Providing a Comprehensive Health Information Management System Model with an Emphasis on a Comprehensive Information Management System

Document Type : Original Article

Authors

1 Ph.D. and Academic Member of Payame Noor

2 Ph.D. and Academic Member of the Medicine faculty in Medical Sciences University , Golestan province

3 Ph.D. and Academic Member of Azad Eslami University

4 Graduated Ph.D. in Strategic Management Supreme National Defense University and responsible Author

Abstract

Information, knowledge and innovation management is the engine of economic development of countries and organizations. In developing countries, a strategic approach to information and knowledge management in different areas, including the services, either does not exist or is weak.Therefore, in this study we aim to recommend health insurance organizations in the Islamic Republic of Iran models with emphasis on information management in the field of health organizations by studying and evaluating organizational knowledge management.
This paper is a type of applied and developmental research in terms of the purpose, and the research method used is a descriptive-survey method which is one of the methods of descriptive research.On the other hand, the combined method (quantitative andqualitative) with the aim of achieving dimensions, components and indicators of the model of comprehensive knowledge management system of health insurance organization with emphasis on the comprehensive information management system was used and the required information and data were collected from Scientific documents, upstream scriptsand questionnaire.The size of the society, including managers, experts of insurance organizations at the stage of the questionnaire, counted 270 people. Using Morgan table, 159 people were selected as sample. The data was analyzed using descriptive and inferential statistical techniques such as Kolmogorov-Smirnov test, factor analysis, one-sample t-test, binomial distribution test, and Liserel software was used for fitting the research model. Results show that the model of comprehensive knowledge management system of a health insurance organization emphasizes comprehensive information management system, including dimensions of knowledge management, data and comprehensive information management system.
Based on the results of the ranking test, the most important components of knowledge management (structure, process and content management knowledge),  information management aspect (infrastructure, function, system, quality factors). About data aspect, exchange, environment and data levels are also the most important components. Priority to all indicators of each component was also determined to establish a model in the organization

Keywords


  • الف. منابع دینی

    • تحویلدار زاده منیره، مقدسی حمید (1396)، ساختار مدیریت اطلاعات در دانشگاههای علوم پزشکی‌، دو ماهنامه راهبردهای آموزش پزشکی، سال 10 شماره 3 صص224-226
    • جعفرنژاد، احمد؛ کیانی بختیاری، ابوالفضل (1392)، زیرساخت­های نوآوری فن­آورانه و نحوه مدیریت آن در قالب نظام ملی نوآوری، نشریه نشا علم، سال سوم، شماره دوم، خرداد.
    • جلالی، سید محمدجواد؛ افرازه، فاطمه؛ نظافتی، نوید (1386)، طراحی و به‌کارگیری نرم‌افزار نظام جامع مدیریت دانش(مطالعه موردی در وزارت راه و ترابری جمهوری‌اسلامی‌ایران) پنجمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع. ص 65.
    • دهقانی سریزدی، اولیاء محمد صالح (1393)، رساله دکتری‌، بررسی تاثیر راهبردهای مدیریت دانش بر تعالی‌سازمانی، صص4-6-9 تهران
    • دهقانی محمد؛ نوشیروانی، یوسف؛ شکری زاده بزنجانی، کبری؛ عسگریان، آزاده (1397)، مشکلات بخش مدیریت اطلاعات سلامت و علل آن در ایران‌، مدیریت سلامت، سال 15/شماره6،253 –259
    • روح الامینی مهدی، عاشوری بهمنیری (1397 )، پایان نامه کارشناسی ارشد، ارتباط بین ابزارهای فناوری اطلاعات با مدیریت دانش، موسسه آموزش علامه امینی‌، مازندران.
    • سید امینی، به‌یانه؛ ریاحی، لیلا؛ طیبی، سید جمالدین (1397)، عوامل عملکردی اطلاعاتی موثر در یکپارچگی نظام سلامت‌، مدیریت اطلاعات سلامت، سال پانزدههم، شماره سوم، 99-105 ص104
    • صرافی زاده، اصغر؛ علی پناهی، علی (1380)، نظام‌های اطلاعات مدیریت، تهران. انتشارات میر، چاپ اول.
    •  قادری فر، اسماعیل؛ مردانی، محمدرضا؛ آقاجانی، علی اکبر؛ فرج تبار، رضا (1391)،  الگویابی تاثیر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کسب‌و‌کارهای کارآفرینانه، فصلنامه علمی‌و پژوهشی بهبود مدیریت، سال6، شماره4، ص128.
    • مختاری، حیدر؛ یمین فیروز، موسی (1383)، از داده تا دانش و از مدیریت داده تا مدیریت دانش، فصلنامه کتاب، شماره 59، صص 29-13.
    • مک دنلد، جان (1381)، مدیریت دانش، ترجمة گروه کارشناسان ایران، چاپاول، تهران، انتشارات کیفیت و مدیریت.
    • یاریگر روش، حسین (1383)، مدیریت دانش،‌ سازمان‌های دانش، کارکنان دانش، مجله مدیریت، شماره 90-89-صص 63-61.

