, 9(3), 101–115.
    • Davenport, T. H, & Völpel, S. (2001). The rise of knowledge towards attention management. Journal of Knowledge Management, 5(3), 212–221.
    • DeTienne, K. B., & Jackson, L. A. (2001). Knowledge management; understanding theory and developing strategy. Competitiveness Review, 11(1), 1–11.
    • Hall, H., & Goody, M. (2007). KM, culture and compromise: Interventions to promote knowledge sharing supported by technology in corporate environments. Journal
    • Kebede, G. (2010). Knowledge management: An information science perspective. International Journal of Information Management, 30(5), 416–424.
    • Majchrzak, A., Cooper, L. P., & Neece, O. E. (2004). Knowledge reuse for innovation. Management Science, 50(2), 174–188.
    • Selden, L. (2005). On grounded theory - with some malice. Journal of Documentation, Vol. 61 No.1, pp. 114-129.
    • Skyrme, D. (2001). Capitalizing on knowledge: From e-business to k-business. Oxford: Butterworth-Heinemann.
    • Spanish Institute For Strategic Studies(2011). The Defence Of The Future: Innovation, Technology And Industry.
    • William J. Rothwell. (2011).Invaluable Knowledge-Securing Your Company’s Technical Expertise. American Management Association. New York
    • Zack, M. H. (1999). Developing a knowledge strategy. California Management Review, 41(3), 125–145.
    • Irma Becerra-Fernandez and Rajiv Sabherwal.(2010) Knowledge Management Systems and Processes. Armonk, New York