    ب. منابع لاتین

    • Cahyaningsih Elin, IndraSensuse Dana,  Murni ArymurthyAniati, CaturWibowoWahyu,( 2017).  NUSANTARA: A New Model of Knowledge Management in Government Human Capital Management, ISICO 2017, 6-8 November 2017, Bali Indonesia.
    • Cardoso,L.(2010). Role of Organizational Commitment in Knowledge11,portugal,pp.209-217
    • Farahmand, F. Ahmadzade, F.( 2007). Healths Information Committee: Need to Use Healths Information Tecnology in Health system in the Country , Collage of Information and Mangement, Shiraz.p:45-35.
    • Lee EJ, Kim HS, Kim HY.( 2014). Relationships between core factors of knowledge management in hospital nursing organisations and outcomes of nursing performance. Journal of clinical nursing. 2014;23(23-24):3513-24.
    • Leila Shahmoradi, Reza Safadari, WorkuJimma.( 2017). KnowledgeManagement Implementation and the Tools Utilized in Healthcare for Evidence-Based Decision Making: A Systematic Review. J Health Sci 2017:27(25): 514.
    • Lottering, F & Dick, A,L. (2012).integrating Knowledge seeking in to Knowledgemanengment models and farmworks. South African jornal of information manengment, 515, 1-9.
    • Morris, Z.S. Wooding, S &Grant, J (2011). The ansewer is 17 years, what is the question: understanding time lags in translation research. Jornal of the Roals Society medicin, 102(12), 510-520
    • Morris, Z.S. Wooding, S &Grant, J (2011). The ansewer is 17 years, what is the question: understanding time lags in translation research. Jornal of the Roals Society medicin, 102(12), 510-520
    • Ndlela,M.N.(2010). Knowledge Management in the Public Sector:Communication Issues and Challenges at Local Government Level ,European Conference on Knowledge Management 11,portugal,pp.711-716
    • Owusu-Asamoah K.( 2014). Modelling an information management system for the National Health Insurance Scheme in Ghana: © KwasiOwusu-Asamoah.
    • Shahmoradi L, Ahmadi M, Sadoughi F, Piri Z, Gohari MR.  ( 2017). A comprehensive model for executing knowledge management audits in organizations: a systematic review. The health care manager. 2017;34(1):28-40
    • Shannon, L. sibbald C. (2016). An empirically based model for knowledge management in health care organizations. Healt care manange rev,.41(1),46-
    • Shannon, L. sibbald C. (2016). An empirically based model for knowledge management in health care organizations. Healt care manange rev,.41(1),46-47.
    • Skerlavaj,M.,Song,J.H.andLee,Y.(2010).”Organizational learning culture, innovative culture and innovations in South Korean firms”,Expert Systems with Applications 37,pp.6390-6403.